Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nezastavitelný náklaďák z SSSR je na prodej. Cena vzácného auta bere dech
14.9.2018 | Mirek Mazal
Přijde vám Bugatti Chiron za desítky milionů korun drahé? Na sovětského Modrého ptáka s unikátním posláním se jeho cenovka ani zdaleka nechytá.
Označení ZiL-4906 patří nezastavitelnému stroji postavenému za časů SSSR. Vůz familierně označovaný jako Modrý pták, to podle jeho modrého lakování karoserie, je produktem vesmírného závodu mezi východem a západem během studené války. Američané se Sověty kromě mocenského soupeření na Zemi bojovali o vědecko-technickou převahu v dobývání a výzkumu kosmického prostoru. Na pozadí přetahování o mimozemská prvenství tak vznikl jeden z nejuniverzálnějších nákladních automobilů všech dob.
V Rusku mají ve vymýšlení odolných strojů schopných přežít neobyčejně tvrdé zacházení v těžkých podmínkách na souši i ve vodě dlouhou tradici. V rozsáhlých oblastech Sibiře v podstatě neexistují komunikace, proto musely vzniknout vozy, které se dokáží dostat kamkoliv je potřeba. Takzvané všudychody fascinují dodnes, ZiL-4906 patří mezi tyto příklady. Těžkotonážní terénní monstrum sloužilo primárně k hledání a převozu kosmonautů poté, co přistanou jinde, než bylo plánováno. A protože to mohlo být prakticky kdekoli, musel je i Modrý pták umět kdekoli nabrat na palubu.
Sergej Pavlovič Koroljov, tvůrce sovětského kosmického programu, potřeboval zajistit bezpečný návrat modulů s živou posádkou zpět na základnu. Vyžádal si terénní automobil, který překoná všechny překážky bez ohledu na povrch, po kterém se bude pohybovat. Konstruktéři vyvinuli šestikolové obojživelné vozidlo schopné plavby, po zkušebních testech začala výroba v roce 1980 a pokračovala do roku 1991. Kolik vzniklo jednotek, není zcela jisté, zdroje se rozcházejí. Je to ale velká vzácnost, hovoří se o počtu 20 až 40 kusů.
ZiL-4906 zvládal tvrdou pevninu, sníh, bahno i hlubokou vodu. Všudychod si pomáhal velkými pneumatikami s nízkým tlakem a velkým objemem vzduchu, které odolávaly proražení a nadnášely několikatunový kolos na hladině. Kompletně zakrytovaný podvozek na první dobrou připomínal trup lodi. O pohon na vodě se staraly lodní šrouby a kormidla na zádi. Tento stroj byl svými schopnostmi tak výjimečný, že ani v 21. století neexistuje lepší. Při snaze pomoci zaplaveným Drážďanům v roce 2002 tak Rusové poslali nákladním Iljušinem Il-76 - protože jeden z požadavků na konstrukci byl ten, aby vozy mohly být na větší vzdálenost přepravovány letecky, proto také Modrý pták - dva vozy. Žádný jiný se při pomoci postiženým nedostal tam, co ony.
Vůz ale umí ohromit nejen schopností pohybovat se v prostředí, jako jsou řeky či bažiny. Mrštný byl i na souši, když například poloměr otáčení snižoval pomocí řiditelné první a třetí nápravy, druhá zůstala pevná a všech šest kol bylo poháněných. Vpřed je hnal šestilitrový benzínový osmiválec ZiL-508.10 o výkonu 150 koní umístěný za kabinou řidiče. K přenosu výkonu na kola sloužil manuální pětikvalt a rozvodovka s dvoustupňovou redukční převodovkou, proto vůz disponoval celkem 10 dopředných rychlostí. Maximální rychlost na pevném podkladu byla 80 km/h, na vodě 10 km/h. Palivové nádrže s kapacitou 520 litrů údajně vystačily na 900 km dojezdu.
Pevným transportérům nedělala problém písečná poušť ani ledový sníh, klidně se pohybovaly také v až půlmetrových vlnách. Tlak vzduchu v pneumatikách byl nastavitelný na dálku z kabiny. Světlé výšky úctyhodných 59 centimetrů bylo dosaženo použitím kolových redukcí. Aby se konstrukce podepsala co nejméně na výsledné hmotnosti, použili v továrně hliníkové slitiny a karoserie dostala laminátové pláty. Při délce 9 250 milimetrů, šířce 2 480 milimetrů a výšce 2 944 milimetrů se pohotovostní hmotnost podařilo udržet mezi 8,3 a 11,8 tunami.
Kabina odvezla posádku čtyř dospělých osob, které musely dovnitř lézt poklopy ve střeše. Vozy byly standardně vybaveny na plnohodnotné přežití na tři dny. V případě nutnosti cestujícím posloužila výbava jako klimatizace, lékařské přístroje anebo rezervní jídlo pro všechny.
Zdokonalením naváděcích systémů kosmických lodí se potřeba používat tento ZiL při hledání kosmonautů ztratila. Bezkonkurenční terénní schopnosti těchto vozidel ovšem byly jedny z nejlepších, proto se začaly využívat krom zmíněných záchranných operací třeba i v ropném průmyslu. Některé jsou pořád ve státních službách, kde skončily všechny vyrobené ZiLy-4906, není známo. Proto je velkým svátkem, že se jeden objevil v prodeji.
Nabízený kus byl nalezen v Dagestánu v obnovitelném stavu. Po náročné renovaci se zrenovovaný ZiL-4906 v původním modrém provedení chystá do další akce. Zatím nemá uplatnění, ale velmi dobrá kondice jej předurčuje zdolávat nepřekonatelné překážky. Ani v muzeu sovětského inženýrství by se neztratil, ale Modrý pták by měl létat kdesi po Sibiři. Konkrétní nabízený model byl vyroben v roce 1982 a najeto má 10 000 kilometrů. To není moc, co pro většinu lidí bude příliš, je ale cifra na cenovce . aktuální majitel z Petrohradu požaduje za vůz neskutečných 10 999 000 Eur, tedy asi 281 milionů Kč. To je vskutku astronomická částka, ale ukažte nám jiného lovce spadlých kosmonautů v prodeji...
ZiL-4906 toho umí hodně. Účastnil se závodu v dobývání vesmíru z pozice zachránce vesmírných modulů a jejich posádky. Zrenovovaný kus dnes vyjde na více než čtvrt miliardy korun
Modrý pták na dobových i modernějších fotkách
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 3 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 6 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva