Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský „obkročný autobus” je prý podvod, podívejte se na pochybné detaily
9.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Transport Elevated Bus má podezřelé financování a diskutabilní funkčnost a prototyp je postavený dost podivně. Důkazy existují autoři to ale odmítají.
Čínský „obkročný autobus”, nazvaný Transport Elevated Bus (TEB) a prezentovaný před několika dny ve městě Čchin-chuang-tao, vzbudil pozornost, ale také rozpaky. A nyní se kolem něj objevují otázky a dokonce podezření, že se jedná o podvod, jehož strůjci chtějí jen vylákat peníze od investorů a zmizet.
Předně tu je otázka, jestli to je autobus, tramvaj nebo co vlastně. Podle původních zpráv nesly váhu stroje normální gumové pneumatiky, jako u autobusu, a kola na kolejích stroj jen vedla, jako u tramvaje. Odhadujeme to tedy na kombinaci obou a autoři o stroji hovoří jako o autobusu, tedy u toho zůstaňme. Z dalších fotek se ale dozvídáme, že postavené koleje nebyly tak úplně koleje, jako spíš žlaby. Nevypadá to příliš důvěryhodně.
Čínským médiím se nezdá, že vůz jezdí na pneumatikách a vodící koleje jsou spíše žlaby
Obočí může dále zvednout fakt, že první test byl jen na zhruba třech stovkách metrů a TEB při ní jel jen rovně. Některé zdroje tak kladou otázky, zda tahle věc vůbec umí zatáčet, protože postavit 22 metrů dlouhou tramvaj bez kloubů je dost ambiciózní. Odhadujeme, že by se natáčela čtveřice modulů s koly, ale to nemáme potvrzeno. I tak by ale se spoustou zatáček mohl tenhle stroj mít problém.
Další otázkou budiž pochybná kvalita stavby testovacího prostoru. Nástupiště byla provedená očividně dost narychlo a už teď se z nich začíná loupat barva. Koleje - či žlaby, jak chcete - ve kterých měl TEB jezdit, také nepůsobí dojmem, že by měly vydržet dekády.
Provedení testovacích prostor má zjevně své mouchy
Přesvědčivé pak není ani provedení samotného vozu, který se podařilo nafotit s odkrytými bočními panely. Je tu hned několik svérázných detailů, které završuje fakt, že klimatizaci u prototypu TEB zajišťuje jednotka určená pro domy či byty, ne systém pro auta.
Jenže to všechno se dá pochopit či vysvětlit, pořád je to prototyp a předváděcí jízda, ne finální produkční vozidlo a nasazení do provozu. Otázky se ovšem také rojí okolo faktu, že pod TEB můžou projíždět jen vozidla do 2 či 2,1 metru výšky. Vejdou se tedy jen SUV bez střešních boxů a dodávky v nízkých verzích. Všechna ostatní auta by musela jezdit jinými pruhy nebo úplně jinými ulicemi a to nemusí být reálné. V Číně je navíc limit výšky vozidel na silnici 4,5 metru. A také tu jsou značky, semafory a všechny podobné věci, které budou potřebovat úpravu, aby byl provoz TEB možný.
Řešení klimatizace vozu je pozoruhodné
Další otázky však budí zprávy, že projekt TEB získal peníze pomocí komunitního financování. Má se tedy jednat o podvodný peer to peer projekt s cílem podvést investory. Uvádí to čínská státní média Global Times a Sina. Připomínají Ezubao, podvodný P2P projekt, který od investorů získal přes 50 miliard jüanů (183 miliard korun) a který vláda zavřela minulý měsíc. Podle Global Times je s podivem také to, že Song Youzhou, autor TEB, má jen základní vzdělání.
Různá vládní oddělení popřela jakékoliv spojení s tímhle projektem, a to včetně města Čchin-chuang-tao, kde se první zkouška konala, a Univerzity Shanghai Jiaotong. Autoři projektu TEB přitom v minulosti uváděli, že s oběma spolupracují. Song Youzhou veškerá nařčení pochopitelně odmítá. „Neudělali jsme nic špatného,” řekl pro Sixth Tone. „Poslední testy ukazují, že návrh je proveditelný,” dodává. Jak to dopadne, se zatím nechme překvapit, oprávněnost pochybností Číňanů zvažte sami...
Kompletní fotogalerie
TEB budí některými detaily a kvalitou zpracování otázky. Na druhou stranu, je to jen prototyp...
...který se před pár dny poprvé ukázal naživo
Zdroje: Shanghaiist, Autohome China
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 5 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 8 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva