Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový majitel F1 udělal chybu, měl nechat Ecclestona ve vedení, říká ex-šéf FIA
10.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Max Mosley se pustil od obhajoby Bernieho Ecclestona. Zároveň letošní pravidla označil za diskutabilní, neboť F1 mohou učinit ještě méně zábavnou.
Není žádným tajemstvím, že někdejšího prezidenta automobilové federace FIA Maxe Mosleyho pojí s Bernie Ecclestonem, nyní již bývalým šéfem Formule 1, dlouholeté přátelství, neboť Max Mosley byl stejně jako kdysi Ecclestone šéfem jednoho z týmů dávných dob F1. Konkrétně se jednalo o March Engineering a ano, to M je ve jméně firmy právě kvůli Mosleymu. Není tedy zase tak překvapivé, že v rozhovoru pro ITV News uvedl, že společnost Liberty Media udělala chybu, když se rozhodla pokračovat bez „Suprema“. Zároveň však přiznal, že pro obě strany by nejspíše bylo „docela obtížné“ spolu vyjít.
„Myslím, že pro Liberty Media to bude poněkud náročné. On byl brilantní v jednání s promotéry, organizátory i v celé struktuře šampionátu. Pro někoho, kdo do série vstoupí bez všech těch osobních vztahů, to může být obtížné,“ uvedl Mosley. Zároveň dodal, že pokud by dané rozhodnutí záviselo na něm, ponechal by Bernieho dělat, v čem exceloval, a soustředil se na zbytek, který „Supremo“ pomíjel.
Řeč je samozřejmě o interaktivních televizích, virtuální realitě či sociálních médiích, což jsou oblasti ve kterých společnost Liberty Media „pravděpodobně bude velmi úspěšná“. Dobrou volbou pak bylo i najmutí Rosse Brawna jakožto sportovního ředitele, novými pravidly platnými od letošního roku si ovšem Mosley není příliš jist. Stejně tak je dle něj otázkou, zda nový majitel má jít cestou placených televizních kanálů.
Co je dle někdejšího prezidenta FIA nezpochybnitelné, to je odkaz, který po Berniem ve Formuli 1 zůstává. „Lidé mají tendenci zapomínat na potenciál, který v případě WRC vźdy byl a stále je větší než u F1. Obdobně jsou na tom i vytrvalostní závody jako Le Mans. Nicméně Bernie přišel do Formule 1 a udělal z velké věci ještě mnohem větší,“ dodává Mosley.
Může ovšem Liberty Media učinit šampionát ještě větším, když každou Velkou cenu přemění v ekvivalent amerického fotbalového Super Bowlu? To je otázka do loterie. Nový majitel by měl být „otevřený všem nápadům“. Už jen proto, že „i když něco bylo úspěšné, neznamená to, že to nemůže být provedeno ještě lépe“. Liberty Media tedy může změnou formátu víkendů uspět, ale i selhat.
„Vždy jsem si představoval, jaké by to bylo, kdyby mě někdo usadil do čela koňských dostihů a řekl by: „Tak, a teď to koukej vyřešit.“ Zvenčí totiž vše vypadá velmi snadně. Vidíte věci, o kterých si myslíte, že je ostatní dělají špatně. Ale poté, když se před vámi nakupí veškeré složky a dokumenty, teprve poté zjistíte, oč doopravdy jde.“ Liberty Media tak nejprve musí sport pochopit, než jej změní.
Nový majitel by ovšem neměl pokračovat ve směru, jakým se již pár let ubírají pravidla, která byla pro letošek výrazně změněna. Dočkat se máme odlišně vyhlížejících monopostů, které dostanou širší pneumatiky i přední křídla. Výsledkem má být zrychlení až o 5 sekund na kolo, skeptici ovšem poukazují na vyšší rychlosti v zatáčkách, jež povedou ke zkrácení brzdné vzdálenosti a tedy k náročnějšímu předjíždění.
„Dle mého osobního názoru je to celé špatně. Šel bych spíše cestou horší aerodynamiky a vyšší mechanické přilnavosti. Koneckonců si uvědomte, že snaha udělat monoposty rychlejší je diskutabilní, neboť veškerá pravidla, se kterými FIA za posledních 40 či 50 let přišla, vedla k jejich zpomalení. Je přitom jedno, zda mluvíme o zpomalení či bezpečnosti, protože dle nich rychlost znamená nebezpečí.“
Z toho jasně vyplývá, že Formule 1 sice může být rychlejší, nicméně pouze v rámci časů na kolo. Takové ovšem budou všechny monoposty, předjížděcích manévrů tak ve výsledku může ubýt - zejména pak těch přirozených, místo toho zůstanou pouze ty umělé zapřičiněné kontroverzním systémem DRS nebo takové, kde budou auta malých týmů „překážet” těm špičkovým.
Již zmiňovaný Brawn vše samozřejmě může změnit, otázkou však je, zda k tomu bude mít ze strany FIA prostor. Ani ta, ani Liberty Media by se mu ale podle Mosleyho neměly plést do cesty, neboť „on naprosto chápe tento sport a ví, co je potřeba udělat. Navíc má špičkový analytický mozek“. Prioritou nového majitele by tak mělo být publikum, a to hlavně to, které se přesouvá od placených k internetovým televizím a kanálům.






Max Mosley se ve Formuli 1 pohyboval hezky dlouho. Jeho slova by tak společnost Liberty Media neměla brát na lehkou váhu
Zdroj: ITV News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnesChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva