Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový rekord Méganu RS z Ringu ukazuje hlavně to, jak rychlý je nový Leon Cupra
17.6.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Přijít o rekord nemusí být úplně špatná zpráva. Třeba když lehce upravenou sériovku porazí drasticky modifikované, dražší auto.
Je mi předem jasné, že budu některými z vás označen za pouhého přisluhovače ďábelského koncernu s několika véčky ve znaku, který se s trapností Audi pokouší proměnit prohru ve vítězství. Tak to ale není. Proti včera představenému Renaultu Mégane RS 275 Trophy-R nemám zhola nic. Stejně tak nic nenamítám proti standardnímu Méganu RS, i když je v rámci nabídky Renaultu spíše výjimkou potvrzující pravidlo o řidičské záživnosti současných modelů této automobilky. RS mám rád a nemíním zálibu v něm komukoli rozmlouvat.
Nehodlám dokonce ani rozporovat včera ohlášený čas verze RS 275 Trophy-R zajetý na Severní smyčce Nürburgringu. I když je šíleně dobrý, myslím, že je skutečný a třebaže byl zajet specifickým vozem, splňuje podmínky pro to, aby byl považován za zápis standardního silničního provedení - tohle auto si budete moci koupit. V čem je tedy problém? Řekl bych, že ve všem ostatním.
Cílem Renaultu bylo tímto výkonem předčít dříve zajetý čas Seatu Leon Cupra 280, který měl hodnotu 7 minut a 58 sekund. Motivace Francouzů byla jasná - šlo právě o jejich Mégane, který do té doby rekord držel a španělský sok jej snížil o dalších, vcelku masivních 10 sekund. To byla pro image RS příliš těžká rána, a tak se Francouzi rozhodli trůn znovu vybojovat. Na tom nepochybně není nic špatného, potíž je ale v tom, že možná chtěli až příliš a rekord získali zpět za nemístně vysokou cenu.
Opět mě nechápejte špatně - Mégane RS 275 Trophy-R je jistě úžasné auto, podle zveřejněného videa sakramentsky rychlé a pochopitelně se mi líbí i jeho „čistota”. Není v něm prakticky nic zbytečného, všechno možné i zdánlivě nemožné v něm bylo podřízeno zajetí co nejlepších okruhových časů a na poměry podobných vozů bylo podstatně odlehčeno. To všechno je dobře, ale ukazuje to opravdu, že je RS lepší než Cupra? Obávám se, že to naznačuje pravý opak.
Pokud si přečtete naši někdejší zprávu o rekordu Leonu, zjistíte, že šlo prakticky o to samé auto které jsme kdysi testovali a které stojí 670 tisíc Kč. Ano, také bylo upraveno, ale dostalo pouze větší brzdy Brembo, lehčí 19" kola, jinak vymodelované vnější prahy a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. To je vše a troufnu si říci, že 90 procent úspěchu tu beztak dělají pneumatiky, neboť sériové brzdy s Cuprou mnoho práce nemají a těch pár plastů nemůže aerodynamiku zásadně ovlivnit. Ať už je to ale jakkoli, tohle všechno ponechá vozu charakter ničím neobtěžujícího auta pro každý den. Zmíněné prvky pak mají dorazit na trh v rámci jakéhosi výkonnostního balíčku za cenu, která se má pohyboval okolo 70 tisíc Kč. Sakum prásk tu máme 7:58 na Ringu za nějakých 750 tisíc Kč v naprosto civilním autě, a to si v případě ceny raději nechávám rezervu.
Když si ale projdete včerejší zprávu o rekordu Méganu, zjistíte, že se standardním provedením nemá společného skoro nic, však jde o 100 kilogramů lehčí auto. Má jiné tlumiče, pružiny, brzdy, nemá 18 kilogramů tlumících materiálů, zadní sedadla, rádio, zmizel dokonce i zadní stěrač. A je otázkou, co Renault v tomto ohledu ještě neřekl. Dostal dále jiná přední sedadla, výfuk, bezpečnostní pásy nebo li-ion akumulátor. Podesáté - nic proti tomu, po těchto modifikacích ale půjde o hlavně okruhovou hračku, kterou manželce na cestu nakoupit „Hami jako od mámy” asi půjčovat nebudete. Ale to není vše.
V neposlední řadě jen za část zmíněných změn (brzdy nebo lehčí akumulátor jsou za další příplatek) dáte v Británii navíc minimálně 7 500 liber (36 430 vs. 28 930 GBP řečí cenovek základních verzí) neboli přibližně 258 000 Kč. Přidejte si k tomu vyšší základní cenu Méganu RS oproti Cupře (můžeme zůstat v Británii - 25 690 GBP - pak jde o celkem 369 tisíc Kč) a zjistíte, že 7:54 na Ringu si budete moci koupit za asi 1,1 milionu Kč, bez lepších brzd, Li-ion akumulátoru a bůh ví jakých dalších příplatků se zatím nezveřejněnými cenami (jen Li-ion akumulátor stojí třeba u Porsche přes 50 tisíc korun), které mohou výslednou částku potřebnou na rekordní Mégane klidně o dalších 100 tisíc Kč snadno zvýšit. To vše v prakticky jednoúčelovém autě.
Je tohle vlastně vítězství? Je, ale tak trochu Pyrrhovo. Po mém soudu tím Renault nejen uzmul zpět rekord Severní smyčky, ale také celému světu jasně ukázal, co ve včerejších článcích na toto téma nezaznívalo - jak moc je Mégane RS ve srovnání s novějším konkurentem rychlostně pozadu a co všechno musí Francouzi se svým eReSem udělat, aby konkurenta pokořili o pár sekund na více než 20kilometrovém okruhu.
Teď nesrovnávám obě auta „řidičsky”, jde pouze o rychlost a šíři schopností. Jakožto nadšence mě pochopitelně fascinuje vypiplaný Mégane bez rádia za cca 1,2 milionu schopný pokořit Nordschleife v čase blízkém novému BMW M4. Jakožto racionálně uvažujícímu člověku se mi ale zdá být prakticky standardní Leon Cupra, se kterým můžete jezdit denně třeba pro rohlíky, s cenovkou o mnoho set tisíc nižší a jen o čtyři sekundy horším časem, jako podstatně lepší nabídka.
K výkonu Méganu RS už se stihl vyjádřit v podobném duchu i Seat ústy Svena Schawea, člověka odpovědného za vývoj šasí Leonu Cupra. „Ano, Renault má rekord, ale je to velmi odlišný typ vozu ve srovnání s naším. Pokud bychom z našeho auta odstranili nějaké části, jsou to jen čtyři sekundy, myslím, že to dokážeme překonat,” konstatoval vcelku lakonicky Schawe.
Myslím si to též - je jen v rukou Seatu, jestli bude chtít v této přetahované pokračovat. A já bych se nezlobil, kdyby chtěl. Schawe dokonce řekl, že v Martorellu už vyvinuli odlehčenou verzi Leonu Cupra a bude záležet jen na poptávce, zda ji uvedou do prodeje. „Už máme takové auto hotové. Chtěli jsme ale zprvu nabídnout vůz, který bude pro každého - teď se musíme rozhodnout, zda pokračovat v soutěžení s Renaultem,” dodal Schawe s tím, že by nebyl problém posunout výkon motoru až k 300 koním a auto odlehčit až o nějakých 100 kilogramů. Co naopak odmítá, je pohon všech kol: „Uvažovali jsme o tom, ale i s vyšším výkonem je přední pohon lehčí, levnější a ve výsledku rychlejší. Pokud máte 6 tisíc Eur navíc, můžete si koupit Golf R,” uzavřel Schawe.
Za Autoforum.cz už jen dodám, že Leon Cupra jsme vyzkoušeli znovu, na českých silnicích a aby to neměl snadné, postavili jej proti proti Porsche 911 a BMW M135i. Nebyl to zrovna srovnávací test v pravém slova smyslu, o španělské novince ale i tohle porovnání leccos řeklo. Více vám povíme již brzy, zatím se můžete na novém videu podívat na to, jak Leon Cupra 280 5D s manuální převodovkou zrychluje již na standardním místě ve všech obvyklých disciplínách. Můžete si tak sami s našimi ostatními videy na Youtube srovnat, jak se mu v tomto ohledu daří...
Dynamika Seatu Leon Cupra 280
Fotografie Renaultu Mégane RS 275 Trophy-R
Fotografie Seatu Leon Cupra 280
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 minutami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před hodinou - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 3 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 4 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva