Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový VW Phaeton se nakonec opravdu odkládá, namále má i jeho továrna
21.11.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
VW potvrdil, že v rámci úspor odloží příchod nového Phaetonu. Není divu, měl-li vážně být elektromobilem.
Ačkoli se v tuto chvíli zdá, že řešení celého dieselového bludu pro Volkswagen nebude až tak drahé, v žádném případě nepůjde o levnou záležitost. Jsme sice přesvědčeni, že celý emisní skandál může být zákazníkům ukradený a většina z nich logicky o žádnou nápravu nestojí, jenže v Německu či u nás se hovoří o tom, že „opravit” vozy bude pro VW povinné. V tu chvíli by pro automobilku jen samotné svolání, sebejednodušší oprava a případné sankce za porušení toho či onoho byly drahou záležitostí. A tak zkrátka musí šetřit.
Sám šéf koncernu Müller už několikrát zopakoval, že zrušeno či odloženo bude vše, co není naprosto nezbytné, jenže jak se postupně ukazovalo, nezbytným je zřejmě skoro vše. Odnesou to leda okrajové modely jako nová Škoda Roomster či podivný slepenec Seatu, klíčové modely - ať se zdály být sebezbytečnější - měly být „v suchu”. Nepohřben měl být i nový VW Phaeton a otázníky se vznášely maximálně nad novým Bugatti. Nakonec je ale všechno jinak.
VW včera oficiálně oznámil, že sníží vybrané investice v roce 2016 o 1 miliardu Eur (asi 27 mld. Kč), tedy z původně plánovaných 13 miliard Eur na 12. To se někde musí projevit a už se ví, kde - k ledu dočasně míří nový Phaeton, který je opět příliš drahý. Z konkrétně zmíněných aut je to ale vše, dále úspory zřejmě odnese výstavba nové továrny v Mexiku a příprava nového designového centra ve Wolfsburgu. Müller dále dodal, že asi polovina ze zmiňovaných 12 miliard bude proinvestována v Německu a bude-li to alespoň trochu možné, škrty se nedotknou pracovních míst.
Rozhodnutí vedení VW se zdá být logické, přesto ale zvláštní, pokud před měsícem stejní lidé hovořili jinak. Více světla ale do celé věci vnáší potvrzení spekulací, že chystaný nový Phaeton měl být elektromobilem. Je-li tomu tak, pak je rozhodnutí managementu Volkswagenu zcela racionální, neboť propadákem byl a je už současný Phaeton a ten nový by jako elektrický byl v této či nejbližší době dokonalou ekonomickou sebevraždou. Na elektromobilech se dnes vydělat nedá, taková Tesla by o tom mohla vyprávět - časem se situace jistě může změnit, v nejbližších letech to ale jistě nebude.
Nový Phaeton byl tedy odložen na neurčito, není to ale jediná otázka, která tento model obchází, namále má v současnosti i továrna vyrábějící jeho současnou iteraci. Vzhledem k minimálnímu zájmu o tento model (prodáno bylo jen okolo 4 000 vozů minulý rok a 5 800 v roce 2013) vyrábí v sice designově úchvatné, ale zoufale předimenzované drážďanské továrně značky 500 lidí pouhých osm aut týdně a hovoří se o tom, že koncern na každém prodaném Phaetonu tratil a tratí přes 750 tisíc Kč.
Škrty tedy volají po tom tuto továrnu alespoň pro tuto chvíli uzavřít a výrobu přesunout jinam. To by rád udělal šéf VW Müller, takový krok by ale vyžadoval dvoutřetinový souhlas dozorčí rady, ve které drží polovinu křesel odbory. A jejich šéf Bernd Osterloh je rezolutně proti. „Drážďany jsou a zůstanou pevnou součástí rodiny VW. I když nový Phaeton přijde později, neznamená to, že máme důvod řešit Drážďany,” řekl doslova Osterloh. Za takové situace je velkou otázkou, zda k uzavření továrny opravdu dojde.
I v atmosféře všeobecných úspor ale VW na investicích některými směry přidává. Pro další rok bude investovat o 100 milionů Eur (2,7 miliardy Kč) více do vývoje alternativních pohonu a digitalizace. A „své jisté” mají také klíčové produkty - většina investic pro příští rok míří do Golfu VIII, nového Audi Q5 a nové továrny na dodávky v Polsku.


Nový VW Phaeton už jsme si malovali, nakonec se ale odloží, přinejmenším
Továrna VW v Drážďanech je sice pozoruhodné dílo, není ale zrovna efektivní a hrozí ji uzavření
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 10 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 3 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 4 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 5 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 6 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 18:35 - řidičBOB
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB