Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor
27.1.2020 | Petr Miler
Někteří odmítají věřit tomu, že by nové regulace Evropské unie mohly z trhu vyhnat větší množství aut. A pokud, tak leda nějaké „užrané” dvanáctiválce. Co byste řekli na prcka s motorem 1,5?
Suzuki homologovalo novou generaci Jimny pro Evropu stejně jako ty předchozí, nikdy ale moc nehořelo pro to jej zde prodávat. Auto je tak dlouhodobě obtížně dostupné a poptávka po něm přesahuje nabídku. Že by o něj byl takový zájem i přes minimální marketing? Možná, ale v roce 2018, kdy novinka přišla, byly jeho evropské prodeje nejnižší v celé historii tohoto modelu. A byť loni byly přes neznámý prosincový výsledek jistě vyšší, auta se stále neprodávalo tolik, kolik by se jej prodat mohlo.
Běžnou reakcí výrobce v takovém případě je zvýšit dodávky, Suzuki se ale rozhodlo jej místo toho z evropského trhu postupně stáhnout. Letošek je tak poslední, kdy bude nové Jimny alespoň v omezeném množství k mání, od příštího roku z nabídky zmizí. Důvod asi už tušíte a pokud voláte: „Brusel!” nezbývá nám než přikývnout.
Dříve v podobných případech platilo, že auto neobstálo před novou emisní normou Euro, a tak zkrátka nemohlo být prodáváno. To dnes neplatí. Jimny veškeré emisní normy plní, kvůli své optimalizaci pro pohyb v terénu ale není navzdory své omezené velikosti a slabému, malému motoru 1,5 zrovna papírově úsporné. Optikou emisí CO2 (tedy v podstatě jen a pouze spotřeby paliva) se „provinilo” 170 g/km v případě verze s automatickou převodovkou a 154 g/km v případě manuálu. To je v dnešní Evropě něco jako bambilion.
Automobilka se tak ocitla před složitým rozhodováním. Mohla optimalizovat auto pro silniční provoz, tím by ale popřela jeho smysl. Mohla jej prodávat dál, protože ale třeba emise CO2 170 g/km znamenají pokutu (pakliže zbytek flotily výrobce průměr nesníží, pochopitelně) 7 125 Eur za každý prodaný vůz, je pokračování v odbytu něco jako skok na vidle - u tak levného auta není možné pokutu 180 tisíc Kč na kuse jakkoli ospravedlnit. Zbylé cesty jsou tak jen dvě - prodeje škrtit do té míry, dokud jiné modely emisní průměr dostanou ke kýženým 95 g/km, nebo auto neprodávat vůbec.
Japonci zvolí z posledních dvou možností postupně obojí a nejlépe tak ukazují, jak drastický dopad mají a budou mít nové regulace EU na nabídku aut v Evropě. Některá prostě nepůjde prodávat, i když to nikdo nezakáže, u jiných bude nutné prodeje uměle omezovat. V případě Jimny je to obzvláště absurdní, neboť jde o malé a reálně úsporné auto pro to, co má dělat.
Pravidla EU zkoumají emise pouze v jednom režimu použití a jakmile nezapadnete do škatulky, máte smůlu. Vítejte ve světě normovaných euroaut, kde si sice může každý prodávat co chce, reálně ale bude možné nabídnout jen něco jako tříválcový kompakt ve tvaru vejce s elektromotorem, nebo rovnou elektromobil. Ty přece mají emise nulové...
Ani takové auto dnes před evropskými pravidly neobstojí, prodávat dál Suzuki Jimny v Evropě by bylo pro Japonce harakiri
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před hodinou - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 2 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 4 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 5 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis