Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O autu Apple prý uvažoval již Steve Jobs, nakonec ale dostal přednost iPhone
5.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spoluzakladatel Applu se prý před osmi lety vážně zabýval myšlenkou postavit vůz s nakousnutým jablkem ve znaku. Tehdy však zůstalo jen u slov.
O vstupu Applu mezi výrobce automobilů se v poslední době mluví čím dál tím častěji. Nahrává tomu i fakt, že společnost s nakousnutým jablkem ve znaku najala desítky expertů na robotiku či specialisty zabývající se technologiemi baterií. Některé z nich navíc nejhodnotnější firma na světě přetáhla od Tesly (Elon Musk to nazývá jinak, ale to je ten poslední člověk, kterému by bylo možné něco věřit...), čímž se nám výsledná mozaika začíná dávat jaksepatří dohromady. Další střípek do ní můžeme zasadit i dnes a pro mnohé bude opravdu překvapivý. O vlastním „iCaru“ totiž prý uvažoval již spoluzakladatel společnosti Steve Jobs.
O daném rozpoložení šéfa firmy se nyní v rozhovoru pro magazín Bloomberg rozpovídal Tony Facell, který v roce 2008 zastával u Applu pozici výkonného viceprezidenta. S Jobsem přitom spolupracoval na vývoji iPodu a iPhonu, oba však údajně vedli hypotetické řeči i na téma automobilů. „Říkali jsme si, jak bychom asi daný automobil vyráběli, pokud bychom se na to opravdu vrhli. Jaká by byla palubní deska? Jak by vypadalo tohle? A jaká by byla sedadla? A čím bychom jej poháněli?“
Nakonec však zůstalo pouze u slov, neboť Jobs se rozhodl, že danou oblast společnost v dané době prozkoumávat nebude. Svět se totiž potácel na pokraji globální krize, kterou byl automobilový průmysl zasažen více než jiné sektory. Jak se ovšem nyní ukazuje, toto téma z Applu nevymizelo, což má podle Fadella své opodstatnění také ve faktu, že automobily a mobily jsou si do značné míry podobné, a to nikoliv jen společným slovním základem.
„Auto má baterie, má počítač, má motor a má i mechanickou strukturu. Pokud se podíváte na iPhone, má přesně ty samé komponenty. Dokonce má v sobě i motor,“ dodává k tématu Fadell, který nyní šéfuje společnosti Nest. Ta se přitom zabývá automatizací domácností, tedy kupříkladu na internet připojenými detektory kouře. Zároveň spadá pod konglomerát Alphabet, který je nově vzniklou společností zastřešující také Google.
De facto tedy Fadell nyní pracuje pro přímou konkurenci Applu, neboť také Google se zabývá vývojem vlastního automobilu. Prodávat jej však nechce jako celek, místo toho bude jednotlivým značkám dodávat některé technologie jako autonomní řízení nebo elektrický pohon. Zda se tímto směrem vydá také „nakousnuté jablko“, to momentálně není jasné. A to přesto, že o projektu „iCaru“ se mluví již léta a v realitu se má překlenout až někdy v roce 2019.
To jen potvrzuje Phil Schiller, nynější výkonný viceprezident Applu pro marketing, podle kterého se o vlastním automobilu hovořilo dokonce ještě předtím, než byl v roce 2007 uveden na trh první iPhone. Mimo to firma zvažovala i vývoj televizí nebo kamer, nicméně nakonec dostal přednost mobil. Tedy přístroj, který měl největší vliv na následné formování světa. Veškerá energie techniků byla soustředěna jen na něj, ostatní šlo pro tu chvíli stranou.
Nyní je však daná myšlenka opět na programu dne, přičemž podle Fadella má Křemíkové údolí vůči všem zavedeným výrobcům výhodu v podobě softwaru. „Myslím, že uvidíte některé dramatické změny ve způsobu, jakým uvažujeme nejen o automobilech, ale také o dostupné cenové politice. Nicméně jsme stále sedm nebo deset let od masivního přehození výhybky.“
Pokud si přitom uvědomíme, že právě tolik let uplynulo od zmiňovaného uvedení prvního iPhonu, pak nás zjevně čekají zajímavé věci. Zvláště když Apple má k dispozici hotovost ve výši 200 miliard dolarů (cca 4,9 bilionu korun), se kterou může klidně postavit i raketoplán, nikoliv jen „pouhé auto”. Jsme tedy zvědavi, co se nakonec v závěru dekády objeví.
Jestli příběhu o Jobsově zápalu pro auta věříte, necháme na vás, vypadá to totiž jako až podezřele průhledný pokus vytvářet zatím hypotetickému vozu Applu předem pevnou marketingovou půdu pod nohama. Současná pozice Tonyho Facella sice tyto úvahy celkem spolehlivě neguje, raději si ale počkejme, jestli tento člověk nemá namířeno zpět ke svému původnímu chlebodárci...

Již Steve Jobs uvažoval o vlastním automobilu s logem Applu, nakonec však přednost dostal iPhone
nyní je myšlenka znovu na stole, přičemž spekulovaný elektromobil by měl dorazit na konci dekády
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 3 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 5 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 6 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 8 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva