Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor

Někteří odmítají věřit tomu, že by nové regulace Evropské unie mohly z trhu vyhnat větší množství aut. A pokud, tak leda nějaké „užrané” dvanáctiválce. Co byste řekli na prcka s motorem 1,5?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor

27.1.2020 | Petr Miler

Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor

/

Foto: Suzuki

Někteří odmítají věřit tomu, že by nové regulace Evropské unie mohly z trhu vyhnat větší množství aut. A pokud, tak leda nějaké „užrané” dvanáctiválce. Co byste řekli na prcka s motorem 1,5?

Suzuki homologovalo novou generaci Jimny pro Evropu stejně jako ty předchozí, nikdy ale moc nehořelo pro to jej zde prodávat. Auto je tak dlouhodobě obtížně dostupné a poptávka po něm přesahuje nabídku. Že by o něj byl takový zájem i přes minimální marketing? Možná, ale v roce 2018, kdy novinka přišla, byly jeho evropské prodeje nejnižší v celé historii tohoto modelu. A byť loni byly přes neznámý prosincový výsledek jistě vyšší, auta se stále neprodávalo tolik, kolik by se jej prodat mohlo.

Běžnou reakcí výrobce v takovém případě je zvýšit dodávky, Suzuki se ale rozhodlo jej místo toho z evropského trhu postupně stáhnout. Letošek je tak poslední, kdy bude nové Jimny alespoň v omezeném množství k mání, od příštího roku z nabídky zmizí. Důvod asi už tušíte a pokud voláte: „Brusel!” nezbývá nám než přikývnout.

Dříve v podobných případech platilo, že auto neobstálo před novou emisní normou Euro, a tak zkrátka nemohlo být prodáváno. To dnes neplatí. Jimny veškeré emisní normy plní, kvůli své optimalizaci pro pohyb v terénu ale není navzdory své omezené velikosti a slabému, malému motoru 1,5 zrovna papírově úsporné. Optikou emisí CO2 (tedy v podstatě jen a pouze spotřeby paliva) se „provinilo” 170 g/km v případě verze s automatickou převodovkou a 154 g/km v případě manuálu. To je v dnešní Evropě něco jako bambilion.

Automobilka se tak ocitla před složitým rozhodováním. Mohla optimalizovat auto pro silniční provoz, tím by ale popřela jeho smysl. Mohla jej prodávat dál, protože ale třeba emise CO2 170 g/km znamenají pokutu (pakliže zbytek flotily výrobce průměr nesníží, pochopitelně) 7 125 Eur za každý prodaný vůz, je pokračování v odbytu něco jako skok na vidle - u tak levného auta není možné pokutu 180 tisíc Kč na kuse jakkoli ospravedlnit. Zbylé cesty jsou tak jen dvě - prodeje škrtit do té míry, dokud jiné modely emisní průměr dostanou ke kýženým 95 g/km, nebo auto neprodávat vůbec.

Japonci zvolí z posledních dvou možností postupně obojí a nejlépe tak ukazují, jak drastický dopad mají a budou mít nové regulace EU na nabídku aut v Evropě. Některá prostě nepůjde prodávat, i když to nikdo nezakáže, u jiných bude nutné prodeje uměle omezovat. V případě Jimny je to obzvláště absurdní, neboť jde o malé a reálně úsporné auto pro to, co má dělat.

Pravidla EU zkoumají emise pouze v jednom režimu použití a jakmile nezapadnete do škatulky, máte smůlu. Vítejte ve světě normovaných euroaut, kde si sice může každý prodávat co chce, reálně ale bude možné nabídnout jen něco jako tříválcový kompakt ve tvaru vejce s elektromotorem, nebo rovnou elektromobil. Ty přece mají emise nulové...


Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 1 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 01Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 2 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 02Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 3 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 03Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 4 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 04Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 5 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 05Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 6 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 06Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 7 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 07Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor - 8 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 08
Ani takové auto dnes před evropskými pravidly neobstojí, prodávat dál Suzuki Jimny v Evropě by bylo pro Japonce harakiri

Zdroj: Suzuki

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.