Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci zřejmě definitivně zešíleli. Zakazovat začínají další starší auta, ne jen diesely
5.11.2018 | Petr Prokopec
Zatímco u dieselů byl hon na starší auta alespoň nějakým způsobem ospravedlnitelný, snaha provést totéž se staršími benziny nám trochu uniká.
Němci v poslední době bojují se znečištěním ovzduší opravdu tvrdě. V důsledku toho byl už v několika městech zaveden zákaz vjezdu starších dieselových vozů, které se mají starat o překračování emisních limitů NOx. Zatímco však třeba takový Hamburk či Stuttgart počítají se stopkou pouze pro vozy plnící nanejvýš emisní normu Euro 4, ve Frankfurtu se rozhodli zajít ještě dále. Od příštího září totiž zakážou i diesely plnící normu Euro 5, které v daný moment nebudou muset být ani čtyři roky staré.
Tím ale omezování německých motoristů zdaleka nekončí. Správní soud ve Wiesbadenu totiž rozhodl, že frankfurtský zákaz se bude týkat také benzinových aut, a to těch, která plní emisní normy Euro 1 a Euro 2, popř. jsou ještě starší. Dle organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která kvůli znečištění ovzduší podává jednu žalobu za druhou a zatím každý případ vyhrává, totiž tyto vozy produkují prakticky stejné množství emisí NOx jako dieselové vozy.
V tomto ohledu samozřejmě lze dát žalující straně zapravdu. Benzinové vozy kategorie Euro 1 totiž mohou emitovat až 664 miligramů oxidů dusíku na kilometr, zatímco s diesely je spojeno 674 mg/km. Jde však o vozy plnící normu Euro 4. Jenže zatímco takové diesely skutečně mohou ke zhoršení ovzduší skutečně citelně přispívat, neboť je dost lidí stále používá pro běžné ježdění, u oněch starších benzinů něco takového neplatí.
Jde totiž už o dost staré vozy, které platí spíše za youngtimery a v provozu jsou neobvyklé i u nás, natož v Německu. Jedná se např. o raná BMW řady 3 generace E36, BMW řady generace 5 E34, Mercedes W124, Porsche 911 964 nebo VW Golf III. Řeč je zkrátka o vozech, které už vesměs neexistují a pokud ano, pak pro potěchu majitelů, kteří je vytahují z garáží jen zřídka. Škoda napáchaná na životním prostředí je tak možná v přepočtu na kilometr vysoká, ovšem celkově velmi nízká.
Pokud tedy toto omezení začne platit, Němci se logicky domnívají, že to poškodí trh s youngtimery podobně, jako poškodilo ten s diesely. Zájem o ně kvůli omezením razantně klesl, stejně jako jejich ceny, což má i svérázné důsledky. U starších benzinů by to mohlo dopadnout stejně, ale mělo by to citelně bolavější dopady. Majiteli tady budou převážně nadšenci, kteří by stěží chápali, proč jejich sotva ježděné, náročně udržované klenoty náhle nesmí vjet tam či onde. S youngtimery by pak trpěla i celá veteránská scéna - nedokážeme si představit sraz takových aut někde uprostřed lesů.
Frankfurt proto doufá, že se jí podaří tento verdikt ještě zvrátit, přičemž rozhodnutí odvolacího soudu má padnout v prosinci. Velká šance na úspěch tu ale není, nakonec podobné snahy provázely i předchozí, „dieselové rozhodnutí”. Místo toho se začíná mluvit o dalším rozšiřování omezení benzinů - v přímém ohrožení je podle DUH dalších 28 německých měst. Není to celé trochu šílené?
Tato benzinová auta, mimo jiné, budou mít velmi pravděpodobně od února příštího roku ve Frankfurtu stopku. Pokud nedojde ke zvrácený zatím nepravomocného rozhodnutí správního soudu
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie