Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Opel už táhne nové majitele ke dnu. Zjistili i, kolik prodělával na některých autech
5.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nedá se říci, že by půl roku probíhající akvizice Opelu ze strany Peugeotu a Citroënu připomínala nákup zajíce v pytli. Kostlivci přesto ze skříní padají.
Jednou ze stěžejních akvizic letošního roku byla v únoru zahájená a v březnu potvrzená koupě Opelu francouzským koncernem PSA Peugeot Citroën. V květnu to sice vypadalo, že z obchodu sejde, 31. července nakonec bylo převzetí německé značky dokončeno. Francouzi doufali, že díky tomuto kroku se stanou jedním z největších světových hráčů a souhrnnými registracemi by mohli jít po krku i VW Group či alianci Renault-Nissan. Nicméně aktuálně se začíná zdát, že Opel je pro PSA mlýnským kamenem, který francouzský koncern táhne ke dnu. Důvodů je hned několik.
Francouzi nově oznámili, že musí portfolio Opelu spřáhnout se svými úspornějšími pohonnými jednotkami dříve, než bylo plánováno, jinak budou po příchodu další vlny emisních regulací čelit obřím penalizacím. V roce 2021 klesne limit ze současných 130 gramů na 95 g CO2/km. A připomeňme, že byť je tato hodnota vztažena ke každému jednotlivému automobilu, platí pouze v průměru, takže každý výrobce může ve svém portfoliu nabízet modely úspornější či naopak výkonnější. Důležité je, aby průměrné emise - resp. spotřeba paliva, protože o nic jiného tady nejde a emise CO2 jsou ji přímo úměrné - za všechny prodané vozy nepřekročily stanovenou mez, protože jinak automobilky čekají likvidační pokuty.
Ony limity přitom byly stanoveny v „době dieselové“, tedy ve chvíli, kdy míra emisí CO2 alespoň na papíře mířila díky turbodieselům skutečně dolů. Skandál Volkswagenu ale vše změnil, nově tak automobilky investují hlavně do maloobjemových benzinových motorů. Jakkoliv ovšem ty mohou být za jistých okolností úspornější než předchozí objemnější agregáty, stále berou v testech spotřeby více paliva než diesely. A právě nadlimitní emise hodlá Evropská unie zdanit 95 Eury (cca 2 430 Kč) za gram u každého takového vozu.
Co s tím má společného převzetí Opelu, ptáte se? Odpověď je prostá. PSA věří, že zástupci GM uvedli francouzskou stranu záměrně v omyl, když během jednání mluvili o snadném splnění budoucích emisních limitů. Původní studie společnosti PA Consulting v případě Opelu mluvila o překročení oněch 95 gramů o zhruba 3,7 gramu, za čímž měl stát právě pokles zájmu o dieselová auta. Opel však doufal, že vše vykompenzuje elektrickou ofenzivou, hlavně pak prodeji modelu Ampera-e s formálně nulovými emisemi, které si navíc automobilka může díky tzv. superkreditům započítat vícekrát. Tady ale proces převzetí naráží podruhé.
Jednak platí, že přepracovaný Chevrolet Bolt u Evropanů neuspěl stejně, jako originál selhal v zámoří. O prodeji 20 tisíc exemplářů ročně si Opel tedy může nechat pouze zdát, kvůli čemuž by ovšem limity měly být překročeny o 6 gramů. Tedy dle původních informací, skutečnost má být ještě hrozivější. Podle jednoho ze zástupců PSA má Opel překročit povolené meze o více než 10 gramů, což by v závislosti na registracích vyústilo v pokutu ve výši zhruba jedné miliardy Eur (25,55 mld. Kč) ročně.
Ani to ale není konec příběhu. Noví majitelé Opelu totiž po studiu účetních záznamů zjistili ještě jednu věc, kterou jim GM jaksi neřekl - že na prodeji jedné každé Ampery-e přes její vysokou cenu tratil 10 000 Eur, tedy asi 255 tisíc Kč. Patrně to činil s vědomím, že jde o ekvivalent pokuty za 105 gramů nadlimitních emisí CO2, což zvlášť při dvojím započítáním znamená při prodeji plánovaných 20 tisíc prodaných vozů roční úsporu 400 milionů Eur na pokutách EU, takže se mu to i tak vyplatí. Jenže s dalšími zmíněnými problémy PSA potřebuje ušetřit miliardu, tedy ještě o 600 milionů ročně více. A to jen za situace, kdy o Amperu-e někdo bude stát.
„Pár týdnů po dokončení převzetí jsme zjistili, že Opel jde v rámci emisí hlavou proti zdi,“ potvrdil výše zmíněné skutečnosti šéf francouzského koncernu Carlos Tavares. Zároveň dodal, že „proto se nyní naše týmy daly do práce, aby kompletně přepracovaly produktové i technologické strategie. Pokud totiž selžete v plnění limitů Evropské unie, výše pokuty, kterou budete zasaženi, je vážnou hrozbou pro další existenci firmy.“
Ukazuje se tedy, jak moc jsou nově nastavené emisní limity EU tvrdé a víceméně nedosažitelné bez toho, aby se změnilo myšlení zákazníků. Automobilky mohou šít flotily na míru limitům, cpát do nich, elektromobily, hybridy, malá auta s ještě menšími motory, jenže dokud budou zákazníci chtít hlavně SUV, těžko se jim v reálném světě podaří předepsané průměrné hodnoty dodržet.
EU navíc zavádí nové měřicí procedury, jež mají brát realitu více v potaz. Ty naměřená čísla znovu zvednou a s nimi i obtíže všech výrobců. Pokud tedy Francouzi nezačnou rychle jednat, převzetí Opelu jim skutečně může začít lámat vaz. Bude tedy třeba nemalých investic, jež by dle PSA mělo částečně uhradit GM.
Peugeot proto nyní po americké straně požaduje, aby na jeho konto převedla zhruba 600 až 800 milionů Eur (15,3 až 20,4 mld. Kč) jakožto kompenzaci za záměrné uvedení v omyl a zatajení skutečného emisního stavu Opelu. Pokud si přitom uvědomíme, že PSA za německou automobilku zaplatilo 1,3 miliardy Eur (33,21 mld. Kč), pak se v případě horní hranice jedná o více než polovinu dané částky. Zatím ovšem dané nároky nebyly z francouzské strany vzneseny formálně.
GM se k situaci již vyjádřilo ústy mluvčího koncernu Davida Caldwella, dle kterého „si nejsme vědomi žádného vzneseného nároku ze strany PSA, jenž by se týkal budoucích emisních cílů CO2, a proto nemůžeme spekulovat o problémech s nimi spojenými. PSA za pomoci svých zaměstnanců a mnoha expertů i právníků podstoupilo náročný proces, takže by mělo o Opelu vědět vše. A my jsme jim poskytli veškeré podstatné informace.“
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se situace nadále vyvine. Nedá se ovšem čekat, že by GM sáhlo do pokladničky dobrovolně, zvláště když šéfka amerického koncernu již při ohlašování dohody o převzetí Opelu PSA uvedla, že německé automobilky i její britské odnože Vauxhall se zbavuje hlavně kvůli „vyšším nákladům spojených s regulacemi. Obchodní model Opelu/Vauxhallu se tak stal příliš náročným.“ Tato slova přitom jistě slyšel vedle ní stojící Tavares.
Ať už to ovšem skončí jakkoliv, v téhle hře nebudou jen poražení. Jeden vítěz tu bude - GM, který se zbavil své dlouholeté osiny v zadnici. Ta by sice sama o sobě mohla být úspěšnou automobilkou, ne však ve světě, kde podmínky diktuje úředník, nikoli zákazník. A takovým bohužel současná Evropská unie bezesporu je...
Popis obrázku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 9 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před hodinou - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 3 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 4 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 6 hodinami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 16:39 - Předseda
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel