Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová služební auta nizozemské policie naplno ukazují pokrytectví státu při vnucování elektrických aut
3.2.2023 | Petr Prokopec
Když jsou elektromobily tak skvělé, že by je měli mít všichni, pak by je v prvé řadě měly přijmout za své státní orgány. V Nizozemsku nejenže se to neděje, policie dokonce musela obejít standardní dovozní mechanismy, aby získala dieselová Audi. Proč asi?
Nizozemsko je jednou ze zemí, kterou řadíme mezi evropské ráje elektromobilů. Bateriová auta jsou s pomocí veřejných peněz podporována na rozličných úrovních, zatímco s těmi spalovacími jsou spojovány stále vyšší daně a další poplatky. Cílem je pochopitelně stoprocentní elektrifikace vozového parku - zatím to Nizozemci dotáhli na pozici třetího největšího odbytiště elektroaut v EU po Německu a Francii (loni 73 tisíc aut).
Za takových okolností by bylo jen logické, kdyby státní orgány všeho druhu šly veřejnosti příkladem a používaly už jen elektromobily. Však když jsou tak skvělé, že bezvadně poslouží všem a všude, tak jim též, ne? Realita je ale úplně jiná, jak dokládá nejnovější krok nizozemské policie.
Než se dostaneme k novince, jen v rychlosti zmíníme, že strážci zákona v zemi tulipánů dosud jako rychlá zásahová vozidla (SIV neboli Snelle Interventie Voertuigen) používali Audi A6 Avant 3,0 TDI Quattro. Tedy dieselové kombíky, jenž se pyšnily výkonem 286 koní. Politikům něco takového zjevně nevadilo, jakkoli veřejnost přesvědčovali k odchodu od „producentů sazí“. Ta pak zjevně i pod vlivem dotací poslechla, načež se Audi rozhodlo, že diesely v Nizozemsku od letoška dále prodávat nebude.
I přesto je ale nejnovějším přírůstkem v policejní flotile znovu Audi, znovu model A6 Avant, znovu s dieselovým motorem. Jen tentokrát nejde o třílitrovou, nýbrž o dvoulitrovou jednotku pod kapotou novější generace. Vůz byl proto označen jako SIV Light, neboť jeho čtyřválec produkuje i za pomoci 48voltového generátoru „pouze“ 204 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu. Zachován nicméně zůstal pohon všech kol, načež kombík zvládne sprint na stovku za 7,8 sekundy a dosáhne maximálky 241 km/h.
Aby jej ale nizozemská policie mohla do svého vozového parku zařadit, nemohla se obrátit na oficiálního dovozce Audi, neboť ten už dieselové A6 dodat neumí. Policie si tak musela nechat auta dovézt z Německa - asi není úplně přesné říkat tomu šedý import, ale má to k tomu sakramentsky blízko. To celé věci teprve dodává tragikomický nádech. Stát káže vodu, ale pije víno a ještě u toho mlaská, aby to všichni viděli.
Proč policie takto postupovala, je nabíledni - elektrická auta se pro využití v roli hlídkově-stíhacích vozů prostě zoufale nehodí, stejně jako pro tisíc jiných využití. A ještě ke všemu jsou mnohem dražší. Oficiálně to nikdo nepřizná, ale nač čekat na slova, stačí činy. Můžeme jen spekulovat tom, zda hlavní slovo při volbě dieselového kombi měla lepší využitelnost nebo vyšší hodnota za peníze, bez ohledu na to to ale potvrzuje, že spalovací auta nelze těmi elektrickými ve všech ohledech nahradit. Když je tomu tak u státních orgánů, proč tomu u obyčejných lidí mělo být jinak?
Lze už jen dodat, že strážci zákona se zjevně hodně snažili, aby jejich „light stíhačka“ nebyla k rozeznání od silnějšího služebního vozu. Patrný je tedy pouze nápis quattro na čelní mřížce. Odkaz na motorizaci nicméně chybí, grafický polep je pak stejný jako u třílitru. Ten pak má ještě jednu nevýhodu, s ohledem na vyšší výkon totiž vyžaduje speciální školení. Dvoulitrová Audi nicméně mohou používat i řadoví policisté bez toho, aniž by museli procházet speciálním řidičským kurzem, což u šestiválců musí.



Nizozemská policie si pořídila nový služební vůz. Ač politici v této zemi tvrdě prosazují elektromobilitu, jde o Audi A6 Avant osazený dvoulitrovým turbodieselem. A jelikož německá značka na tento trh motory TDI oficiálně přestala dodávat, muselo dojít na jakýsi šedý dovoz přímo z Německa. Co k tomu dodat? Foto: Politie Infra Assen, CC0 Public Domain
Zdroj: Politie Infra Assen
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
27.3.2025Němci si pohráli se smečkou dvanáctiválcových SUV Ferrari, vedle jejich zvuku blednou i současné Formule 1
27.3.2025Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva