Nové palubní technologie aut zákazníky neoslovují, část z nich nikdy nepoužili

Automatizované parkování nikdy nepoužilo 35 procent lidí, kteří je v autě mají. U asistenčních a informačních služeb je to dokonce 43 procent lidí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nové palubní technologie aut zákazníky neoslovují, část z nich nikdy nepoužili

26.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nové palubní technologie aut zákazníky neoslovují, část z nich nikdy nepoužili

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automatizované parkování nikdy nepoužilo 35 procent lidí, kteří je v autě mají. U asistenčních a informačních služeb je to dokonce 43 procent lidí.

Automobilky do svých nových vozů montují všemožné vyspělé technologie a prezentují je jako úžasnou novinku, kterou každý musí mít. Jenže majitelé aut tyhle věci nejen nemusí využít, ale ani je v autě vůbec nemusí chtít. Vyplývá to ze studie DrIVE (Driver Interactive Vehicle Experience), provedené společností J.D. Power.

Bylo dotazováno asi 4 200 lidí a minimálně 20 % majitelů nových aut ve Spojených státech nikdy nevyužilo polovinu - přesně 16 z 33 - technologií, které na palubě auta mají. „Vítězem” se zde stala asistenční a informační služba, přístupná vestavěným telefonem po stisknutí tlačítka. Tenhle typ služeb nikdy nepoužilo 43 % lidí, kteří ho v autě mají.

Na druhém místě skončily mobilní routery pro Wi-Fi na palubě auta, tohle prý nikdy nepoužilo 38 % dotázaných, a první trojici uzavírají systémy automatizovaného parkování, které nenajdou jediné využití ve 35 % aut, ve kterých jsou nainstalovány. Zrovna tohle není tak překvapivé, leckdy je zkušený člověk při parkování rychlejší než automatika. Co ovšem překvapit může, je, že na čtvrtém místě skončily head-up displeje s 33% „mírou absolutního nevyužití”. Tahle technologie přitom není zas tak nová, v USA se objevovala v automobilech už v 90. letech a umí být i přínosná.

Nadto v automobilech jsou také vymoženosti, které majitelé současných nových aut ve svých příštích strojích nechtějí. Těch není tolik jako těch nevyužívaných, 14 z 33, a právě asistenční a informační služby sem patří. Také ale dotázaní nechtějí palubní systémy technologických gigantů, tedy Android Auto nebo Apple CarPlay, a jsou skeptičtí i k hlasovému posílání SMS.

Podíváme-li se konkrétněji na Generaci Y, tedy podle JD Power lidi narozené v letech 1977 až 1994, je tu dokonce 23 z 33 věcí, které jsou v autech nežádoucí. Patří sem, opět trochu překvapivě, zejména technologie svázané s infotainmentem a konektivitou. „Ve spoustě případů majitelé jednoduše preferují vlastní telefon nebo tablet, protože lépe odpovídá jejich potřebám. Umí ho ovládat, rozumí mu a je přesný,” komentuje Kristin Kolodge z JD Power.

Důvod, proč lidé palubní technologie nevyužívají, ovšem nemusí být jen v nezájmu. Podle výsledků výzkumu je možné i to, že majitel auta danou funkci nebude používat, pokud mu prodejce její princip nevysvětlí při předávání auta. A pokud určitá věc není v době předání aktivována, majitel vůbec nemusí vědět, že je jí vůz vybaven.

To může ukazovat také trochu na celkový nezájem o vlastní automobil, nicméně vybavení, které je dle výzkumu žádoucí, to trochu vyvrací. Patří mezi ně totiž uživatelsky přístupná diagnostika auta. Kromě ní tu jsou také věci zlepšující aktivní bezpečnost a jízdní pohodlí, tedy třeba hlídač mrtvých úhlů nebo adaptivní tempomat.


Nové palubní technologie aut zákazníky neoslovují, část z nich nikdy nepoužili - 1 - nevyuzivane technologie 01Nové palubní technologie aut zákazníky neoslovují, část z nich nikdy nepoužili - 2 - nevyuzivane technologie 02Nové palubní technologie aut zákazníky neoslovují, část z nich nikdy nepoužili - 3 - nevyuzivane technologie 03
Asistenční služba a automatické parkování jsou nejčastěji nepoužívanými prvky výbavy. Palubní elektronika si ale v tomto směru celkově nestojí příliš dobře

Zdroj: J.D. Power

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.