Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nizozemci změřili vliv teploty na dojezd elektrického VW ID.3, už 7 stupňů dělá obrovský rozdíl
14.2.2022 | Petr Prokopec
Česko se dnes probudilo do velmi mrazivého rána, kdy teploty klesly až k -10 stupňům Celsia. Takové počasí v Nizozemsku prakticky neznají, i tamní zimní teploty kolem nuly ale stačí k tomu, aby z udávaného dojezdu elektrického VW ID.3 nezbylo mnoho.
Po relativně vlažném minulém týdnu teploty v České republice opět klesají až pod bod mrazu. Znamená to, že po ránu můžete počítat s poněkud vyšší spotřebou vašeho auta, ať už jeho kola roztáčí jakýkoliv pohon. Nicméně v případě spalovacích aut není rozdíl mezi žíznivostí v létě a zimě až takový, jako je tomu u elektromobilů. Zmínili jsme to už několikrát a znovu to zazní i dnes. Nejde přitom o výplod naší fantazie, máme tu těžko zpochybnitelná data z jednoho z evropských elektrických rájů, kterým Nizozemsko nepochybně je.
Tamní magazín Autoweek se zaměřil na spotřebu Volkswagenu ID.3 disponujícím bateriemi o kapacitě 58 kWh. Právě tento paket byl totiž vůbec prvním, který Němci začali u své elektrické naděje nabízet, a to již na podzim roku 2020. Díky tomu mají první prodané vozy za sebou již více než rok provozu v reálném světě, a tak lze srovnávat jejich chování v různých částech roku. V letních měsících při teplotách okolo 21 stupňů Celsia dosahovala spotřeba tohoto auta testovaného nizozemskými kolegy v průměru 15,7 kWh na 100 kilometrů, a dojezd na nabití se tak pohyboval okolo 370 km.
ID.3 se tím dostával na dohled výrobcem udávané hodnotě, která na základě normovaného cyklu WLTP činí 420 km. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby to fanoušci elektromobilů brali jako dobrou zprávu, je ovšem třeba připomenout, že se bavíme o autě za 1 171 900 Kč s dojezdem, který nepokryje ani cestu z Prahy do Brna a zpět. Za takovou sumu můžete koupit třeba dvě Škody Octavia, které se zpáteční cestou mezi oběma metropolemi nebudou mít problém ani dvakrát po sobě. A po pěti minutách u čerpací stanice si klidně střihnou další.
O to ale dnes nejde. Nizozemci se nově snažili na dojezd ID.3 pohlédnout poněkud obšírněji, a tak ten dosažený při počasí, které je k elektromobilům nejvstřícnější (nemusí využívat svou energii k chlazení nebo topení), srovnali s tím, kterého lze dosáhnout za poněkud méně přívětivých podmínek. A s těmi se pozitivní pocity rychle vytrácí.
Stačilo totiž, aby v Nizozemsku klesly teploty na 14 stupňů Celsia, tedy o jen 7 stupňů Celsia níže, a dojezd se rázem scvrknul na 320 km. S příchodem teplot okolo nuly se ale i toto číslo najednou zdálo vysoké, v tu chvíli dojezd činil už jen 250 km a spotřeba se logicky přehoupla přes 20 kWh na 100 km. To je obrovský rozdíl vzhledem k pouze 22stupňovému rozptylu teplot a jen topení za tím nestojí. Kromě kabiny totiž vůz musí v optimální kondici udržovat i paket baterií.
Je navíc třeba dodat, že se pořád bavíme o předpisové jízdě bez jakýchkoli rychlostních výstřelků, to bychom se dostali ještě k podstatně nižším číslům. A není to tak, že by šlo o výsledky jediného auta. Kolegové pro jistotu zhodnotili i data čtenářů, která jsou prakticky totožná. V zimě se dojezd 30 různých aut pohyboval mezi 240 až 260 kilometry, v létě pak mezi 300 a 340 kilometry. Tedy ještě níže než ten jejich, bavíme se snadno o 100kilometrovém rozdílu daném jen počasím.
Baterie současných elektromobilů mají zkrátka příliš malou kapacitu a příliš dlouho se dobíjí na to, aby tato auta byla s to nahradit současné spalovací vozy - rozdíl v použitelnosti není drobný, je naprosto propastný. A to znovu musíme připomenout, o kolik jsou dražší. Tohle jako jediné přijatelné řešení osobní mobility už za pár let? Ani omylem, jinak to nelze hodnotit.
ID.3 s bateriemi o kapacitě 58 kWh u nás vychází na necelých 1,2 milionu korun. Za to nemůžete ani létě počítat s dojezdem, který by vám vystačil na zpáteční cestu z Prahy do Brna. V zimě pak může být problém zvládnout s trochou ježdění po městě i přesun jediným směrem. Foto: Volkswagen
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva