Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O tolik levnější už jsou ojeté diesely v Německu. Je to rána a má být jen hůř
5.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Očekávaný efekt německého soudního rozhodnutí se dostavil. Zájem zejména o starší dieselové vozy šel okamžitě ke dnu a podle analytiků má dále jen klesat.
Před pár dny padl v Německu přelomový verdikt týkající se dieselových aut. Spolkový soud v Lipsku rozhodl, že města, ve kterých koncentrace emisí NOx výrazně převyšuje povolené meze, mohou použít nejrazantnějších kroků. Tedy jinými slovy, mohou zakázat dieselovým vozům vjezd na své území. Soud se týkal Stuttgartu a Düsseldorfu, u kterých klíčovým datem je 1. září 2018. Ještě dříve ale nakonec rukavici zvedla zcela jiná metropole.
Momentálně je tedy prvním městem, ve kterém bude zákaz vjezdu dieselových vozů zaveden, Hamburk. Značky budou instalovány již do konce dubna, přičemž prozatím jde pouze o dvě ulice (Max-Brauer-Allee a Stresemannstrasse). Výjimku budou mít trvale zde žijící obyvatelé, zásobování, popelářské vozy a vozy IZS. První omezení tedy není moc radikální, jde ale pouze o první vlaštovku. A už ta stačila k tomu, aby se daly věci do pohybu.
Co se bude dít dále? O Stuttgartu a Düsseldorfu jsme se již zmiňovali, přičemž také zde se v počátku dá očekávat zákaz spojený jen s některými ulicemi, městskými částmi či určitými dny. Obdobné pak bude i omezení jen konkrétních aut. V případě těch, jež plní emisní normu EU1 a EU2, jde o naprosté minimum (750 tisíc aut). Nicméně Hamburk zakázal i vjezd vozů plnících normy EU3 a EU4 (5,55 milionu aut), stejně jako těch plnících normu EU5 (6 mil. aut).
To už je naopak naprostá většina naftových aut, neboť ty plnící normy EU6, pro které jako jediné zákazy platit nebudou, jezdí v Německu „jen” 2,7 milionu. Stejně tak se i ve Stuttgartu a Düsseldorfu počítá s výjimkami pro zásobování, městskou hromadnou dopravu či policejní, hasičská a sanitní vozidla. Ve výsledku tedy úplný exodus dieselových aut ještě hezkých pár let nenastane, to ale nic nemění na nervozitě, jež zachvátila německé motoristy.
Důsledek těchto obav se očekával - zájem o dieselová auta začíná klesat, stejně jako jejich hodnota. Ta by zakrátko mohla spadnout až o 15 procent oproti stavu z konce února, což rozhodně není málo. Jak ovšem naznačují někteří prodejci, pád nebude celoplošný. „Je třeba počítat s rozdíly mezi městy a zemědělskými oblastmi. Pochybujících zákazníků se totiž ptáme, jak často a jestli vůbec kdy byli v Hamburku nebo ve Stuttgartu.“
Ani tento argument ale příliš nefunguje. Podle ogranizace Deutschen Automobil Treuhand (DAT) svůj dieselový vůz prodalo kvůli obavám ze zákazu již 17 procent majitelů novějších a 20 procent majitelů starších naftových aut. Důvodem nebyly jen obavy z omezené použitelnosti takových aut, na tomto poli se zatím nic dramatického neděje. Hlavní motivací byl a je strach z toho, že současná situace měrou sníží hodnotu takových vozů. A to se děje - třeba tříletou dieselovou ojetinu lze nyní pořídit o 2 000 Eur (cca 51 000 Kč) levněji než na konci loňského roku.
Klesající ceny se netýkají starších vozů, jde i o zcela nové - a to přesto, že jak jsme si řekli, zákaz se na ně vztahovat rozhodně nebude. Zájem o diesely jde zkrátka dolů a prodejci se snaží prodeje podpořit bonusy. Například VW aktuálně nabízí až 1 200 Eur (30 500 Kč) z ceny dolů, což také není málo a sekundárně to bude mít další negativní vliv na ceny ojetin.
Otázkou přitom je, co bude dále? V zákulisí se výrazně mluví o nápadu autoklubu ADAC, jenž se týká nejen softwarových modifikací, ale také dodatečné instalace ekologických prvků jako třeba systémů SCR a EGR. Tato konverze by měla zaručit snížení emisí o 90 procent mimo město a o 70 procent ve městech. Po finanční stránce by přitom vyšla na nějakých 1 400 až 3 300 Eur (35 600 až 83 800 Kč).
Tato záležitost se ovšem týká pouze oněch šesti milionů aut plnících aktuálně emisní normu EU5. Kromě toho není jisté, jak dlouho budou vozy s normami EU 6b či EU 6c od zákazů uchráněny. Onu nervozitu německých motoristů lze tedy do značné míry chápat, přičemž můžeme jen doufat, že od tamních politiků se nenakazí ti naši, kteří by zkusili vyrukovat s obdobným řešením. Je totiž zjevné, že jeho negativní dopady jsou příliš bolestivé a je třeba hledat jiné alternativy.
Za pravdu tomuto pohledu dává aktuální vývoj v Rakousku. I Vídeň chtěla zavést zákaz vjezdu dieselových aut do města, rada pro životní prostředí ale tento krok 21. února letošního roku zamítla. Dle studie jde zlepšit ovzduší jinak. Jedním z nápadů je zavedením zelených vln na semaforech (úspora až 40 % emisí), častějším čištěním vozovek od prachu (-15 %) či stavbou nových silnic. Rakousko je ostatně jednou z naftových bašt Evropy a kolaps tamního trhu s diesely by byl pro zemi ještě bolestivější než pro Německo...
Takový VW Golf GTD z roku 2010 asi jen stěží lze považovat za vůz, kvůli kterému přestává tráva růst. Nicméně do dvou ulic v Hamburku již nemůže, další lokality i města se k zákazu záhy přidají
Zdroje: DAT, ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 10 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis