Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU pohřbila další výjimečný motor. Kolik jich ještě bude?
3.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Září a s ním spojený nástup nových testů emisí a spotřeby pro všechna prodávaná auta je ještě daleko. Přesto už teď víme o řadě jeho obětí a tohle další z nich.
Politici dávno jako by nežili ve stejném světě, ve kterém žijeme my. Vytvořili si jeho vlastní, fiktivní nástavbu, ve které poroučí i větru dešti. Jen tak mohli přijít s emisními limity, které nemají žádnou vazbu na reálný vývoj techniky, předpokládají nanejvýš lineární pokračování dosavadního vývoji a dobře vypadají na papíře. Ve skutečnosti je ale v podstatě nelze splnit, rozhodně ne za přijatelných obětí pro všechny dotčené strany.
Výrobci aut se těmto pravidlům nějak přizpůsobili a snaží se dále nabízet to nejlepší, co za daných okolností mohou. Mnohdy je nám už z toho do pláče, zejména Evropská unie ale z nastoleného trendu neubírá. Souběžně se zaváděním nových limitů spotřeby a emisí tak po vypuknuti kauzy Dieselgate zrychlila nasazení nové metodiky měření jménem WTLP, která se už od loňského září vztahuje na všechny nově uváděné modely aut na trh. A od toho letošního se bude týkat úplně všech aut, která mají být dále v prodeji, ať už zprvu přišly na trh kdykoli.
Tento bezprecedentní krok posílá do důchodu řadu motorů i celé modely. O některých jsme psali už v lednu, z dalších aut můžeme zmínit třeba konec Subaru WRX STI či masový exodus u BMW. Nyní pro změnu zabrousíme k Daimleru, který též nezůstane novinkou nezasažen.
Poslední obětí zbrklého nástupu WLTP je dvanáctiválcový šestilitr Mercedesu resp. jeho divize AMG. Třícípá hvězda přitom ještě před několika málo měsíci prohlašovala, že se této prestižní pohonné jednotky nevzdá. Už jen proto, že tento agregát montuje do hezké řádky modelů - od G 65 přes SL 65 až třeba po S650. Nicméně přinejmenším v případě některých modelů to platit nebude. Němci pod tlakem okolností svůj názor přehodnotili a motor V12 hodlají ponechat jen rodině modelů Maybach.
„Trh s dvanáctiválci se změnil, a myslím, že nyní je ve fázi, které můžeme říkat ukončená,“ popsal situaci šéf divize AMG Tobias Moers, který ještě před pár měsíci hovořil docela jinak. Faceliftovaná třída G se proto vrcholné pohonné jednotky jako dříve již nedočká. A co více, už jen pouhých pár měsíců s ní bude nabízen kabriolet SL 65. Jeho výroba má ale skončit v květnu, v červnu pak toto provedení z nabídky značky zcela zmizí.
Nepůjde jen o dočasný konec, jaký je tomu třeba v případě BMW M760Li. Zcela nová generace SL dorazí v roce 2020 již bez V12. Důvodem je výše zmíněné i platforma modelů AMG GT, na kterou novinka přesedlá. Získá tak i dvě zadní sedadla, jež stejně jako ta přední skryje plátěná střecha, což povede ke snížení hmotnosti a tedy i spotřeby a emisí. A varianta SL 73 si na obří motor bude jen hrát - ve skutečnosti půjde o osmiválcový hybrid, jehož výkon přesáhne 800 koní.
Znovu se musíme ptát, jestli je tohle nutné. Pravidla EU se starají o čím dál plošší nabídku motorů a letošní změny ji ještě více zploští. Mercedes SL 65 AMG - a do budoucna i další Mercedesy s tímtéž motorem - jsou další obětí a je otázkou, kolik takových ještě bude, však září je stále daleko. Postup Mercedesu je přes všechny otazníky racionální - dvanáctiválcové verze kupuje pár lidí a automobilka je bude držet v nabídce jen do chvíle, než počet euroklacků naházených pod její nohy překročí únosnou mez.
To se právě stalo a můžeme rovnou říci, že naprosto zbytečně. Jistě, pravidla mají platit pro všechny stejná, ale komu reálně pomůže smrt tak jedinečného motoru, zvláště pak v autě jako je SL 65 AMG? Těch pár lidí, co si SL 65 koupí a najede s ním za rok pár tisíc kilometrů, zanechá na světě asi takovou „emisní stopu” jako Passat TDI pravidelně proháněný po Autobahnu během pár dnů. Tak k čemu to?
Mercedes-AMG S L65 bude k mání již jen pár měsíců. V květnu skončí jeho výroba, v červnu zmizí z nabídky... a tím se dvanáctiválcová historie tohoto vozu definitivně završí
Zdroj: Mercedes-Benz PassionBlog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 9 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 10 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis