Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová auta propadla v testu světel IIHS. Dobré je jediné, u dna i BMW a Mercedesy
31.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Světlomety jsou důležité ne kvůli dennímu svícení, ale protože jen díky nim v noci vidíte, kam jedete. Většina přesto nefunguje uspokojivě.
Když si jdete kupovat nové auto, jdete se na něj podívat většinou ve dne. Má to svůj důvod - jednak mají v noci bazary i autosalony obvykle zavřeno a jednak ve dne si auto lépe prohlédnete. Pokud budete jezdit převážně za světla, není problém. Pokud ale budete často jezdit v noci, taková zkouška nemusí být dostatečná, protože neotestujete, jak svítí světla a jestli vám budou stačit a vyhovovat právě při noční jízdě.
Člověk by očekával, že všechna auta dnes musí svítit podobně, podobně dobře, ale nemusí tomu tak být. Světlomety mají různý tvar a různou konstrukci. Reflektory můžou mít různou velikost paraboly, projektory zase můžou mít odlišné další parametry. A do toho se přidává automatické naklápění u xenonů, LEDkových světel a i některých halogenů, asistent dálkových světel, natáčení světlometů - a něco z toho, nebo také všechno, může být nevyhovující.
Jistě to znáte z vlastní zkušenosti, pokud nejezdíte pořád jen jedním a tím samým autem. V jednom fungují obyčejná halogenová světla na jedničku tak, jak jsou, v druhém vám samočinné naklápění xenonů stáhne světelný kužel často o kousek níž, než byste potřebovali, takže dvě třetiny času nic nevidíte. Anebo principielně stejná věc, automatická dálková světla, funguje jednou velmi dobře a podruhé tak mizerně, že ji radši odstavíte.
Americký institut IIHS provedl testy světlometů 31 automobilů ve všech variantách, v jakých je možné je na americkém trhu koupit, což znamená 82 různých kombinací modelů a typů osvětlení. Zkoušel je na svém testovacím polygonu, pochopitelně po setmění, a na rovné trati a v zatáčkách o poloměru 150 a 250 m. Měřil nikoliv pocitem, ale přístroji, aby byla měření skutečně srovnatelná.
Nesahal do jejich seřízení, testoval auta tak, jak je dostal; mimo jiné i proto, že někteří výrobci údajně uživateli doporučují do seřízení světel vůbec nezasahovat. Dodává však, že jen správné seřízení světel udělá opravdu hodně, proto bychom se osobně nebáli si světla nastavit - či si je nechat nastavit - přesně tak, jak chceme a potřebujeme a technická norma umožňuje.
IIHS výsledky rozdělil do čtyř kategorií - „Dobré”, „Dostatečné”, „Na hraně” a „Špatné”. Buď byly nároky hodně vysoké, nebo jsou dnešní auta opravdu mizerná, protože na hodnocení „Dobré” dosáhlo celkově jen jedno auto a v různých verzích světel jen jedna jeho možnost - jsou to LEDková světla s asistentem dálkových u Toyoty Prius+. Už bez asistenta je hodnocení jen „Dostatečné”. Za asistenty rozdávalo IIHS body navíc mimo skutečný výkon světel, protože údajně Američané nepoužívají dálková světla vždy, když můžou.
Kompletní výsledky aut, která se dají pořídit v Evropě, jsme sesumírovali do tabulky; ta u nás neprodávaná jsme pro lepší relevanci vynechali. Máme tu tedy 18 různých modelů aut z Evropy, Japonska i Ameriky a všechna až na Volkswagen CC a Audi A4 mají na americkém trhu výběr aspoň dvě různé technologie světlometů.
Podrobné výsledky testu světel IIHS


Výzkum IIHS zjistil, že LEDky nebo xenonové výbojky ani zdaleka nejsou zárukou lepšího výsledku, stejně jako že světla aut prémiových značek můžou být dost mizerná i přes vysokou cenu. Takový výsledek vidíme u Mercedesů a ani BMW na tom nejsou kdovíjak skvěle. Japonským autům se naopak docela daří. Předvídat výsledek u vozu, který v tabulce není, ale nebude jednoduché. Můžete vsadit na Japonsko, ale třeba nové Legacy zrovna nepotěší.
Podívejte se na výsledky a podělte se o své zkušenosti, ať už s továrním nastavením nebo po práci se šroubovákem pod kapotou. Rádi si o nich přečteme v komentářích a porovnáme je s našimi. Krom prvních jízd soustředěných do několikahodinové zkušenosti obvykle jen přes den auta testujeme i v noci a obecně lze říci jedno - novější a lepší technologie svícení automaticky neznamená lepší pocit z osvětlení silnice. Bylo to tak už za časů xenonů, kdy dobře udělané halogeny dokázaly navzdory lepšímu světelnému výkonu silnici osvětlit lépe, a platí to i nyní, kdy leckdy příliš úzce soustředěné LEDkové osvětlení znamená horší výsledek než s xenony. A že mezi jednotlivými vozy existují velké rozdíly ve výsledné uživatelské zkušenosti, je prostě fakt...
V noci jsou světla kriticky důležitá
Rozdíl mezi potkávacími světly Priusu+ (v USA s názvem Prius v) a BMW řady 3
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 8 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 10 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 11 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
dnesDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
dnes
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch