Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Niki Lauda zemřel, následkům 43 let staré nehody nakonec neunikl
21.5.2019 | Mirek Mazal
Jedna z největších legend historie automobilového sportu je po smrti. Niki Lauda nás opustil ve svých 70 letech, dohnaly ho následky asi nejznámější automobilové havárie všech dob.
Pondělí 20. 5. 2019 si budeme navždy pamatovat jako den, kdy zemřela jedna z největších legend automobilového sportu. Včera svět opustil Andreas Nikolaus Lauda, kterému málokdo řekl jinak než Niki. Od poloviny minulého roku bojoval se zdravotními problémy, které vyústily v transplantaci plic spojenou s dvouměsíčním pobytem v nemocnici. Plánovaný zákrok se povedl, ale následnou rekonvalescenci zkomplikovala chřipka. V poslední době mu navíc začaly selhávat ledviny a trojnásobný mistr světa F1 musel ve Švýcarsku podstupovat nepříjemnou dialýzu.
Oslabený organismus dlouho odolával infekcím, ale včerejší den byl tím posledním, kdy se legenda motorismu shledala se svými blízkými. „S hlubokým smutkem oznamujeme, že náš milovaný Niki v pondělí pokojně zemřel v rodinném kruhu. Jeho neúnavná činorodost, jeho přímočarost a jeho odvaha zůstanou pro nás pro všechny vzorem a měřítkem. V soukromí byl milující a starostlivý manžel, otec a dědeček a bude nám chybět,“ uvedla rodina v prohlášení pro média.
Lauda byl součástí paddocku Formule 1 po více než čtyři desetiletí. Debutoval v roce 1971 a hned třikrát převzal mistrovský titul světového šampiona. Nejvyšší stupeň vítězů mu patřil v letech 1975, 1977 a 1984. Zlatý pohár mohl obhájit v roce 1976, kdyby zvládl mírnou levotočivou zatáčku na Nürburgringu. Jeho formule vyjela z tratě, narazila do bariér a skončila v plamenech. Nebýt zásahu čtyř jezdců, Lauda by jistě uhořel.
Asi nejznámější autonehoda způsobila nejen konec závodů F1 na Nordschleife, ale hlavně přivedla do života skvělého závodníka vleklé zdravotní komplikace. Popálenou hlavu většinou kryl kšiltovkou a počet operací sežehnutých plic nechtěl veřejně komentovat. Kvůli těžkým poraněním musel bývalý pilot v letech 1997 a 2005 podstoupit transplantaci ledvin a počet hospitalizací se postupem času stále zvyšoval.
Asi nejznámější Rakušan nerad opouštěl prostředí F1, proto zůstal aktivní nejprve jako poradce u Ferrari. Svůj cit pro nastavení auta také předával stájím Jaguar či Mercedes, jehož byl do konce svých dnů nevýkonným šéfem. A v neposlední řadě své postřehy ze zákulisí rád glosoval z oblíbené pozice v komentátorském stanovišti. Ve volném čase se věnoval letecké dopravě, kde jako majitel společností Lauda Air, Niki či Laudamotion občas sám pilotoval dopravní letadla. V oblacích si ikona pokory a preciznosti dokázala odpočinout, ani za knipl už ale bohužel nikdy neusedne.
Nikiho Laudu definitivně dohnaly následky havárie na Nordschleife z roku 1976. Zemřel v rodinném kruhu dne 20. 5. 2019
Zdroje: AP, MercedesAMGF1@Twitter, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB