Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová auta jsou tak drahá a pro lidi tak nedostupná, že Honda začala na „operák” nabízet i 5 let staré ojetiny
16.12.2023 | Petr Prokopec
Dlouhodobý pronájem u nás známý jako operativní leasing je běžně spojen s novými vozy. Ojetiny bylo dosud možné pořizovat jen na úvěr nebo leasing, prostě musely být tak jako tak vaše. Když ale nový Civic startuje na 849 900 Kč, spoustu lidi musíte zkusit lovit jinak.
S ohledem na mou profesi se mě lidé pravidelně ptají, jaké nové auto bych si koupil. Na něco takového ale odpověď nacházím obtížně, a to dokonce i za hypotetické situace, kdy rozpočet nezná hranic. Pokud totiž mám za něco utratit spoustu peněz, pak zkrátka chci, aby taková věc maximálně odpovídala mým představám. Jsem pochopitelně připraven na mnohé kompromisy, jenže ty se nesmějí týkat stěžejních oblastí. Zrovna v těchto případech mne ale moderní produkce zcela míjí, neboť svobodná volba již není spojena ani se základní technikou, natož pak s čímkoli dalším.
Již nějaký ten pátek jsem tedy smířen s tím, že si nové auto možná už nikdy nekoupím. A z oněch hovorů je mi jasné, že nejsem sám. Pro značnou část zákazníků se totiž nedostupnou stala i taková Dacia Sandero, jenž startuje lehce pod 300 tisíci korunami. To je nicméně skoro dvojnásobná suma oproti době, kdy tento hatchback na trhu startoval. Od roku 2008 se přitom až tak moc nezměnilo - je sice pravdou, že vzhled je líbivější, ovšem léty prověřené čtyřválce nahradily tříválce. Přičemž délkou Sandero stále nepřesahuje 4,1 metru.
Svízelnou situaci si evidentně začínají uvědomovat i samotní výrobci. Ti proto začínají vycházet zákazníkům vstříc s pomocí unikátních programů, přičemž doufají, že si takto klientelu zaháčkují na věčné časy a nikdy jinak. Tato věrnost by pak měla vést k dalším nákupům, ideálně pochopitelně již nových aut. Což na první pohled vypadá jako dobrý plán, jen má zásadní trhlinu, jenž nás vrací na počátek tohoto článku. I když se totiž dá předpokládat, že váš plat postupem času naroste, stejně jak se zvyšují i výdaje - zvláště poté, co založíte rodinu.
Ve finále tedy nejspíše dojde maximálně tak na opakovaný nákup ojetin pod hlavičkou jejich výrobce, i to ale bude možné považovat za alespoň nějaký úspěch. To nás vede k programu CPO (Certified Pre-Owned), který spustila Honda na americkém trhu. Japonská automobilka totiž v jeho rámci nabízí snad jako úplně první tamní leasing, tedy naší optikou dlouhodobý pronájem či operativní leasing právě na ojetiny, které mohou být až 5 let staré. To je skoro tragikomické - automobilka vám výměnou za pravidelnou měsíční platbu bude půjčovat auto, které mohla vyrobit klidně už v roce 2018.
V rámci CPO mají být vozy pochopitelně ve skvělé kondici, ale stejně. Takové programy má i řada jiných automobilek, přesto vozy „jen” prodává, nikoli půjčuje. Pro případ problémů automobilka nabízí i jistou záruku, moc velkorysá ale není. Třeba na ojetiny Audi, BMW nebo Porsche dostanete prodlouženou záruku na rok až dva, Honda zůstává u 100 dnů či 8 tisíc najetých kilometrů. Lepší než drátem do oka, v rámci pronájmu ale žádná sláva.
O konkrétní parametry programu ale nakonec nejde, berme jej hlavně jako smutný důkaz toho, v jak složité automobilové (a pro mnohé jistě nejen automobilové...) době žijeme. Zda automobilka se stejnou nabídku přijde také v Evropě, není zatím jisté. Se starým kontinentem je prozatím spojen trochu jiný zvaný Honda Approved, v jehož rámci lze volit z maximálně osmiletých aut, u kterých lze počítat s 12měsíční garancí. Možnost pronájmu ojetin ale (zatím?) chybí.
Nová Honda Civic je tak drahá, že automobilka zkouší části zákazníků vyjít vstříc pronájmem až pětiletých ojetin. Taková desátá generace Civicu toho jistě ještě zastane dost, přesto je to svérázný a výmluvný krok. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:01 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch