Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němečtí dealeři mají na skladě dieselová auta za 117 miliard. Nikdo je nechce
29.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tedy alespoň v Německu, kde tamní řidiče děsí zaváděná omezení. Je docela pravděpodobné, že budou vyvezena na východ, tedy i k nám.
Politici a jiní sociální inženýři si našli novou mantru. Prý se blíží smrt spalovacích motorů, zejména pak těch, které spalují naftu. Prezentováno je to jako reakce na skandál Volkswagenu, ten ovšem posloužil jen jako vítaná záminka přestat mluvit o emisích CO2 a vytáhnout jiného strašáka. Zmiňován je negativní dopad dieselů na životní prostředí, někteří dokonce dokážou spočítat, kolik lidí provoz „producentů sazí“ každoročně zabije. Titíž lidé ovšem nejeví zájem o čínské továrny, obří nákladní lodě či tisíce dopravních letadel, jež se na znečištění podílejí daleko více - ty totiž nejsou dost dobře vidět.
Jinými slovy, lidstvo potřebuje jasně identifikovatelného nepřítele, a tím dnes jsou dieselové motory. Nelze je okamžitě usmrtit ranou do týla, jejich skon ale lze urychlit. Prvním z opravdových hřebíků do jejich rakve budou zákazy vjezdu do center měst, dalším pak úplné zákazy prodeje a tak dále. Touto strategií ovšem trpí nejvíce ti, kteří se nechali stejnými politiky (Dieselgate není stará ani dva roky, vlády se tedy mnohde nestihly obměnit) přesvědčit k jejich koupi.
Jistě si vzpomenete na dobu před třemi čtyřmi pěti lety, kdy bylo v Evropě pomalu těžké o benzinový motor zakopnout. Diesely měly podporu z nejvyšších míst, lidé je kupovali jak na běžícím pásu. I proto, že jim bylo vsugerováno, že nižší spotřeba a tedy nižší emise CO2 znamenají větší ochranu naší planety. Nyní jim ovšem titíž politici tvrdí, že zde zamořují prostor k životu a proto by svůj vůz měli nechat sešrotovat a místo něj sáhnout po hybridu či elektromobilu.
V případě aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4, přitom již existují programy, kdy se ono sešrotování a následná koupě nového vozu, i když bez hybridní techniky, zákazníkům vyplatí. Problémem ovšem jsou vozy plnící emisní normy EU5, na které se ono „šrotovné“ obvykle nevztahuje, nicméně zmiňované zákazy ano. Lidé se jich proto překotně zbavují, jen v Německu je 29 % lidí ochotno prodat auto už kvůli hrozící ztrátě hodnoty.
Otázkou je, komu ale tyto vozy prodat. Často zmiňované zákazy vjezdu jsou strašákem pro všechny. A pokud se svým autem nemůžete třeba odvézt děti do školy, zajet na nákup či k doktorovi, je vám vlastně na nic. V takovém případě se vám pak nikdo nemůže divit, že se rozhodnete jej zbavit, a to i pod cenou. Odkup si přitom na svá bedra bere hlavně dealer, který se vám snaží prodat nové auto s „čistější“ pohonnou jednotkou.
Má to ale stinnou stránku, podle německé automobilové federace ZDK jen u našich sousedů stojí ve skladištích 300 tisíc aut s dieselovými motory plnícími normy EU5. „Při průměrné ceně zhruba 392 000 Kč za kus (už to ukazuje, že obvykle nejsou až tak stará auta) ovšem tyto vozy mají kumulovanou hodnotu zhruba 117,45 miliard korun,“ uvádí ZDK. Jelikož ovšem tyto vozy nikdo nechce, o zmíněnou hodnotu postupně přicházejí.
Momentálně totiž opravdu nikdo neví, jakým způsobem a kdy k uplatnění oněch zákazů dojde. Na 77 procent všech dealerů proto přiznalo ochotu prodat ony vozy pod jejich tržní cenou. Ani to ale nevede ke zvýšenému zájmu. Nebylo by proto překvapivé, kdyby došlo k jejich přesunu směrem na východ, tedy i k nám.
Důvod není třeba dlouho hledat, spočívá ve větší benevolenci tamních úřadů. V tomto ohledu stačí jen pro příklad uvést Českou republiku, kde postarší vozy jsou penalizovány jen ekologickou daní. Pokud ale projdou STK, nikdo je a jejich majitele nikterak neomezuje, navíc s Euro 5 nemají žádný problém. Růst dovozu dieselů plnících tuto astronomickou měrou by tedy nebyl nikterak překvapující, spíše je očekáván.
Německým politikům pak onen přesun mnohdy jen o pár kilometrů dále nejspíše taktéž vadit nebude. Podpoří domácí automobilky, podpoří rozvoj elektromobility a zbaví zemi škodlivých emisí. Tedy naoko, stačí trocha větru a Němci mají ony výfukové zplodiny zpátky. Na to ale již nikdo reagovat nebude, a pokud ano, pak jen kritikou České republiky a jejího vozového parku, nejlépe zmínkami o „vrakovišti Evropy”...
Také v tom vidíte populismus a naplnění pořekadla „Vlk se nažral, ale koza zůstala celá“? Nejste sami. Přičemž bychom se vůbec nedivili, kdyby za pár let došlo k další rošádě a my vyvezli ona dieselová auta třeba do Rumunska, Bulharska. Že budou ničit přírodu a ovzduší zase někde o trochu jinde? A co, pod kobercem špínu nikdo nehledá...























Ještě nedávno by VW Golf Variant 1,6 TDI v Německu představoval těžko dostupnou ojetinu, po které by bez váhání sáhla spousta zákazníků. Jako tříletý jej lze navíc klasifikovat jako skoro nový. Přesto jde jeho hodnota nyní rapidně dolů, zájem o něj je dnes u našich západních sousedů minimální
Zdroj: ZDK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
26.4.2025První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
26.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva