Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci zřejmě definitivně zešíleli. Zakazovat začínají další starší auta, ne jen diesely
5.11.2018 | Petr Prokopec
Zatímco u dieselů byl hon na starší auta alespoň nějakým způsobem ospravedlnitelný, snaha provést totéž se staršími benziny nám trochu uniká.
Němci v poslední době bojují se znečištěním ovzduší opravdu tvrdě. V důsledku toho byl už v několika městech zaveden zákaz vjezdu starších dieselových vozů, které se mají starat o překračování emisních limitů NOx. Zatímco však třeba takový Hamburk či Stuttgart počítají se stopkou pouze pro vozy plnící nanejvýš emisní normu Euro 4, ve Frankfurtu se rozhodli zajít ještě dále. Od příštího září totiž zakážou i diesely plnící normu Euro 5, které v daný moment nebudou muset být ani čtyři roky staré.
Tím ale omezování německých motoristů zdaleka nekončí. Správní soud ve Wiesbadenu totiž rozhodl, že frankfurtský zákaz se bude týkat také benzinových aut, a to těch, která plní emisní normy Euro 1 a Euro 2, popř. jsou ještě starší. Dle organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která kvůli znečištění ovzduší podává jednu žalobu za druhou a zatím každý případ vyhrává, totiž tyto vozy produkují prakticky stejné množství emisí NOx jako dieselové vozy.
V tomto ohledu samozřejmě lze dát žalující straně zapravdu. Benzinové vozy kategorie Euro 1 totiž mohou emitovat až 664 miligramů oxidů dusíku na kilometr, zatímco s diesely je spojeno 674 mg/km. Jde však o vozy plnící normu Euro 4. Jenže zatímco takové diesely skutečně mohou ke zhoršení ovzduší skutečně citelně přispívat, neboť je dost lidí stále používá pro běžné ježdění, u oněch starších benzinů něco takového neplatí.
Jde totiž už o dost staré vozy, které platí spíše za youngtimery a v provozu jsou neobvyklé i u nás, natož v Německu. Jedná se např. o raná BMW řady 3 generace E36, BMW řady generace 5 E34, Mercedes W124, Porsche 911 964 nebo VW Golf III. Řeč je zkrátka o vozech, které už vesměs neexistují a pokud ano, pak pro potěchu majitelů, kteří je vytahují z garáží jen zřídka. Škoda napáchaná na životním prostředí je tak možná v přepočtu na kilometr vysoká, ovšem celkově velmi nízká.
Pokud tedy toto omezení začne platit, Němci se logicky domnívají, že to poškodí trh s youngtimery podobně, jako poškodilo ten s diesely. Zájem o ně kvůli omezením razantně klesl, stejně jako jejich ceny, což má i svérázné důsledky. U starších benzinů by to mohlo dopadnout stejně, ale mělo by to citelně bolavější dopady. Majiteli tady budou převážně nadšenci, kteří by stěží chápali, proč jejich sotva ježděné, náročně udržované klenoty náhle nesmí vjet tam či onde. S youngtimery by pak trpěla i celá veteránská scéna - nedokážeme si představit sraz takových aut někde uprostřed lesů.
Frankfurt proto doufá, že se jí podaří tento verdikt ještě zvrátit, přičemž rozhodnutí odvolacího soudu má padnout v prosinci. Velká šance na úspěch tu ale není, nakonec podobné snahy provázely i předchozí, „dieselové rozhodnutí”. Místo toho se začíná mluvit o dalším rozšiřování omezení benzinů - v přímém ohrožení je podle DUH dalších 28 německých měst. Není to celé trochu šílené?









Tato benzinová auta, mimo jiné, budou mít velmi pravděpodobně od února příštího roku ve Frankfurtu stopku. Pokud nedojde ke zvrácený zatím nepravomocného rozhodnutí správního soudu
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 8 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 10 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 11 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19