Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny
21.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Japonci uvízli v nitru skandálu, který je diskvalifikuje z boje o titul největší automobilky světa. Dieselgate se vedle něj jeví být malichernou.
To, co se zprvu zdálo být drobným formálním pochybením, nyní vrhá Nissan do podobné pasti, jako Volkswagen před dvěma léty vypuklá kauza Dieselgate. Též v jejím případě šlo nejprve o potíž týkající se jediného trhu, postupem času ale odkryla mnohem větší nesrovnalosti ve fungování celého německého koncernu. Němci se od té doby ze skandálu do značné míry otřepali a když už nic jiného, pořádně si uklidili ve svých skříních. Z těch japonských ale nyní kostlivci teprve začínají padat.
Před pár týdny interní vyšetřování Nissanu ukázalo, že automobilka v posledních letech nesprávně prováděla závěrečné inspekce vozů uváděných na japonský trh. Můžete se ptát, co to je, něco takového z Evropy neznáme, nazvěme to ale jakousi samoregulací. Automobilky v Japonsku zaměstnávají úřady certifikované techniky, kteří v závěru výrobního procesu potvrzují, že vůz vyhovuje všem tamním pravidlům a může zamířit do prodeje. U Nissanu ale došlo k tomu, že tuto činnost léta prováděli technici bez patřičné certifikace a jimi stvrzené vyhovění vozů platným předpisům je tedy neplatné.
Pro Nissan je pozitivní zprávou, že tato procedura se týká jen japonského trhu a v tuto chvíli tedy nemusíte přemítat nad tím, zda s vaším Nissanem není něco v nepořádku. Jenže zase tak pozitivní zpráva to není - Japonsko je velká země, ve které žije jen o málo méně lidí než v celých USA či Evropě, a tak nejde o nic malicherného. A Nissan je velká automobilka, v Japonsku domácí, takže jen za poslední tři roky tam dodala 1,6 milionu aut.
Firma celý problém vysvětlovala jako organizační nesrovnalost a slíbila povolání dotčených vozů do servisů. Už to by bylo nákladné, Nissan předpokládá, že jej to bude stát v přepočtu skoro 5 miliard Kč, jenže potíže tím neskončily. Automobilka ve čtvrtek oznámila, že na dva týdny zavře všechny továrny v Japonsku a včera se začalo ukazovat, proč.
Podle zatím nepotvrzených informací zdrojů kolegů z Auto News se tahle „organizační nesrovnalost” odehrávala v japonských továrnách Nissanu dlouhých 20 let. Proto měla firma kývnout na dohodu s úřady a továrny na dva týdny uzavřít, aby tento problém mohl být vyřešen a další výroba probíhala v souladu s předpisy. Nissan tyto informace odmítl potvrdit či vyvrátit, už jeho odmítnutí vyvrácení ale naznačuje, že nejde o fámu. Vyjádření generálního ředitele Nissanu Hirota Saikawy navíc naznačuje, že informace o oněch dvou dekádách nebudou přehnané: „Pravidla pro certifikaci techniků provádějících závěrečnou inspekci se u nás nezměnila 20 let,” řekl doslova Saikawa.
Zároveň uvedl, že kvalita aut tím nebyla dotčena, ale i kdyby ne, je to pro Nissan velký problém. Ukáže-li se, že adekvátní certifikaci pro japonský trh nemá veškerá jeho produkce z posledních dvou dekád, může být oněch 5 miliard korun jen prvním z řady výdajů, které automobilku čekají. Nemluvě o negativní publicitě, nemluvě o tom, že záměr stát se největší automobilkou světa se při zavření šesti továren nejméně na dva týdny jeví být nereálným.
Pochopitelně, tento problém zatím neznamená nic pro Nissany, které jsou prodávány na českém trhu. Japonský proces certifikace se jich netýká a většina z nich ani není vyráběna v japonských továrnách. Jenže víte, jak to chodí - když padají kostlivci ze skříní, obvykle nezůstane u jednoho. A je nyní otázkou, co všechno může další interní i externí vyšetřování Nissanu objevit - v případě Dieselgate šlo původně také jen o pár set tisíc aut prodaných kdesi v USA...



















Nissan GT-R zřejmě všech modelových roků patří k jedněm z vozů dotčených tímto skandálem. Pro japonskou automobilku může mít nedozírné následky
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva