Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový sporťák Maserati byl vyvinut extrémně rychle, vypadá to na další italský průšvih
14.9.2020 | Petr Prokopec
Někdo to může označit za umění, jiní říkají, že za takovou dobu se nové auto dobře vyvinout nedá. Pravda ale bude zřejmě někde mezi - jedna italská značka patrně začala tam, kde ta druhá skončila, přesto vývoj zdá uspěchaný.
Předloni zesnulý Sergio Marchionne byl velkým fanouškem značek Alfa Romeo a Maserati. A jako šéf koncernu FCA se je rozhodl vrátit na výsluní. Zejména s prvním zmíněnou výrobcem měl velké plány, které slibovaly příchod hned osmi novinek. Nicméně realita byla a je jiná - do roku 2018 Alfa Romeo představila pouze modely Giulia a Stelvio a od té doby nic. Marchionne se následně odebral na věčnost a značku „zdědil“ Tim Kuniskis. I ten však měl zpočátku velké oči.
Alfa Romeo tak oznámila, že bychom se do roku 2022 měli dočkat mimo jiné návratu supersportu 8C. Kupé mělo dostat do vínku karbonový monokok, dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec usazený uprostřed, elektrifikovanou přední nápravu a více než 700 koní, s nimiž by nebyl problémem sprint na stovku pod tři sekundy. Kromě toho měl dorazit také čtyřmístný dvoudveřový model GTV, který by taktéž počítal s elektrickou podporou. Nicméně loni byly tyto plány zrušeny.
Přesunout se můžeme do současnosti, neboť Italové přestavili nový supersport, který se pyšní karbonovým monokokem a uprostřed uloženým třílitrem V6 twin-turbo. Logo Alfy Romeo však na jeho přídi a zádi chybí, místo toho si můžeme povšimnout trojzubce, který používá Maserati. Další Marchionnem protěžovaná značka totiž odhalila novinku zvanou MC20, se kterou spojuje vstup do nové éry. Aktuálně je ale velmi těžké nemyslet si, že se Maserati chlubí tak trochu cizím peřím.
Ještě více tento pocit sílí ve chvíli, kdy si projdete veškerá prohlášení automobilky z Modeny. Dle jednoho z nich vývoj nového supersportu odstartoval v lednu 2019, tedy před necelými dvěma roky. Pokud je to pravda, pak jsou Italové buď světovými rekordmany, nebo rozjeli velmi riskantní hru. Za tak krátkou dobu podobné auto jednoduše nelze vyvinout kvalitně a nakonec se o tom mohli přesvědčit sami Italové - zmíněná Giulia měla být vyvinuta za rekordních 26 měsíců a byl z toho velký průšvih, majitelé museli řešit velké množství někdy i tragikomických závad i dlouho po uvedení na trh.
Maserati tak s MC20 buď znovu riskuje, nebo nezačínalo od nuly. Automobilka ostatně říká, že jen testování nového třílitrového šestiválce zabralo mezi šesti a dvanácti měsíci, a to je jediný komponent, navíc pro jednu z verzí - vůz dostane i elektrické provedení. Samozřejmě, je to významný kus techniky, ale i tak to naznačuje, že vyvinout celé auto za rok a tři čtvrtě je nemožné. Spíše než cokoliv jiného se tak zdá, že Maserati převzalo zrušený program Alfy Romeo a dotáhlo jej až do slavnostní prezentace. Otázkou je, zda následovat bude i prodejní úspěch, neboť jak se říká, práce kvapná je málo platná a novinka Maserati může být stejný průšvih jako již zmiňovaná Guilia.
Ve výsledku tak není překvapivé, že je dnes Maserati skoupé na detaily, ač si zákazníci vůz již mohou přeobjednávat. Kdy se však přesně svých aut dočkají, není jisté, neboť sériová produkce má odstartovat až na počátku příštího roku. Do té doby bude dál probíhat vývoj.
Aktuálně tak už vlastně jen můžeme dodat, že nové MC20 měří 4 669 milimetrů na délku, 1 965 mm na šířku, 1 221 mm na výšku a 2 700 mm v případě rozvoru. Benzinová verze by neměla vážit více než 1 500 kg a s třílitrem Nettuno naladěným na 630 koní výkonu a 730 Nm točivého momentu a osmistupňovým dvouspojkovým automatem sdíleným s Corvette C8 má zvládnout stovku za 2,9 sekundy a dosáhnout maximálky přes 325 km/h.
O deceleraci se budou standardně starat větrané ocelové kotouče o rozměru 380 mm vpředu a 350 mm vzadu. Zákazníci je nicméně budou moci nahradit také lehčími karbon-keramickými. S uhlíkovými vlákny pak bude možné počítat také uvnitř, a to jak v případě volantu, tak v případě dekorů. Chybět nemá ani sada hliníkových pedálů, stejně jako třeba sedadla Sabelt nebo 10palcový digitální přístrojový štít a 10palcová obrazovka multimédií.
Karty tedy Maserati na jedné straně má rozdané hezky, což platí i o oné elektrické verzi, která by měla zvládat stovku za 2,8 sekundy, dosahovat nejvyšší rychlosti 310 km/h a na jedno nabití ujet přes 320 km. Nicméně rapidně krátký vývoj je třeba vnímat spíše jako varovný signál, nikoliv jako pozitivum. A to i za předpokladu, že Maserati skutečně jen oprášilo to, čeho se Alfa Romeo musela kvůli nedostatku financí loni vzdát.
Maserati MC20 bylo vyvinuto v rekordně krátké době. I s ohledem na loni zrušený projekt Alfy Romeo 8C se nám tomu ale nechce příliš věřit. Foto: Maserati
Zdroj: The Drive, Maserati
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva