Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení
29.9.2018 | Petr Prokopec
Nissan je jedním z výrobců, kteří na SUV doslova ujíždí, tvoří klíčovou část jeho prodejů. O to více překvapí, že už teď počítá s koncem jejich popularity. Oporou jsou mu vlastní průzkumy.
O jedno z největších automobilových překvapení se letos postaral Ford. Svou nabídku na obou stranách Atlantiku hodlá rázně okleštit, a padáka tak dostane řada konvenčních modelů. Místo toho se automobilka začne ještě více soustředit na SUV, od nich odvozené crossovery a pick-upy. Může to působit racionálně, neboť těmto vozům se dnes daří stále více, ne každý ale s Fordem souhlasí.
Střízlivěji uvažující automobilky jsou si vědomy, že budoucnost je nevyzpytatelná. Ještě před 20 léty v Evropě SUV neznamenaly prakticky nic a kdo říká, že za dalších 20 let nebudou lidé znovu toužit po něčem úplně jiném? Relativně brzký konec popularitě SUV věští VW a z jiného důvodu říká totéž Honda. A autor první Octavie, který dnes vede design Hyundai, dokonce říká, že všichni již pracují na tom, co SUV nahradí. Mohlo by se zdát, že s Fordem bude na jedné lodi alespoň Nissan, který dnes z SUV žije podobně jako Američané. Nicméně Japonci jsou od sázky na jednu kartu zjevně hodně daleko.
Dokládá to nejnovější vývoj, který rozhodně nemá nic společného s opouštěním tradičních segmentů. Nissan místo toho naopak doufá, že s novými sedany postupně přetáhne na svou stranu mladé, kteří podle marketingového manažera značky Bruce Pillard „nechtějí řídit auto jako táta“. Jakési mezigenerační vymezení vyplynulo to z ankety uspořádané automobilkou a právě na jeho základě Nissan usuzuje, že obliba SUV skončí.
Pillard tvrdí, že něco podobného už tu bylo a historie se jednoduše bude opakovat. Dnešní padesátníci a šedesátníci vyrůstali v kombících, které v 50. a 60. letech frčely neuvěřitelnou měrou i v Americe. Nicméně jejich děti už je nechtěly, v dospělosti přepřáhly na minivany. Ty jsou teď pro změnu stejně za zenitem jako kdysi kombíky a z trhu je postupně vytlačují SUV. Až děti jejich dnešních majitelů dospějí - a že už některé dospěly - SUV znovu chtít nebudou.
Je to zajímavá teorie a může dojít naplnění. Z našeho pohledu je ovšem třeba si uvědomit, že Evropa americké trendy kopíruje s větším odstupem a zatímco enormní popularita SUV je v Americe už dlouhotrvajícím jevem, u nás jde o žhavé téma teprve pár let. Jestli ale na zmíněné dojde v USA, stane se to i tady, dříve nebo později.
Nissan proto v USA už nyní sází na to, že lidí otrávených „tátovým SUV” už bude dost a nabízí jim novou generaci sedanu Altima. Automobilka do ní podle svých slov nalila neskutečné finance a byť o konkrétní cifře se jen spekuluje, podle Pillarda si nová platforma, pohon všech kol a instalace motoru VC Turbo vyžádaly vůbec největší investici v dějinách Nissanu. To je vskutku odvážný krok, zvláště když trh se sedany jen za prvních sedm letošních měsíců klesl v Americe o 25 procent.
Pád registrací podle analytiků hned tak skončit nemá, neboť zatímco dříve si rodiny pořizovaly dva sedany, nyní si kvůli vyšším cenám crossoverů a SUV musí řada z nich vystačit pouze s jedním vozem. A kromě toho, ze sedanů se začíná stávat ryze mužská záležitost, neboť ženy za jednu ze svých vrcholných priorit považují vyšší posez. A ten je spojen právě s SUV.
Nissan je tedy nakonec vlastně odvážný přesně opačným způsobem než Ford. Sází na nový model konvenčního ražení v době, kdy o takové vozy moc lidí nestojí. Japonci věří, že ještě během přítomnosti této generace Altimy na trhu se to v USA změní a ta bude profitovat ze svého náskoku. Pokud budou mít pravdu, mohou na tomto rozhodnutí dost vydělat. Pokud nikoli, stane se pravý opak...
Nový Nissan Altima má profitovat ze ztráty zájmu části zákazníků o SUV. Jestli se to skutečně stane, ukáže teprve čas
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 4 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 7 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis