Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový Focus RS je prý nejlepší hot hatch světa, podle šéftechnika Fordu
25.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třetí generace ostrého hatchbacku má deklasovat i Mercedes-AMG A 45 či Audi RS3 Sportback. Čas RS z Ringu ale modrý ovál neprozradí.
Zakrátko uplyne již rok od představení třetí generace Fordu Focus RS. A co je mnohem podstatnější, k zákazníkům konečně zamíří první exempláře. Natěšená klientela přitom může počítat s příchodem nejlepšího hot hatche na světě, tedy alespoň podle slov technického ředitele divize Ford Performance Tyrona Johnsona.
Jsou to odvážná slova, neboť už mezi produkty srovnatelných značek si nové RS bude muset poradit se špičkovými vozy jako Subaru WRX STI a Volkswagen Golf R. Na metě 300 koní ale dnes nabídka nekončí. Kromě této dvojice se novinka modrého oválu bude muset vypořádat jednak s už přece jen starším, ale pořád velmi schopným BMW M135i a zejména pak nejnovějšími soky na samotném výkonovém vrcholu nabídky dnešních kompaktů - Mercedesem-AMG A 45 a Audi RS3 Sportback. „Ano, bude třeba zajít až za tuto dvojici, abyste našli něco lepšího,“ dodává sebevědomě Johnson. A ačkoliv přitom přiznává, že ve zrychlení z klidu na stovku mají tyto modely náskok, kouzlo Focusu RS prý není jen ve zrychlení v přímce. „Záleží na úhlu pohledu. Se zrychlením z klidu na 100 km/h za 4,7 sekundy jsme pomalejší než Mercedes, ale v jiných oblastech jsme rychlejší.“
Bohužel, s oněmi „jinými oblastmi“ nás automobilka momentálně jaksi nechce seznámit. Jak přitom asi tušíte, nejvíce vypovídající by byl čas na Severní smyčce Nürburgringu, kde nový Focus RS najel řadu testovacích kilometrů. Johnson navíc dodává, že „máme čas, a je to skvělý čas“, k jeho odhalení se však stále nemá. Pouze poukazuje na fakt, že verze osazená příplatkovými pneumatikami Michelin Cup zvládne Nordschleife o 12 sekund rychleji než model na standardním obutí, což bychom tak nějak tušili i bez Fordu.
Dále pak šéftechnik divize Ford Performance prohlašuje, že časy na Ringu nebyly pro automobilku prioritou, nicméně i tak je prý Focus RS na známém jednadvacetikilometrovém okruhu stejně rychlý jako ty nejlepší německé hot hatche. Tím se ovšem Johnson poněkud zamotává do všeho, co již stihl naznačit. Nordschleife odhaluje právě komplexnost připravenosti vozu na ostrou jízdu, nikoli v přímce. Tady by tedy novinka modrého oválu měla dle jeho slov excelovat a a být rychlejší, ne stejně rychlá jako konkurence.
Dočkáme se tedy oficiálního zveřejnění času z Ringu? Stejně jako v případě LaFerrari s tím příliš nepočítáme. Tím ovšem modrý ovál otevírá prostor spekulacím, dle kterých není až tak dobrý, jak se nám Johnson snaží sdělit. Zda je ale pravda taková či maková, na to prozatím neodpovíme. Zmínit ale můžeme pár záležitostí, kterými se značka v průběhu vývoje zabývala.
Jako první přijde na řadu převodovka, neboť ačkoliv je Focus RS k mání pouze se šestistupňovým manuálem, u Fordu se vedly debaty o zástavbě automatu. Podle Johnsona však v jeho neprospěch hovořily dva faktory, z nichž prvním je cena. Nový hot hatch totiž měl být dle zadání dostupným vozem a automat by jeho cenu jen zbytečně navyšoval. Kromě toho by také více zatížil přední nápravu, což by vedlo k vyšší nedotáčivosti.
„Jsou tu argumenty pro a proti, přičemž dvouspojkové automaty excelují kupříkladu v rychlosti, s jakou řadí. Nicméně mnohé výhody manuály tyto argumenty upozadí,“ dodává k tématu Johnson. Dle něj však aktuální rozhodnutí neznamená, že by se automat nakonec pod kapotou Fordu Focus RS nemusel objevit. Vše prý záleží na poptávce. Oproti tomu však jiný druh pohonu než systém 4x4 očekávat nemáme.
Důvodem je fakt, že již předchozí generace byla v tomto ohledu zastaralá, neboť až 350 koní bylo i přes chytrá řešení typu RevoKnucle na přední nápravu příliš. Nic jiného než pohon všech kol tedy nebylo možností, v tomto ohledu však divize Ford Performance narážela na omezený rozpočet. Ten byl naplánován již dopředu Johnsonovým předchůdcem, který evidentně neměl takové ambice jako stávající technický šéf.
„Bohužel můj předchůdce to celé trochu pohnojil, když oznámil, že se bude dělat další předokolka RS, což znamená, že stanoven byl velmi malý rozpočet. Musel jsem tedy přesvědčit vedení, že... že to celé byl nesmysl a že je třeba udělat něco jiného,“ upřesňuje situaci Johnson. A přitom přiznává, že do značné míry mu napomohla konkurence, o níž se vědělo, že zaměstnávat bude obě nápravy.
Nakonec tedy vše dopadlo, jak mělo, přičemž systém 4x4 se stal součástí platformy C1. Na té přitom stojí řada dalších modelů Fordu, které se tak dost možná dostanou rovněž do spárů sportovní divize. Jedním z velmi pravděpodobných kandidátů je přitom Kuga, která by kromě vysokého výkonu a agresivního bodykitu těžila ze soudobé obliby crossoverů a SUV.
Fiesta RS je však stoprocentně mimo hru, jak ostatně už nedávno padlo. Tento fakt potvrdil i Johnson, který by sice takový model velmi rád viděl v prodeji, nicméně aktuálně k tomu rozhodně nedojde. Jelikož je ale dnes Focus RS osazený pohonem všech kol, který byl modrým oválem dlouho dobu popírán, je možné, že nakonec automobilka svůj názor změní.
Naděje tedy umírá poslední, nicméně do roku 2020 se nejspíše s malým ostrým hatchbackem skutečně nesetkáme. Divize Ford Performance má totiž plné ruce práce s příslibem značky, dle kterého se do konce dekády objeví hned 12 sportovních modelů. Pět z nich přitom již bylo představeno (Fiesta ST, Focus ST, Focus RS, Mustang GT350R, GT), sedm je tak ještě před námi.
Nová generace Fordu Focus RS má být nejlepším hot hatchem světa, alespoň podle technického šéfa sportovního oddělení značky
Manuální převodovka a pohon 4x4 jsou jedinými volbami stávajícho provedení. Časem ale možná dorazí i automat
Zdroje: Car Advice, Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva