Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Policie nasadila korunu německým zákazům dieselů, země je dál rozpolcená
2.4.2019 | Petr Prokopec
Navzdory poslednímu vývoji začínají zákazy dieselů platit v domově Mercedesu, tedy značky proslulé naftovými motory. Je to zvláštní, ještě zvláštnější je ale rozpolcenost Němců v celé věci.
V poslední době se zdálo, že se do Německa vrátil zdravý rozum. Spolková vláda schválila změny, dle kterých se dosud upřednostňované zákazy vjezdu starších dieselů do center měst přesunuly na druhý konec škály. Metropole tak musí nejprve přijít s jinými opatřeními, jako je třeba úprava dopravního značení či intervalů semaforů, než začnou omezovat motoristy na jejich právech. K tomu navíc budou moci přikročit teprve ve chvíli, kdy emise NOx překročí limit 50 mikrogramů na metr krychlový.
Díky těmto změnám se povedlo na poslední chvíli odvrátit zákazy vjezdu dieselů do Mohuče a Kolína, přičemž na jejich zavedení mělo dojít včera. Nicméně obě zmíněné metropole stihly včas přijít s inovovaným plánem na zlepšení kvality ovzduší. Kolín se tak zavazuje k řadě změn - město tedy modernizuje flotilu autobusů a učiní veřejnou dopravu mnohem atraktivnější, kromě toho zavede moderní semafory, jež mají vylepšit propustnost dopravy.
Podobné kroky plánuje Mohuč, přičemž město již naznačilo, že tato opatření budou natolik účinná, že k zákazu stoprocentně nedojde. V případě Kolína je situace poněkud komplikovanější, neboť znečištění je přece jen vyšší. Do budoucna tedy bude docházet ke kontrolám, zda jsou výše popsaná opatření účinná - a pokud nikoliv, pak na diesely stejně spadne klec.
I za nejistou budoucnost ale mohou být kolínští motoristé ještě vděčni. Ti ze Stuttgaru ji sice mají již potvrzenou, ovšem o pozitivech se v tomto ohledu rozhodně mluvit nedá. Domov Mercedesu již na počátku tohoto roku zakázal vjezd dieselům plnícím emisní normu nanejvýš Euro 4. Dosud se však jednalo pouze o turisty, místní dostali výjimku. Ta ale přestala platit k 31. březnu, od 1. dubna se tak celý Stuttgart (nikoli pouze centrum) uzavřel všem navzdory vládním změnám. Omezení neplatí pouze pro zásobování či vozy záchranných složek a další výjimečné případy.
Odpůrci dieselů tady zkrátka tvrdě stáli za svým a na rozdíl od jiných měst uspěli. Přesto nebo právě proto se ale nabízí otázka, zda zákaz vjezdu vůbec něco změní. Dopad bude mít hlavně na tranzitní dopravu, obyvatel Stuttgartu se dotkne v omezené míře. Dle statistik bylo na území města ke konci února registrováno pouze 18 500 dieselů plnících normu Euro 4 či nižší. Metropole je přitom šestou největší v Německu a v jejím hlavním jádru žije 2,7 milionu lidí, v přilehlých oblastech pak dalších 5,3 mil. Jde tak o čtvrtou nejlidnatější lokalitu v zemi.
Z této statistiky je jasné, že celkový počet naftových osobních automobilů ve městě se bude počítat na stovky tisíc a výpadek 18 500 z nich stěží něco podstatného změní. Pozitiva by pak sice mohlo přinést omezení transitní dopravy, nicméně na druhou stranu lze počítat s negativy jindy - dotčení asi najednou nevyrazí do Německa jiným prostředkem, ale povětšinou místo průjezdu po dálnici zvolí přilehlé okresky vedoucí napříč vesnicemi.
Stuttgartský případ tak jasně ukazuje, jak nedomyšlené tažení aktivistů proti dieselům je. Je zjevné, že těch starších je ve velkých městech používáno minimum a omezení motoristů na hlavních tazích nepovede k ničemu jinému než ke zhoršení života v místech, kde dosud byl čistý vzduch. Aktivistické hnutí tak svými kroky jde přesně proti tomu, čeho chce podle vlastních slov docílit - „udržitelné budoucnosti pro děti”. Něco takového ale nezmiňujeme poprvé. Jen si říkáme, kolikrát to ještě musí zaznít, než se rozum vrátí do Německa definitivně.
Veškerému dění nasazuje korunu vyjádření stuttgartské policie, která momentálně neprovádí žádné kontroly a na žádné se ani nechystá. Dle jejích slov je mnohem podstatnější řešit prohřešky spojené třeba s jízdou na červenou nebo přes limit než skutečnost, zda někdo vjel do města se starším dieselem. I to jen poukazuje na to, jak rozpolcené dnes Německo v názorech na omezení dieselů je.
Stuttgart se včerejším dnem uzavřel starším dieselům. Na místní to vliv mít v podstatě nebude, tranzitní doprava se pak přesune hlavně z dálnic, kde nikomu v podstatě neškodila, do rezidenčních oblastí
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 9 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 11 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva