Němečtí odpůrci dieselů dostali fatální ránu, zákazy vjezdů do měst skončí

Co odstartoval starosta Mnichova, se zvrhlo v celonárodní odpor. Díky novému vládnímu nařízení tak již zákaz nehrozí ani ve Wiesbadenu. A další metropole budou následovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němečtí odpůrci dieselů dostali fatální ránu, zákazy vjezdů do měst skončí

18.3.2019 | Petr Prokopec

Němečtí odpůrci dieselů dostali fatální ránu, zákazy vjezdů do měst skončí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Co odstartoval starosta Mnichova, se zvrhlo v celonárodní odpor. Díky novému vládnímu nařízení tak již zákaz nehrozí ani ve Wiesbadenu. A další metropole budou následovat.

Před necelým měsícem zasvitla naděje, že do Německa se začíná vracet zdravý rozum. Starosta Mnichova totiž odmítl „držet basu“ s politiky i aktivisty a naznačil, že bavorská metropole se zákazu vjezdu starších dieselů nedočká. Nejen proto, že výsledky měření prokázaly konstantní zlepšování ovzduší. Pravým důvodem byla skutečnost, že pokud by naftové vozy měly zakázaný vnitřní městský okruh Mittlerer Ring, začali by jejich řidiči volit objízdné trasy. A ty by zcela jistě vedly skrze rezidenční čtvrti. Emise by tak z řídce oblastí zamířily přímo do míst, kde žije většina lidí, a to starosta odmítl podporovat.

Může to vypadat jako banální projev zdravého rozumu, ale vyřknout něco takového za stávajících nálad v Německu vyžadovalo vskutku odvahu. Dieter Reiter si tím mohl podříznout větev, na které sedí, ale způsobil pravý opak - svým přístupem a zdůraznění jasných faktů spustil prakticky stejnou lavinu, jakou odstartoval loni v únoru přelomový verdikt spolkového soudu, jenž zákazy vjezdu do měst de facto umožnil. Jen se zcela opačným efektem. Aktuálně je to hlavně organizace Deutsche Umwelthilfe, která začíná dostávat na frak. Od ní se v minulých měsících právě kvůli již skutečně afektované averzi vůči dieselům odvrátili stěžejní sponzoři, nyní pak jen musí smutně koukat na to, jak se ovzduší zlepšuje i bez jejího snažení.

Patrné je to kupříkladu na Wiesbadenu, který patřil mezi více než 30 německých měst, na které hodlala organizace DUH „zakleknout“. Nicméně 13. února musela smutně konstatovat, že opatření provedená metropolí za poslední léta i měsíce jsou dostatečná k tomu, aby se emisní limity snížily pod hranici 40 mikrogramů NOx na metr krychlový. Navrhovaný zákaz vjezdu starších aut (především těch dieselových) tak byl smeten ze stolu. A jakkoliv organizace sice vyhrožuje tím, že v létě provede kontrolní měření a případě odstartuje další soud, jde spíše jen o příslovečné štěkání psů, kteří nekoušou.

Jak dokazuje mnichovský přístup, emise lze skutečně snížit i bez toho, aby byli omezováni obyčejní motoristé. V případě této metropole za vším stojí hlavně častější obnova firemních vozových parků, kromě toho však města mají v záloze ještě podporu lokálního „šrotovného“, stejně jako možné modifikace starších motorů. Kromě toho se zlepšují i veškerá ostatní průmyslová odvětví, jež mají na ovzduší často mnohem horší vliv než automobilová doprava. Všechno popsané ale vedlo k ještě zásadnějšímu rozhodnutí, které může pro odpůrce dieselů v Německu představovat „ránu z milosti“.

Spolková vláda totiž na sklonku minulého týdne schválila nový balíček opatření v boji proti klimatickým změnám. Z něj by motoristé rozhodně neměli mít obavy, ale naopak jej vítat s otevřenou náručí. Zvláště když již došlo i k jeho posvěcení Evropskou unií, ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde v podstatě proti jejím nařízením. Tak tomu ovšem není, limit koncentrací NOx zůstává i nadále v platnosti, ovšem pokud dojde k jeho překročení, nebude to automaticky znamenat zavedení zákazu vjezdu dieselů, jako tomu bylo dosud.

Spolková vláda zavádí limit ve výši 50 miligramů, po jehož překročení teprve bude nutné provést další opatření. Ovšem pokud se metropole budou pohybovat pod touto laťkou, mají daleko širší pole působnosti. Na úroveň vyžadovanou EU se mohou dostat třeba zvýšením podpory elektrifikace městské hromadné dopravy. Stejně tak lze upravit dopravní značení, intervaly semaforů apod. A co je na všem možná nejpodstatnější, města těchto kroků nejprve musí využít, a pokud nedojde ke zlepšení ovzduší, teprve poté mohou přijít se zákazy.

Jinými slovy, zákazy nyní nejenže nebudou nutné, bez provedení jiných, dřívějších opatření nebudou ani možné. A vzhledem k tomu, že přes nový limit nejde prakticky žádné ze sledovaných měst, můžeme v brzké době očekávat zrušení naprosté většiny dosavadních zákazů a plánů na zavedení dalších.

Situace v Německu se tedy diametrálně otáčí. Spolková vláda argumentuje proporcionalitou, kdy nelze třeba kvůli jedinému spornému místu zcela uzavřít celé město a tak de facto zhoršit podmínky v mnoha dalších oblastech. To by v podstatě znamenalo, že Němci jsou ochotni kvůli záchraně jednoho lidského života obětovat životy klidně i stovek či tisíců dalších občanů. A něco takového je samozřejmě naprosto nesmyslné.


Němečtí odpůrci dieselů dostali fatální ránu, zákazy vjezdů do měst skončí - 1 - Wiesbaden zakaz dieselu nebude 01Němečtí odpůrci dieselů dostali fatální ránu, zákazy vjezdů do měst skončí - 2 - Wiesbaden zakaz dieselu nebude 02Němečtí odpůrci dieselů dostali fatální ránu, zákazy vjezdů do měst skončí - 3 - Wiesbaden zakaz dieselu nebude 03
Organizace DUH chtěla zakázat provoz starších aut i ve Wiesbadenu. Tamní ovzduší se však zlepšilo i bez jejích afektovaných kroků, zákaz tak již byl smeten ze stolu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.