Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin” už se vyrábí, dorazí vcelku brzy
1.12.2018 | Petr Miler
Revoluce v oblasti pohonných jednotek aut je možná blíže, než jsme si ještě před pár dny byli ochotni připustit. Příchod převratného motoru Mazdy na trh je v tuto chvíli na spadnutí.
Když se řekne „revoluční motor”, většina lidí si dnes představí ten elektrický. Elektromobily jsou podle některých jedinou možnou budoucností automobilismu, pokud ale jednoho dne skutečně převezmou vládu, stane se to v nejoptimističtějším případě za mnoho desítek let. Provozovat dnes „pár” elektromobilů typu Tesla obstojně lze, hromadné přepřáhnutí na elektrický pohon je ale v dohledné době zcela nemožné. Nemáme na to ani dost elektřiny, neexistuje ani zlomek nezbytné infrastruktury, není to reálné za současných dobíjecích časů, není možné dnes vyrobit dostatek akumulátorů, neumíme je recyklovat...
Těch limitů je tolik, že nic podobného nemůže být v dohledu ani v nejrůžovějších snech a pokud elektrická auta přece ovládnou svět, bude to proces velmi pozvolný. Revoluční nebude už proto, navíc je otázkou, jakou revoluci vlastně představuje návrat k pohonu, se kterým auta začínala a vrací se k němu po více jak stoletých pokusech vyřešit jejich obtížně řešitelné nedostatky. Nemluvě o tom, že ve většině světa bude celá změna představovat nanejvýš přepřáhnutí ze spalování fosilních paliv v autě na spalování fosilních paliv v elektrárnách-
Skutečnou revoluci - velmi rychlou, nekompromisně hmatatelnou a komukoli dostupnou - může přinést nový spalovací motor Mazdy, o kterém jsme si zvykli mluvit jako o „dieselu na benzin“. Dávný sen konstruktérů má přinést lusknutím prstu zlepšení efektivity spalovací motoru o desítky procent bez podstatných negativních bočních dopadů, něco takového se nikdy v minulosti skokově nestalo.
O onom motoru byla na našem webu řeč mnohokrát a popsaný jej máme skoro do posledního šroubku. Není to tak úplně „diesel na benzin”, neboť nestabilitu tlakem zapalované směsi benzinu se vzduchem se Japonci rozhodli vyřešit jakýmisi pomocnými svíčkami, které v některých fázích pomáhají rychlému zažehnutí směsi. Přesto v cyklech své největší efektivity tento motor jako diesel na benzin skutečně funguje.
Právě to jej má činit tak efektivním - bude o 20 až 25 procent úspornější než současné, beztak úsporné benzinové motory Mazdy. Zní to všechno skvěle, problém je jen v tom, že tento motor si nemůžete koupit. Japonská automobilka už dříve hovořila o tom, že premiéru zažije v nové Mazdě 3, jenže ta se představila před pár dny a jak jsme již tehdy zmínili, nejzajímavější novinku v podobě motoru znaveného SkyActiv-X postrádala.
Mazda o něm hovořila jen velmi obecně a více než co jiného řekla, že vůz nejprve dorazí do prodeje s benzinovými motory 2,0 a 2,5 SkyActiv-G (druhý zřejmě je v USA) a dieselem 1,8 SkyActiv-D (zřejmě jen v Evropě). Revoluční SkyActiv-X má dorazit „později”, což zní jako když si Japonci neví rady a motor do prodeje mohou dostat také za pár let nebo nikdy. Byli jsme tedy velmi zvědavi na další detaily a od Mazdy dostali vyjádření přímo šéfa vývoje jejích pohonných jednotek, Ichira Hiroseho.
Podle něj nemáme mít o příchod motoru na trh obavy, zkušební výroba prvních exemplářů začala už letos na podzim. Vývoj agregátu je prý pro tuto chvíli dokončený a jeho absence v Los Angeles či neochota Mazdy poskytnout jakékoli přesné specifikace je podle Hiroseho dána jen tím, že finální certifikace motoru není dokončena a jeho výkon či spotřeba se budou pro různé trhy lišit. Výkonově se máme každopádně dostat na úroveň mezi 180 a 190 koňmi, spotřeba se má dostat až mezi 3,5 a 4,0 litru na 100 km v případě mimoměstské jízdy. To je v případě bezmála dvousetkoňového benzinového auta něco neuvěřitelného. „Se spotřebou jsme skutečně na úrovni našich dieselových motorů,” říká šéf vývoje motorů Mazdy.
Pokud bychom to vzali doslova, můžeme očekávat spotřebu 4,9 litru benzinu ve městě, 3,6 mimo město a 4,1 v kombinaci, tím se chlubí současná Mazda 3 2,2 SkyActiv-D. Má ale „jen” 150 koní a je to pořád diesel, který spousta lidí nemohla vystát už dříve a ještě víc jej odmítá dnes. Mazda navíc novinku doplní mikrohybridním systémem, který s pomocí 24voltového okruhu umožní další snížení spotřeby skrze vypínání motoru i za jízdy a možnost pohybu nízkými rychlostmi bez zapojení spalovacího motoru. Motor celým jménem SkyActiv-X 2.0 M Hybrid tak může nabídnout vskutku mimořádné parametry.
Otázkou ale pořád je, kdy si jej budeme moci koupit. Nová Mazda 3 s konvenčnějšími motory SkyActiv bude k mání na některých místech světa už začátkem roku 2019, verze X má dorazit v průběhu léta. Samozřejmě, je to pořád jen záměr, pakliže se ale stane skutečností, jsme oné možné revoluci vzdáleni už jen pár měsíců.



























































Nová Mazda 3 se v Los Angeles představila bez mnohými očekávaného „dieselu na benzin” a automobilka o něm v oficiálních dokumentech ani nic kloudného neřekla. Šéf vývoje motorů ale potvrdil, že zkušební výroba trojky s motorem SkyActiv-X už probíhá a na trh by měla dorazit v létě příštího roku
Fungování samotného motoru nám Mazda představila už dříve, s řadou zajímavých technických detailů
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 38 minutamiPro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 8 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 9 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 10 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva