Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový motor pro Fabii? Tento je na prodej, má 40,6 litru, 12 válců a přes 2 200 koní
13.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Je to poslední letecká V12 od Rolls-Royce a generuje i přes 6 300 Nm. Říká si Griffon a na tenhle kousek s extrémními parametry na prodej.
O leteckém motoru Rolls-Royce Merlin slyšel snad každý, komu auta nebo letadla nejsou úplně cizí. Tenhle motor měl nástupce, který dostal název Griffon - podle mýtického zvířete, které je křížencem dravého ptáka a čtyřnohé šelmy. Byla to lepší a silnější verze Merlinu, projektovaná od začátku na spolupráci s jednostupňovým kompresorem, poháněným přes dvoustupňovou převodovku.
Vývoj začal v roce 1938 a v roce 1939 se objevily první Griffony v letadlech. Je to vidlicový dvanáctiválec s úhlem sevření válců 60° a s objemem 36,7 litru. Na rozdíl od Merlinu, který měl mazání řešeno tryskami zvenčí, měl Griffon dutou klikovou hřídel pro vedení oleje k ojničním ložiskům. Jednou z prvních variant byla IIB, která dávala 1 754 koní v letové výšce 230 m. Celkem bylo ale verzí Griffonu asi padesát; některé měly odlišný kompresor, jiné zase měly místo karburátorů vstřikování.
Zástavba Griffonu nebyla vždy bez problémů - motor při startu letadla dosahoval obrovských čísel točivého momentu, přes 6 300 Nm, takže ve Spitfire, kam se také montoval, a jiných malých letadlech působil problémy se stabilitou. To bylo řešeno druhou vrtulí, umístěnou hned za tou první, která rotovala opačným směrem, ovšem neměly ji všechny stroje.
Z oněch 50 verzí byl poslední Griffon 130, který protiběžnou vrtulí osazen byl a jeho výkon byl 2 452 k v letové výšce 1 524 m. A byl poslední také ze všech leteckých pístových dvanáctiválců, které Rolls-Royce vyráběl. Po roce 1955, kdy výroba Griffonů skončila, začala značka s vývojem a výrobou proudových motorů.
Tyto parametry dělají z Griffonu dokonalý motor, chcete-li postavit noční můru ekoaktivisty nebo jiné auto s „nemístně” velkým motorem. Pouštíte-li se do takového projektu, je tu další dobrá zpráva - jeden Griffon je na prodej v Německu. A dokonce možná k němu dostanete i zbytek traktoru-dragsteru, ke kterému byl přimontován, pokud majitel nemá v plánu instalovat na šasí něco jiného.
Nevíme o tomhle konkrétním motoru mnoho, jen že je stále funkční a připraven na zástavbu do čehokoli jiného, co by mělo s ohromujícím řevem fascinovat příznivce monster na čtyřech kolech. Víme také, že byl vyroben v roce 1942, má dnes objem 40,6 litru a že z něj dává přes 2 200 koní. A že za něj majitel chce 175 tisíc Eur, tedy asi 4,7 milionu korun. Není to málo, ale letecká V12 o takhle šíleném objemu má své kouzlo, zejména když v noci šlehá plameny z otevřených výfuků, jak se můžete podívat na videu níže...
Tenhle Griffon je na prodej. Poslední obrázek ukazuje nejspíš stroj, kde v poslední době pracoval, víka ventilů vypadají podobně
Sériová víka ventilů ale na Griffonu vypadají mnohem lépe, jak ukážou muzejní kousky
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 54 minutami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 3 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva