Opel Astra OPC 2012 vs. Kadett GSi 1991: rozdíl 20 let vývoje může být znát

(+ video) Nahrazovat nadčasová auta není zrovna snadné, pokud ale jde o Kadett GSi, tak se nový Opel Astra OPC rozhodně nemá za co stydět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Opel Astra OPC 2012 vs. Kadett GSi 1991: rozdíl 20 let vývoje může být znát

5.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Opel Astra OPC 2012 vs. Kadett GSi 1991: rozdíl 20 let vývoje může být znát

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nahrazovat nadčasová auta není zrovna snadné, pokud ale jde o Kadett GSi, tak se nový Opel Astra OPC rozhodně nemá za co stydět.

Včera jsme se trochu zabývali myšlenkou, proč není McLarenu co závidět při vývoji nástupce legendárního stroje F1 a proč je skoro nemožné, aby mohl být nový model P1 takovým průlomem v segmentu supersportů jako jeho předchůdce. Naráželi jsme navíc i na to, že obyčejnější auta se za tu dobu posunula úplně jinam a důkaz nám krátce na to přihrál Opel. Máme tu opět něco jako duel starý vs. nový a změna po více než dvou dekádách je tentokrát poněkud hmatatelnější.

Pravdou tedy je, že příznivce staré školy byste od Kadettu GSi z konce 80. let odtrhli novým Opelem Astra OPC jen stěží. Kombinace atmosférického čtyřválce C20XE 2,0 16V o výkonu 150 koní a hmotnosti jen 1 000 kg byly ve své době (a u neutahaných kousků dokonce i dnes) propustkou k ryzímu a elektronikou nezakalenému zážitku z jízdy. V roce 1988, kdy se objevil, na něj neměl ani Golf GTI MkII. Jenže z objektivního pohledu není Kadett pro jeho dnešního nástupce konkurencí ani v nejmenším.

Kdyby se vám staromilce přece jen podařilo nalomit na jejich zvědavost, patrně by byli hodně překvapeni, co dnes umí konstruktéři i v případech, kdy se musí potýkat třeba s nárůstem hmotnosti o půl tuny. Nebudeme to opět obšírně opakovat, ale Astra OPC s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 280 koní a točivém momentu 400 Nm v nás zanechala opravdu dobrý dojem. A to nejen svou rychlostí nebo příznivou cenovkou, ale především nastavením mechaniky a z ní vyplývající skvělé ovladatelnosti. Auto je prakticky ve všech ohledech (krom oné hmotnosti) v úplně jiné a může dnes svou rychlostí i kvalitou jízdy konkurovat i špičkovým sportovním sedanům třeba od BMW. To Kadett svého času nesvedl.

Patrně i v Opelu si uvědomují, jak výjimečný vůz se jim opět jednou podařilo vytvořit, proto není zase tolik zvláštní, že někoho napadlo postavit tyto dva stroje vedle sebe. Protože se jedná o videosnímek natočený samotnou automobilkou, nečekejte v podání známého závodního pilota Joachima Winkelhocka skutečný souboj. Je to možná škoda, ale pravdou je, že Kadett - jakkoli jde o výjimečný vůz - by proti Astře OPC s manuálem a samosvorem neměl nejmenší šanci. Vždyť nové OPC je o 30 koní silnější než současník Kadettu GSi - Porsche 911 (964) Carrera 2 z roku 1989, jejíž plochá šestka o objemu 3,6 litru měla „jen“ 250 koní.

Takže pokud jde o pokrok za posledních 20 let, Opel a jeho Astra OPC se rozhodně nemá za co stydět. Uvidíme, jestli bude moci se stejnou hrdostí předstoupit před McLaren F1 také jeho následník P1.

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše