Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan po zatčení šéfa neví kudy kam, po katastrofickém půlroku je na kolenou
31.7.2019 | Petr Prokopec
Role jediného člověka v tak velké firmě se zdá být zanedbatelná, historie nám už ale mnohokrát ukázala, jak důležitou osobou může lídr být. V případě Nissanu to zjevně platí bezezbytku, firma rázem musí řešit potíže, které před dekádu nepoznala.
Problémy v poslední době hlásí více automobilek, obvykle se ale jedná o ty, které to poněkud přepískly s šíří své nabídky a v horších časech začínají pociťovat tíhu nerentabilních modelů. Řeč je hlavně o Mercedesu a BMW, problémy ale nemají jen tyto dvě značky. Od evropských automobilek se můžeme přesunout k Nissanu, jehož potíže mají docela jiný základ.
Nabídka japonské automobilky nikdy nepůsobila rozmařile, spíše naopak. Nissan s řadou aut na trhu přetahoval (370Z a GT-R měly být dávno nahrazeny), některé segmenty prakticky opustil (vzpomeňme časy kompaktní Almery a co bylo po nich, vzpomeňme někdejší popularitu Micry, Primery a dalších modelů tradičních segmentů) a až na pár hýčkaných bestsellerů typu Qashqai jeho nabídka nepůsobila bůhvíjak atraktivně. Bylo ale těžké cokoli namítat za situace, kdy se auta Nissanu prodávala jako na běžícím pásu a firma byla vysoce zisková.
K těmto výsledkům ji ale přivedl Carlos Ghosn, za jehož vlády byl Nissan vysoce ziskový prakticky jedinkrát za celou svou historii. Leckdo se divil, jak to se zmíněným portfoliem vůbec dělá, ale dokázal to a z rozhovorů s ním je patrné, že zkrátka viděl věci, které ostatní nevidí.
Zatímco však ještě před pár lety byl nyní již bývalý šéf aliance Renault-Nissan hrdinou, o němž vznikaly komiksy, momentálně tráví čas za mřížemi, kam se dostal hlavně kvůli boji o moc nad japonskou automobilkou. Jinými slovy, společnost, kterou Ghosn zachránil před krachem a kterou z hrozivé ztráty poměrně rychle dostal do zisku, což bylo obdivováno celým světem, se ke svému spasiteli nezachovala zrovna skvěle. Zbytek vedení měl jistě pocit, že to automobilce prospěje, ale mýlil se.
Nissan má za sebou katastrofickou první polovinu roku 2019, během které zamířily dolů všechny podstatné ekonomické ukazatele. Odbyt je dole o skoro 8 %, výroba o 11, export z Japonska o 18 a zisky o 95 %. Pozoruhodné je, že současné vedení z tohoto stavu obviňuje právě Ghosna, který měl firmu přivést do problémů strategií výrazných slev. Ve skutečnosti však tuto politiku má na svědomí dlouholetý výkonný ředitel Hiroto Saikawa, který ji prosazoval navzdory Ghosnovi. Právě Saikawovy kroky Ghosnovi vadily do té míry, že se jej chtěl zbavit, nakonec je to ale on, kdo je nyní mimo hru.
Obviňování ale nyní dejme stranou, za nastalé situace musí automobilka jednat. Podobně jako zmiňované BMW a Mercedes tak přistoupí ke škrtům, jež se v jejím případě budou týkat i pracovních míst. Padáka by globálně mělo dostat 12 500 lidí, tedy alespoň pro začátek. Výpovědí ale může být rozdáno více, zvláště pokud nezafungují další kroky. Těmi je míněna další redukce nabídky, která taktéž nebude nejmenší - do 31. března 2022 chce Nissan snížit své globální portfolio přinejmenším o 10 procent.
Značka společně s Infiniti a Datsunem globálně nabízí více než 60 různých modelů, minimálně šest z nich se bude poroučet. Nejohroženější jsou kupátka Infiniti Q60 a Nissan 370Z, kdy to druhé zmíněné je na trhu již od roku 2009. Není tak překvapivé, že již nedokáže oslovit zákazníky tak jako před deseti lety. Slova o jeho přímém nástupci jsou tak i ve světle aktuálních škrtů víceméně lichá.
Pokračovat můžeme dále, a sice k modelům Sentra a Versa Note, z nichž druhý zmíněný čeká konec spanilé jízdy ještě letos. Kdy pak zmizí ten první, není jisté. Souběžně s ním by měly skončit i některé vozy Datsunu. A nadmíru zajímavé je, že v ohrožení je rovněž Titan, tedy pick-up, kterému by hlavně v Americe měla kvést pšenka. Ve skutečnosti se ale děje pravý opak, neboť třeba červnové registrace vůči loňsku poklesly o celých 23 procent.
Nissan je tedy problémy zavalen až nad hlavu a bylo by naivní domnívat se, že s odchodem dlouholetého veleúspěšného šéfa jsou spojeny jen náhodou. S ohledem na výše zmíněné je značka v docela svízelné situaci - musí šetřit a zároveň investovat do nových modelů, neboť jak bylo řečeno, stávající portfolio zastarává. V takové situaci by automobilka potřebovala opravdu silné vedení, které ale podle všeho nemá. A to může problémy dále prohloubit.



Nissan chystá velké škrty ve své nabídce. Ještě letos se z ní bude poroučet Versa Note
Překvapivé je, že padáka může dostat i pick-up Titan
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan