Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový Focus RS je prý nejlepší hot hatch světa, podle šéftechnika Fordu
25.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třetí generace ostrého hatchbacku má deklasovat i Mercedes-AMG A 45 či Audi RS3 Sportback. Čas RS z Ringu ale modrý ovál neprozradí.
Zakrátko uplyne již rok od představení třetí generace Fordu Focus RS. A co je mnohem podstatnější, k zákazníkům konečně zamíří první exempláře. Natěšená klientela přitom může počítat s příchodem nejlepšího hot hatche na světě, tedy alespoň podle slov technického ředitele divize Ford Performance Tyrona Johnsona.
Jsou to odvážná slova, neboť už mezi produkty srovnatelných značek si nové RS bude muset poradit se špičkovými vozy jako Subaru WRX STI a Volkswagen Golf R. Na metě 300 koní ale dnes nabídka nekončí. Kromě této dvojice se novinka modrého oválu bude muset vypořádat jednak s už přece jen starším, ale pořád velmi schopným BMW M135i a zejména pak nejnovějšími soky na samotném výkonovém vrcholu nabídky dnešních kompaktů - Mercedesem-AMG A 45 a Audi RS3 Sportback. „Ano, bude třeba zajít až za tuto dvojici, abyste našli něco lepšího,“ dodává sebevědomě Johnson. A ačkoliv přitom přiznává, že ve zrychlení z klidu na stovku mají tyto modely náskok, kouzlo Focusu RS prý není jen ve zrychlení v přímce. „Záleží na úhlu pohledu. Se zrychlením z klidu na 100 km/h za 4,7 sekundy jsme pomalejší než Mercedes, ale v jiných oblastech jsme rychlejší.“
Bohužel, s oněmi „jinými oblastmi“ nás automobilka momentálně jaksi nechce seznámit. Jak přitom asi tušíte, nejvíce vypovídající by byl čas na Severní smyčce Nürburgringu, kde nový Focus RS najel řadu testovacích kilometrů. Johnson navíc dodává, že „máme čas, a je to skvělý čas“, k jeho odhalení se však stále nemá. Pouze poukazuje na fakt, že verze osazená příplatkovými pneumatikami Michelin Cup zvládne Nordschleife o 12 sekund rychleji než model na standardním obutí, což bychom tak nějak tušili i bez Fordu.
Dále pak šéftechnik divize Ford Performance prohlašuje, že časy na Ringu nebyly pro automobilku prioritou, nicméně i tak je prý Focus RS na známém jednadvacetikilometrovém okruhu stejně rychlý jako ty nejlepší německé hot hatche. Tím se ovšem Johnson poněkud zamotává do všeho, co již stihl naznačit. Nordschleife odhaluje právě komplexnost připravenosti vozu na ostrou jízdu, nikoli v přímce. Tady by tedy novinka modrého oválu měla dle jeho slov excelovat a a být rychlejší, ne stejně rychlá jako konkurence.
Dočkáme se tedy oficiálního zveřejnění času z Ringu? Stejně jako v případě LaFerrari s tím příliš nepočítáme. Tím ovšem modrý ovál otevírá prostor spekulacím, dle kterých není až tak dobrý, jak se nám Johnson snaží sdělit. Zda je ale pravda taková či maková, na to prozatím neodpovíme. Zmínit ale můžeme pár záležitostí, kterými se značka v průběhu vývoje zabývala.
Jako první přijde na řadu převodovka, neboť ačkoliv je Focus RS k mání pouze se šestistupňovým manuálem, u Fordu se vedly debaty o zástavbě automatu. Podle Johnsona však v jeho neprospěch hovořily dva faktory, z nichž prvním je cena. Nový hot hatch totiž měl být dle zadání dostupným vozem a automat by jeho cenu jen zbytečně navyšoval. Kromě toho by také více zatížil přední nápravu, což by vedlo k vyšší nedotáčivosti.
„Jsou tu argumenty pro a proti, přičemž dvouspojkové automaty excelují kupříkladu v rychlosti, s jakou řadí. Nicméně mnohé výhody manuály tyto argumenty upozadí,“ dodává k tématu Johnson. Dle něj však aktuální rozhodnutí neznamená, že by se automat nakonec pod kapotou Fordu Focus RS nemusel objevit. Vše prý záleží na poptávce. Oproti tomu však jiný druh pohonu než systém 4x4 očekávat nemáme.
Důvodem je fakt, že již předchozí generace byla v tomto ohledu zastaralá, neboť až 350 koní bylo i přes chytrá řešení typu RevoKnucle na přední nápravu příliš. Nic jiného než pohon všech kol tedy nebylo možností, v tomto ohledu však divize Ford Performance narážela na omezený rozpočet. Ten byl naplánován již dopředu Johnsonovým předchůdcem, který evidentně neměl takové ambice jako stávající technický šéf.
„Bohužel můj předchůdce to celé trochu pohnojil, když oznámil, že se bude dělat další předokolka RS, což znamená, že stanoven byl velmi malý rozpočet. Musel jsem tedy přesvědčit vedení, že... že to celé byl nesmysl a že je třeba udělat něco jiného,“ upřesňuje situaci Johnson. A přitom přiznává, že do značné míry mu napomohla konkurence, o níž se vědělo, že zaměstnávat bude obě nápravy.
Nakonec tedy vše dopadlo, jak mělo, přičemž systém 4x4 se stal součástí platformy C1. Na té přitom stojí řada dalších modelů Fordu, které se tak dost možná dostanou rovněž do spárů sportovní divize. Jedním z velmi pravděpodobných kandidátů je přitom Kuga, která by kromě vysokého výkonu a agresivního bodykitu těžila ze soudobé obliby crossoverů a SUV.
Fiesta RS je však stoprocentně mimo hru, jak ostatně už nedávno padlo. Tento fakt potvrdil i Johnson, který by sice takový model velmi rád viděl v prodeji, nicméně aktuálně k tomu rozhodně nedojde. Jelikož je ale dnes Focus RS osazený pohonem všech kol, který byl modrým oválem dlouho dobu popírán, je možné, že nakonec automobilka svůj názor změní.
Naděje tedy umírá poslední, nicméně do roku 2020 se nejspíše s malým ostrým hatchbackem skutečně nesetkáme. Divize Ford Performance má totiž plné ruce práce s příslibem značky, dle kterého se do konce dekády objeví hned 12 sportovních modelů. Pět z nich přitom již bylo představeno (Fiesta ST, Focus ST, Focus RS, Mustang GT350R, GT), sedm je tak ještě před námi.
Nová generace Fordu Focus RS má být nejlepším hot hatchem světa, alespoň podle technického šéfa sportovního oddělení značky
Manuální převodovka a pohon 4x4 jsou jedinými volbami stávajícho provedení. Časem ale možná dorazí i automat
Zdroje: Car Advice, Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024 - Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024 - Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva