Nizozemský automobilový park za léta vnucování elektromobilů nebývale zestárl, skoro třetině aut v provozu je víc než 15 let

Člověk se musí hořce smát, když někoho slyší s vážnou tváří říkat, jak nás tlak na rozmach elektromobilů vede k pokroku a lepším zítřkům plným moderních aut. Vede v praxi k pravému opaku, bohaté Nizozemsko budiž toho důkazem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nizozemský automobilový park za léta vnucování elektromobilů nebývale zestárl, skoro třetině aut v provozu je víc než 15 let

14.11.2023 | Petr Miler

Nizozemský automobilový park za léta vnucování elektromobilů nebývale zestárl, skoro třetině aut v provozu je víc než 15 let

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Člověk se musí hořce smát, když někoho slyší s vážnou tváří říkat, jak nás tlak na rozmach elektromobilů vede k pokroku a lepším zítřkům plným moderních aut. Vede v praxi k pravému opaku, bohaté Nizozemsko budiž toho důkazem.

Není to důvod, proč v Nizozemsku trávím asi polovinu svého života, pracovní povinnosti mě tam přivedly jen shodou okolností. Faktem ale je, že jde o velmi bohatou zemi, od pohledu - to, jak se lidé mají dobře zejména vzhledem ke svému pracovnímu nasazení, je s Českou republikou pořád dalece nesouměřitelné. Statistika tento dojem jen podporuje - optikou HDP na hlavu jde o čtvrtou nejbohatší zemi Evropské unie a sedmou nejbohatší zemi Evropy. Nám bližší Němci, Rakušané či Italové jsou vedle Nizozemců chudáci i se svou levnou Nutellou.

Také díky tomu bylo Nizozemsko po dekády jedním z největších trhů s novými auty v celé Evropě při přepočtu na počet obyvatel. Prodávalo se tam přes 600 tisíc nových vozů ročně, což je ohromující číslo, zvlášť uvážíme-li, že jde o zemi o skoro poloviční rozloze ve srovnání s Českem. Tohle je ale dávno pryč - dnes se v Nizozemském království prodá jen něco málo přes polovinu tohoto počtu aut.

Pořád je to hodně, nenajdeme ale jinou zemi v Evropě, kde by za poslední dekádu došlo k takovému poklesu prodejů. Důvod? No nemusíte hádat, znáte ho. Nizozemci se vedle Norů rozhodli být zemí s největším podílem elektromobilů na prodejích nových vozů. A do jisté míry uspěli, letos se tam prodává 25 až 30 procent nových aut s elektrickým pohonem. Je to pořád těžká minorita, vedle českých asi 3 procent je to ale něco jako „Tomba la bomba”. Takže parádička? No, ne úplně.

Jako obvykle si musíme položit otázku: Za jakou cenu? I tady se odpověď nabízí, neboť vyplývá z výše zmíněného. Stalo se tak za cenu totální devastace jednoho z nejvíce prosperujících automobilových trhů světa, nejen kontinentu. Zejména umělé zdražení spalovacích aut a dotování těch elektrických nepřimělo zase tolik zákazníků si nějaký elektromobil pořídit. Tak se jich letos prodá možná 100 tisíc? Pěkné, dobrých 250 tisíc lidí ale z trhu nových aut zmizelo zcela - elektromobily nechtějí vůbec nebo kvůli jejich ceně, daněmi uměle zdražená spalovací auta si pak nemohou dovolit.

Na kolo ale nesedli, lidé začali kupovat ojetiny z různých koutů Evropy a zasadili se tak o to, že se z nejzdravějšího trhu s auty na kontinentu stal jeden z nejvíce nemocných - má nyní dokonce nejstarší autopark ze všech zemí západní Evropy. Uvádí to nizozemská asociace RAI (Rijwiel- en Automobiel Industrie, Sdružení automobilového a cyklistického průmyslu) a její dceřiná firma RDC, která shromažďuje data mapující vývoj tamního automobilového průmyslu. Jejich statistika jasně dokumentuje postupnou „skanzenizaci” tamního automobilového prostředí, jenž postupně vede k tomu, co kdysi popisoval Fritz Indra.

Zatímco ještě v roce 2018, tedy před pouhými pěti roky, tvořila auta starší 20 let pouhých 8 procent tamního vozového parku, dnes už jde o 12 procent. V případě vozů starších 15 let se bavíme o 30 procentech, tedy skoro o třetině, jasná většina (55,6 %) aut je pak starší než 10 roků. Naopak zánovní aut rychle ubývá - do 5 let stáří je na nizozemských silnicích už jen 24,1 procenta vozů. A optikou delšího časového období je propad ještě větší - zkraje milénia se tento podíl blížil polovině.

Stalo se tak přesně to, co se stát muselo - stále více lidí si z nových aut nemůže dovolit nebo nechce koupit nic. Autopark tak rychle stárne, čímž se stává v průměru méně ekologickým i méně bezpečným. To je pokrok? Prosím kam? Ale ne, druhou otázku beru zpět, nechci, abyste mě zasypali vulgaritami. Je to jasná ukázka toho, kam vedou snahy o řízení neřiditelného - jen k postupné zkáze. Dokud se pokrok nikdo nesnažil nařídit, odehrával se sám. Co se Nizozemsku děje teď, tomu na základě řečeného můžete dát nějaké jméno sami, pokrok to ale vážně není.


Nizozemský automobilový park za léta vnucování elektromobilů nebývale zestárl, skoro třetině aut v provozu je víc než 15 let - 1 - Octavia05Nizozemský automobilový park za léta vnucování elektromobilů nebývale zestárl, skoro třetině aut v provozu je víc než 15 let - 2 - Octavia06Nizozemský automobilový park za léta vnucování elektromobilů nebývale zestárl, skoro třetině aut v provozu je víc než 15 let - 3 - Octavia09
Nic proti Škodě Octavia II, je to pořád dobré auto, dnes je ale 11 až 19 let staré. Většina Nizozemců tak jezdí něčím takovým nebo starším. Pro jednu z nejbohatších zemí kontinentu to není dobrá vizitka. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Zdroje: RAI Vereniging, RDC

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše