Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový šéf Škody upřesnil své plány pro další léta, promluvil i o nové Fabii
25.9.2020 | Petr Miler
Výměna muže ve vedení největší české automobilky způsobila velký humbuk, v prvním rozhovoru publikovaném samotnou Škodou ale Thomas Schäfer v podstatě jen potvrzuje to, čeho se řada lidí obává.
Byl to jeden z velkých automobilových příběhů právě skončivšího léta. Ačkoli Škoda je i v letošním roce jednou z mála automobilek, kterým se v těžkých časech daří relativně dobře a navzdory podstatnému zdražení klíčové Octavie dokáže dále zvyšovat svůj tržní podíl, její šéf v červnu narychlo skončil. Tehdy se mluvilo o tom, že mu vaz měl zlomit právě až přílišný úspěch české značky, který nebyl příliš po chuti některým manažerům Volkswagenu a Audi, situace je ale trochu komplikovanější.
V mezičase se začalo ukazovat, že nešlo ani tak o úspěch, ale spíše o orientaci Škody, která se začala posouvat do stále vyšších pater trhu. Tam se ale nelíbila šéfovi koncernu Herbertu Diessovi, který v rozhovoru s německým tiskem prohlásil, že VW Group nepotřebuje další prémiovou značku, ale kvalitního konkurenta korejských nebo francouzských automobilek. Tímto směrem ale zřejmě Maier nechtěl jít, a tak musel skončit.
Vše se postupně vyjasňovalo po příchodu nového šéfa Thomase Schäfera, po němž jsme po komunikaci s naším zdrojem ve Wolfbsurgu publikovali celkem jasné shrnutí jeho úkolu. I když on a politici veřejně prohlašovali něco trochu jiného, bylo zřejmé, že přišel do České republiky Škodě trochu přistřihnout křídla a nenechat ji posunut se do příliš vysokých pater trhu.
To nyní v podstatě potvrdil v rozhovoru publikovaném samotnou automobilkou, ve kterém konstatuje, že se na jednu stranu podrží Maierovy strategie do roku 2025 (v automobilovém průmyslu je těžké něco dříve zásadně změnit, nová auta se vyvíjejí roky), současně do ní ale vklíní své vlastní myšlenky, které mají značku posunout „na další úroveň”. Za tato lépe znějící slova ale slova schovává to, co zmiňujeme výše - plánem je podle jeho vlastních slov jít po krku korejským, japonským a francouzským značkám, kterým se Škoda poněkud vzdálila. Bude se tedy snažit konkurovat jim v i nižších patrech, aby rozšířil zákaznickou skupinu značky.
Z našich slov může vyplývat jistá skepse, ale nechápejte nás špatně. Takový plán má hlavu a patu a pokud se Škoda nevzdá dobytých území a bude aktivní i jinde, je to jedině dobře. Vadí nám na celé věci jen to, že takové poslání Schäfera je od začátku jasné, sama Škoda se o něm ale zdráhá otevřeně hovořit, jako by šlo o něco špatného. Interpretace, že ze škodovky bude druhá Dacia, je beztak od začátku absurdní, leda by šlo o nějakou sci-fi Dacii prodávající auta za 1,5 milionu. Rumunská auta už jsou Škodě příliš vzdálená na to, aby jim někdy mohla znovu seriózně konkurovat.
Nový šéf automobilky se dále otřel o novou Fabii, jejíž příchod potvrdil pro rok 2021. V případě data premiéry specifický nebyl, naše zdroje ale hovoří o příštím létě. Z dalších dostupných informací můžeme dodat, že novinka přejde na modulární platformu MQB A0, se kterou dorazí také větší rozměry. Stejně tak bude možné počítat pouze s tříválcovými benzinovými jednotkami s výkony nejčastěji okolo 100 koní. Vedle ryzích benzinů nemají v nabídce chybět ani mild-hybridní jednotky a zákazníci budou moci dále volit mezi manuálem a automatem.
Prodávat se dále má i kombík, což je v této třídě aut stále více neobvyklá varianta. Uvnitř má hlavní inovace spočívat v nahrazení analogové techniky digitální, zmenší se tedy počet klasických tlačítek, neboť většinu funkcí budete ovládat přes centrální dotykovou obrazovku, jejíž velikost bude vrcholit 9,2 palci. Za volantem se očekává digitální přístrojový štít, chybět nebude ani větší konektivita.
To vše by vedlo k navýšení cen, start pod 300 tisíci korunami by nejspíše byl nereálný. Je ale otázkou, zda právě tady nezasáhne Schäfer a nedostane nabídku modelu o něco níž. O variantě Junior se nebudeme zmiňovat ani v žertu, ve škodovce jsou na ni alergičtí, nějaká skromnější verze schopná konkurovat třeba Hyundai a Kie ale nejspíše bude muset vzniknout.









Nová Škoda Fabia (na snímcích její současná generace po faceliftu) má navázat na styl daný modely Scala či Octavia. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 8 hodinamiEvropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
před 10 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
před 11 hodinamiKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
včeraČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva