Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský „obkročný autobus” je prý podvod, podívejte se na pochybné detaily
9.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Transport Elevated Bus má podezřelé financování a diskutabilní funkčnost a prototyp je postavený dost podivně. Důkazy existují autoři to ale odmítají.
Čínský „obkročný autobus”, nazvaný Transport Elevated Bus (TEB) a prezentovaný před několika dny ve městě Čchin-chuang-tao, vzbudil pozornost, ale také rozpaky. A nyní se kolem něj objevují otázky a dokonce podezření, že se jedná o podvod, jehož strůjci chtějí jen vylákat peníze od investorů a zmizet.
Předně tu je otázka, jestli to je autobus, tramvaj nebo co vlastně. Podle původních zpráv nesly váhu stroje normální gumové pneumatiky, jako u autobusu, a kola na kolejích stroj jen vedla, jako u tramvaje. Odhadujeme to tedy na kombinaci obou a autoři o stroji hovoří jako o autobusu, tedy u toho zůstaňme. Z dalších fotek se ale dozvídáme, že postavené koleje nebyly tak úplně koleje, jako spíš žlaby. Nevypadá to příliš důvěryhodně.





Čínským médiím se nezdá, že vůz jezdí na pneumatikách a vodící koleje jsou spíše žlaby
Obočí může dále zvednout fakt, že první test byl jen na zhruba třech stovkách metrů a TEB při ní jel jen rovně. Některé zdroje tak kladou otázky, zda tahle věc vůbec umí zatáčet, protože postavit 22 metrů dlouhou tramvaj bez kloubů je dost ambiciózní. Odhadujeme, že by se natáčela čtveřice modulů s koly, ale to nemáme potvrzeno. I tak by ale se spoustou zatáček mohl tenhle stroj mít problém.
Další otázkou budiž pochybná kvalita stavby testovacího prostoru. Nástupiště byla provedená očividně dost narychlo a už teď se z nich začíná loupat barva. Koleje - či žlaby, jak chcete - ve kterých měl TEB jezdit, také nepůsobí dojmem, že by měly vydržet dekády.
Provedení testovacích prostor má zjevně své mouchy
Přesvědčivé pak není ani provedení samotného vozu, který se podařilo nafotit s odkrytými bočními panely. Je tu hned několik svérázných detailů, které završuje fakt, že klimatizaci u prototypu TEB zajišťuje jednotka určená pro domy či byty, ne systém pro auta.
Jenže to všechno se dá pochopit či vysvětlit, pořád je to prototyp a předváděcí jízda, ne finální produkční vozidlo a nasazení do provozu. Otázky se ovšem také rojí okolo faktu, že pod TEB můžou projíždět jen vozidla do 2 či 2,1 metru výšky. Vejdou se tedy jen SUV bez střešních boxů a dodávky v nízkých verzích. Všechna ostatní auta by musela jezdit jinými pruhy nebo úplně jinými ulicemi a to nemusí být reálné. V Číně je navíc limit výšky vozidel na silnici 4,5 metru. A také tu jsou značky, semafory a všechny podobné věci, které budou potřebovat úpravu, aby byl provoz TEB možný.
Řešení klimatizace vozu je pozoruhodné
Další otázky však budí zprávy, že projekt TEB získal peníze pomocí komunitního financování. Má se tedy jednat o podvodný peer to peer projekt s cílem podvést investory. Uvádí to čínská státní média Global Times a Sina. Připomínají Ezubao, podvodný P2P projekt, který od investorů získal přes 50 miliard jüanů (183 miliard korun) a který vláda zavřela minulý měsíc. Podle Global Times je s podivem také to, že Song Youzhou, autor TEB, má jen základní vzdělání.
Různá vládní oddělení popřela jakékoliv spojení s tímhle projektem, a to včetně města Čchin-chuang-tao, kde se první zkouška konala, a Univerzity Shanghai Jiaotong. Autoři projektu TEB přitom v minulosti uváděli, že s oběma spolupracují. Song Youzhou veškerá nařčení pochopitelně odmítá. „Neudělali jsme nic špatného,” řekl pro Sixth Tone. „Poslední testy ukazují, že návrh je proveditelný,” dodává. Jak to dopadne, se zatím nechme překvapit, oprávněnost pochybností Číňanů zvažte sami...
Kompletní fotogalerie
TEB budí některými detaily a kvalitou zpracování otázky. Na druhou stranu, je to jen prototyp...
...který se před pár dny poprvé ukázal naživo
Zdroje: Shanghaiist, Autohome China
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 11 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
před 2 hodinamiFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
před 4 hodinamiNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
před 5 hodinamiAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
před 7 hodinamiŠéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.18. 16:16 - řidičBOB
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB