Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O elektromobily už není zájem ani v půjčovnách, důvody jsou stále stejné
15.10.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejen v prodejích, ale i ve statistikách půjčoven aut jsou elektromobily propadákem. Hlavně kvůli mizernému dojezdu, nepomáhají ani nízké ceny.
Elektromobily netvoří jen malou část prodejů automobilek, ani v půjčovnách aut se jim příliš nedaří. Lee Broughton, šéf udržitelnosti (ať už tento newspeakový titul znamená cokoli...) u Enterprise Holdings, největší půjčovně aut ve Spojených státech, říká, že i když si dost zákazníků elektromobil rádo vyzkouší, brzy jej raději vymění za auto s konvenčním spalovacím motorem nebo aspoň za hybrid. Zatímco průměrná doba zapůjčení vozu s konvenčním pohonem je 6 dnů, u elektromobilů jde pouze o 1,6 dne - i to dosvědčuje, že většina zákazníků svou plánovanou „elektrickou výpůjčku” ani nedokončí v souladu s původním záměrem.
Za půjčení běžného elektromobilu, jako je třeba Nissan Leaf, přitom pobočka Enterprise ve floridském Orlandu chce jen 55 dolarů (asi tisíc korun) za den, tedy zhruba stejně, jako za srovnatelně velké auto se spalovacím motorem. I přes smazání rozdílu ceny pro zákazníka však o elektromobily zájem není kvůli - přesně tak - problematickému dojezdu spojeného s dlouhou dobou potřebnou pro dobití.
To je problém jednak proto, že v Americe jsou ujeté vzdálenosti řádově větší než v Evropě, a jednak proto, že když si někde půjčujete auto, dost těžko to v daných místech znáte natolik, abyste mohli volit trasu s ohledem na dojezd vašeho stroje. Potřebujete mít zkrátka jistotu, že dojedete, kam potřebujete, ne že si sjedete zatím nepoznaným autem.
Společnost Hertz chtěla do svého vozového parku zařadit 500 až 1 000 elektrických aut, včetně Leafů a Chevroletů Volt (ty však až tak úplně elektrické nejsou, jsou to spíše plug-in hybridy) do roku 2011. Kvůli slabé poptávce zákazníků však tento cíl ani zdaleka nenaplnila. V nabídce však má několik vozů Tesla, které v Los Angeles a San Francisku nabízí od 400 dolarů (7 400 Kč) za den v rámci zážitkového programu Dream Cars. Problém je, že ve stejné cenové hladině si můžete půjčit Porsche 911 nebo Mercedes SL550 - a kdo by si místo něčeho takového vybral elektromobil?
Celkově je na silnicích Spojených států 140 tisíc elektromobilů, což nutně zahrnuje i Chevy Volty a Toyoty Prius Plug-In, protože jinak se to nemá kde nasbírat - do letoška se v U. S. prodalo všehovšudy 25 tisíc Leafů. I tak - 140 tisíc elektromobilů na cestách Ameriky je skutečně o hodně méně, než do roku 2015 prezidentem Obamou plánovaný milion.
Sam Ori, vice-prezident Electrification Coalition, skupiny zabývající se obchodem s elektromobily, řekl, že se zájem o elektromobily bude zvyšovat, pokud lidé budou mít více možností si je vyzkoušet. "Dokud nepřimějete lidi být s touto technologií spokojeni, její vzestup nepřijde," dodal.
Tato slova mezi řádky dávají tušit, že doba, kdy je lidem nuceno něco, co nechtějí, ještě není ani zdaleka u konce. Nic na tom evidentně nezmění ani ekonomické výsledky - nejen prodeje, ale i statistiky půjčoven ukazují, že se přes mizerný dojezd spojený s dlouhou dobou nabíjení elektromobilů přenese skutečně jen málokdo. Dokonce i samy automobilky připouštějí, že elektromobily existují jen proto, aby značky plnily emisní limity. Zda toto je vhodná strategie, zejména v době vleklé recese, posuďte sami...
Elektromobilům se nedaří nejen v autosalonech, ale ani v půjčovnách aut
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel