Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O rychlosti auta už dnes nerozhoduje řidič, říká mistr světa z časů rallye skupiny B
11.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zlí jazykové tvrdí, že moderní auta připomínají spíše herní konzole. Walter Röhrl se nezdá být úplně proti, i když tyto vozy sám pomáhá vyvíjet.
Nové Porsche 911 GT2 RS na sebe strhává pozornost, kdekoliv se objeví. Jízdní debut si značka střihla na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde se zároveň objevili také tovární jezdci a testeři Walter Röhrl a Mark Webber. Oba byli do vývoje novinky zapojeni od počátku, jejich slova o voze proto nesmíme brát na lehkou váhu. A to přesto, že de facto znamenají konec přezdívky Ovdovovač a moderní auta z jistého úhlu pohledu obecně nestaví do dobrého světla.
Slovem Ovdovovač, respektive anglickým termínem Widowmaker, byla označována 911 GT2 generace 993. Porsche tehdy tuto variantu užívalo i na závodních okruzích, kvůli čemuž bylo třeba homologační série. Vzniklo tak pouhých 57 exemplářů (sedm jich dostalo volant na pravé straně), které poháněl přeplňovaný šestiválec naladěný na maximálně 450 koní. Tento výkon mířil pouze na zadní kola, kam jej přenášel šestistupňový manuál a mezi tím vším se nacházelo jediné - řidič.
Automobilka vůz naladila ideálně pro okruhové profesionály, za volant se ovšem dostali i lidé s horšími schopnostmi. Od některých z nich si auto vybralo daň nejvyšší, čímž GT2 přišla ke své přezdívce. Té se pak držely i následující generace, přestože v jejich případě již ostrost postupně stále více nahrazovaly sofistikované technologie. Nejinak je tomu u stávajícího provedení, kde kupříkladu řízení zadní nápravy je důvodem, proč vůz mohl dostat 700 koní.
Röhrl přiznává, že právě vysoký výkon byl jednou z největších výzev. „Zkoušeli jsme řadu možností, nicméně ve výsledku ten pravý důvod, proč jsme zkoušeli vystoupat na metu 700 koní, bylo Ferrari (488 GTB - pozn. red.), které má koní 680. Nebylo pro nás ovšem jednoduché se k oněm 700 koním dostat,“ dodává rallyová legenda k nejvýkonnějšímu silničnímu nelimitovanému Porsche všech dob.
„Víte, myslím, že elektronika je stále lepší a lepší. Řekl bych totiž, že před takovými pěti lety nebylo možné, abychom u zadokolky dosáhli 700 koní. Ale dnes je neskutečné, jak dobře vše funguje,“ popisuje změny u novinky Röhrl. A dodává, že mezi systémy, které vysoký výkon u nového GT2 umožnily, patří právě řiditelná zadní náprava. Ta nezlepšuje ani tak ovladatelnost, jako umožní rychlou změnu směru.
„Samozřejmě že v uzavřených zatáčkách pomáhá vozu lépe zatočit. Největší výhodou je ale rychlá změna jízdního pruhu. Novinka je tak bezpečnější i snadnější na řízení,“ osvětluje Röhrl proč se u nového Porsche 911 GT2 RS není třeba obávat, že bude svou posádku ohrožovat. To ale prý rozhodně neznamená, že by šlo o nějaké ořezávátko. Vůz jen pouze nabídne vyšší každodenní použitelnost a komfort, na okruhu se ale rozhodně neztratí.
Mimo to pak hlavní testovací jezdec Porsche a jeden z nejrespektovanějších pilotů historie potvrzuje, co jsme si již delší dobu mysleli - tedy že zatímco dříve jste si jízdu ve sportovním voze museli tvrdě odpracovat, dnes má hlavní slovo technika, které svými povely dáváte spíše impulsy k do jisté míry samostatné činnosti. Přirovnání k pověstnému Playstationu tu nebývá od věci.
„Před pár dekádami mi kde kdo říkal, že když budu mít pod pravou hodně výkonu, bude snadné vyhrávat. Jenže tak to nebylo. Znám spoustu jezdců, kteří byli rychlejší i s menším výkonem. Dříve všechno záviselo na vás a na tom, jak výkon využijete. Dnes je všechno o technické povaze auta,“ uzavírá pro puristy poněkud smutně Röhrl.
My už jen dodáme, že s oněmi 700 koňmi zvládne nové Porsche 911 GT2 RS stovku již za 2,8 sekundy, nejvyšší rychlost pak činí 340 km/h. Kromě toho se mluví o zajetí Ringu pod 7 minut, přesný čas ale zatím nebyl zveřejněn. Mark Webber ovšem přidal k lepšímu, že při testech na nejnáročnějším okruhu světa dostal z vozu až 336 km/h, což je více než držitelé dosud rekordních časů. Neříká to vše, ale leccos to naznačuje o tom, že může být vůz na Severní smyčce Nürburgringu schopen...
V Goodwoodu se ukázal Walter Röhrl i Mark Webber...
...stejně jako samotné Porsche 911 GT2 RS
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 11 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis