Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Oblast Fukušimy dodnes připomíná scenérie z Terminátora, na místě chátrají i tisíce aut
22.8.2020 | Petr Miler
Jedna z nejhorších jaderných havárií historie tohoto světa za sebou nevídanou spoušť. A zanechala po sobě i tisíce opuštěných vozů.
Za dobu existence jaderných elektráren dostaly pouze dvě havárie nejvyšší označení 7 na Mezinárodní stupnici jaderných událostí INES (International Nuclear Event Scale). Byla to havárie v elektrárně v Černobylu v dubnu roku 1986 a pak havárie elektrárny Fukušima v důsledku zemětřesení a následné vlny tsunami v březnu 2011.
Všechny tři v tu chvíli běžící bloky elektrárny byly poškozeny zemětřesením a tsunami a některé z nich i následnými výbuchy nahromaděného vodíku. A ze všech uniklo velké množství radioaktivních látek. Postupně bylo evakuováno více než 150 tisíc obyvatel z okruhu přibližně 20 kilometrů okolo elektrárny. Spousta z nich se už nikdy nevrátí, ale z velké části z vlastního rozhodnutí.
Na řadě míst dodnes probíhají dekontaminační práce - někde jsou už hotovy, jinde jsou v plném proudu, na dalších místech je radiace stále přílišná. Domy byly po léta čištěny, vrchní vrstva půdy sbírána a skládána do pytlů, které jsou přemisťovány na okraje měst ke skladování. Pryč se ale odvážet nebudou. Nikdo neví, co s nimi bude, a samozřejmě je nikdo nechce poblíž místa, kde má bydlet.
Také není možné odstranit vrchní vrstvu půdy úplně všude. Jednak by nebylo možné skladovat takové množství pytlů, už tak jsou jsou jich miliony. A jednak to fyzicky není možné v lese a v příliš hornatých místech. Takže stále existuje obava, že při případných velmi silných deštích bude veškerá radioaktivita z hor a lesů spláchnuta do údolí, kde budou žít lidé.
Podobně jako v Černobylu, resp. v přilehlém města Pripjať, zůstaly po obyvatelích měst v evakuované zóně domy, obchody a další objekty plné věcí, které si lidé ani nestihli či nedokázali sbalit, když byli nuceni odejít. Na čerstvých fotkách z místa pořízených nadšenci z Obsidian Urbex Photography vidíme zpustošené obchody plné zboží nebo hernu Anime Pachinko, jak je někdo opustil doslova z minuty na minutu. Je to skutečná mrtvá zóna připomínající některé scenérie z Terminátora 2.
Ovšem, tato katastrofa má i svůj automobilový rozměr. Po lidech v evakuované zóně zůstaly podle oficiálních zpráv desetitisíce automobilů, obyčejných i zajímavějších, které nebylo možné vzít s sebou a pro které nebylo možno se vrátit. Proč? Protože jsou kontaminované radiací stejně jako vše, co v ony osudné momenty na tomto místě déle než chvíli.
A stejně jako si příroda bere zpátky domy a ulice, také auta postupně zarůstají vegetací. Některá vidíme na někdejším odstavném parkovišti, kam byla odtažena radioaktivní auta překážející dekontaminačním pracím. Navzdory 9 létům od chvíle, kdy si jich naposledy někdo všiml, vypadají některá překvapivě době. Jiná ale doslova zarůstají do země a blízko se zdá být chvíle, kdy s přírodou začnou splývat.
Nejsou to zrovna povzbudivé pohledy, ale jsou určitým způsobem magnetické, zejména pro příznivce postapokalyptické science fiction. Až na to, že tohle není fikce, bohužel. Podívejte se na to sami, z některých výše i níže viditelných záběrů trochu mrazí. Z pozitivnějších zjištění lidí z Obsidian Urbex Photography můžeme dodat, že na některá vzdálenější místa už se lidé vrací a obnovovány jsou i někdejší služby, podobně jako v okolí Černobylu lze ale předpokládat, že do původního stavu se tu život nevrátí nejspíše nikdy. Nebo alespoň ne během našich životů.
























Až děsivé scenérie stále skýtá návštěva okolí jaderné elektrárny ve Fukušimě. Opuštěná místa i auta jsou i po devíti letech ponechávána na pospas osudu. Foto: Obsidian Urbex Photography
Zdroj: Obsidian Urbex Photography přes Motor1
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins