Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny

Japonci uvízli v nitru skandálu, který je diskvalifikuje z boje o titul největší automobilky světa. Dieselgate se vedle něj jeví být malichernou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny

21.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonci uvízli v nitru skandálu, který je diskvalifikuje z boje o titul největší automobilky světa. Dieselgate se vedle něj jeví být malichernou.

To, co se zprvu zdálo být drobným formálním pochybením, nyní vrhá Nissan do podobné pasti, jako Volkswagen před dvěma léty vypuklá kauza Dieselgate. Též v jejím případě šlo nejprve o potíž týkající se jediného trhu, postupem času ale odkryla mnohem větší nesrovnalosti ve fungování celého německého koncernu. Němci se od té doby ze skandálu do značné míry otřepali a když už nic jiného, pořádně si uklidili ve svých skříních. Z těch japonských ale nyní kostlivci teprve začínají padat.

Před pár týdny interní vyšetřování Nissanu ukázalo, že automobilka v posledních letech nesprávně prováděla závěrečné inspekce vozů uváděných na japonský trh. Můžete se ptát, co to je, něco takového z Evropy neznáme, nazvěme to ale jakousi samoregulací. Automobilky v Japonsku zaměstnávají úřady certifikované techniky, kteří v závěru výrobního procesu potvrzují, že vůz vyhovuje všem tamním pravidlům a může zamířit do prodeje. U Nissanu ale došlo k tomu, že tuto činnost léta prováděli technici bez patřičné certifikace a jimi stvrzené vyhovění vozů platným předpisům je tedy neplatné.

Pro Nissan je pozitivní zprávou, že tato procedura se týká jen japonského trhu a v tuto chvíli tedy nemusíte přemítat nad tím, zda s vaším Nissanem není něco v nepořádku. Jenže zase tak pozitivní zpráva to není - Japonsko je velká země, ve které žije jen o málo méně lidí než v celých USA či Evropě, a tak nejde o nic malicherného. A Nissan je velká automobilka, v Japonsku domácí, takže jen za poslední tři roky tam dodala 1,6 milionu aut.

Firma celý problém vysvětlovala jako organizační nesrovnalost a slíbila povolání dotčených vozů do servisů. Už to by bylo nákladné, Nissan předpokládá, že jej to bude stát v přepočtu skoro 5 miliard Kč, jenže potíže tím neskončily. Automobilka ve čtvrtek oznámila, že na dva týdny zavře všechny továrny v Japonsku a včera se začalo ukazovat, proč.

Podle zatím nepotvrzených informací zdrojů kolegů z Auto News se tahle „organizační nesrovnalost” odehrávala v japonských továrnách Nissanu dlouhých 20 let. Proto měla firma kývnout na dohodu s úřady a továrny na dva týdny uzavřít, aby tento problém mohl být vyřešen a další výroba probíhala v souladu s předpisy. Nissan tyto informace odmítl potvrdit či vyvrátit, už jeho odmítnutí vyvrácení ale naznačuje, že nejde o fámu. Vyjádření generálního ředitele Nissanu Hirota Saikawy navíc naznačuje, že informace o oněch dvou dekádách nebudou přehnané: „Pravidla pro certifikaci techniků provádějících závěrečnou inspekci se u nás nezměnila 20 let,” řekl doslova Saikawa.

Zároveň uvedl, že kvalita aut tím nebyla dotčena, ale i kdyby ne, je to pro Nissan velký problém. Ukáže-li se, že adekvátní certifikaci pro japonský trh nemá veškerá jeho produkce z posledních dvou dekád, může být oněch 5 miliard korun jen prvním z řady výdajů, které automobilku čekají. Nemluvě o negativní publicitě, nemluvě o tom, že záměr stát se největší automobilkou světa se při zavření šesti továren nejméně na dva týdny jeví být nereálným.

Pochopitelně, tento problém zatím neznamená nic pro Nissany, které jsou prodávány na českém trhu. Japonský proces certifikace se jich netýká a většina z nich ani není vyráběna v japonských továrnách. Jenže víte, jak to chodí - když padají kostlivci ze skříní, obvykle nezůstane u jednoho. A je nyní otázkou, co všechno může další interní i externí vyšetřování Nissanu objevit - v případě Dieselgate šlo původně také jen o pár set tisíc aut prodaných kdesi v USA...


Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 1 - Test Nissan GT-R 02Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 2 - Test Nissan GT-R 01Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 3 - Test Nissan GT-R 03Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 4 - Test Nissan GT-R 05Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 5 - Test Nissan GT-R 08Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 6 - Test Nissan GT-R 06Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 7 - Test Nissan GT-R 10Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 8 - Test Nissan GT-R 12Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 9 - Test Nissan GT-R 14Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 10 - Test Nissan GT-R 18Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 11 - Test Nissan GT-R 22Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 12 - Test Nissan GT-R 27Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 13 - Test Nissan GT-R 31Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 14 - Test Nissan GT-R 32Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 15 - Test Nissan GT-R 37Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 16 - Test Nissan GT-R 38
Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 17 - Test Nissan GT-R 40Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 18 - Test Nissan GT-R 45Nissan má obří průšvih. 20 let obcházel výstupní kontroly, na týdny zavře továrny - 19 - Test Nissan GT-R 46
Nissan GT-R zřejmě všech modelových roků patří k jedněm z vozů dotčených tímto skandálem. Pro japonskou automobilku může mít nedozírné následky

Zdroj: Auto News

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.