Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena
27.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Ve světě Formule 1 se dále diskutuje o změnách které by mohly vrátit diváky na tribuny. Návrh dvou důležitých postav může být bernou mincí.
Šampionátu Formule 1 se v posledních měsících věnujeme více než kdykoliv dříve a to zejména kvůli upadajícímu diváckému zájmu a celkově klesající popularitě královny motorsportu. Naposledy jsme se v souvislosti s tím zaměřili na podivné homologační předpisy, po jejichž změně volal i šéf Red Bull Racing, který žádal nasazení osmiválců. Není ale zdaleka sám, komu se nelíbí současné downsizované pohonné jednotky a vlastně vše, co s jejich protěžováním souvisí. Po revolučních změnách aktuálního stavu ostatně volá i trojnásobný světový šampion F1 a jedna z čelných postav stáje Mercedes v jedné osobě - Niki Lauda - a šéf formulového týmu Ferrari Maurizio Arrivabene.
Podle Laudy jsou současné monoposty příliš lehké na řízení a veškeré v nich použité technologie poskytují každému pilotovi (přicházejícímu z „nižších pater“ šampionátů Formula 3 či GP2) podobnou rychlost, jako jezdcům, kteří v F1 působí už několik sezón. To vše bez většího rizika. Zmiňuje se přitom o dobách, kdy sám závodil - kdy jste si kvůli monstróznímu výkonu stroje, přetížení a dalším souvisejícím vlastnostem „skoro nadělali do trenek“.
Když se jezdilo 300 km/h tehdy, každý věděl, co je v sázce. Moderní monoposty se ale podle Laudy F1 řídí pomalu tak snadno, jako vůz na běžné silnice, rizika nejsou tak velká a piloti se díky moderním technologiím nebojí. Pokud to tak prý půjde dál - tedy v případě, že se bude vývoj ubírat dále stejným směrem - všeobecný zájem o dění na poli Formule 1 zcela upadne. Současné stroje závodící na Velkých cenách mají dle Laudy nezajímavou hybridní techniku, která ke standardním 580 koním z benzinového přeplňovaného šestiválce chvílemi přidává 160 elektrických koní.
Sám by si přál, aby výkon šplhal nejlépe na 1 200 koní, aby bylo potřeba používat širší pneumatiky a jinou aerodynamiku a aby motory měly strmě stoupající výkonovou křivku a vozy byly celkově „drsnější”. To Ital Maurizio Arrivabene má na svém seznamu přání vyšší výkon také. Přidává na něj ovšem podstatně větší rachot výfuků (prý jako na koncertu heavy-metalové kapely, ze které vám vstávají chlupy) a vyšší rychlosti dosahované nejen na rovinkách mezi zatáčkami. F1 dle jeho slov ztratila velké porce fandů právě se zavedením současných hybridních pohonných jednotek, což se musí změnit. Také by prý bylo příhodné, aby fanoušci byli k vozům blíž.
V roce 2017 by se skutečně mohlo na současné situaci ledacos změnit, čemuž nahrává i výsledek nedávného jednání vedoucích postav jednotlivých týmů v Ženevě. Ze současných 700-800 koní by měl výkon podle nich poskočit nad hranici tisíce koní či ještě o něco výše. Někteří techničtí ředitelé se domnívají, že je takové mety možné dosáhnout bez nákladného přepracovávání současných motorů posunutím otáčkového maxima, zvýšením regulované rychlosti průtoku paliva a několika dalších malých konstrukčních vylepšení aerodynamiky. Souběžně s tím by také doporučovali zvýšení objemu palivové nádrže nad 100 litrů.
My si myslíme, že to svět F1 samo o sobě zřejmě nespasí, je ale bez pochyb, že atraktivitě tohoto sportu by to prospět mohlo. Současným monopostům ubírá na přitažlivosti přemíra omezujících pravidel a ta s technikou přímo souvisí. Ef-jedničky jsou pořád nejrychlejší auta, ale doby, kdy byla ve Formuli 1 k vidění technika, jež se po několika letech začala objevovat v normálních autech jsou dávno ty tam. Dnes se šampionát Formule 1 naopak jal následovat trendy regulací, které již několik let udávají takt vývoje běžných vozů, a to přinejmenším náročného diváka ze židle nezvedne...
Formule 1 by podle Laudy měla mít alespoň 1 200 koní, širší gumy a drsnější projev, dle Arrivabena od Ferrari by pro vyšší zájem diváků přispěl i větší rachot z výfuků. Oba mají pravdu, pomůže to ale současným hybridům skutečně upoutat pozornost?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva