Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci v testu Škody Enyaq pár větami popsali celý problém dnešních elektromobilů
1.7.2021 | Petr Miler
Proti elektrickým autům nemáme vůbec nic, je ale naprosto bláznivé tvářit se, že mohou zastat veškeré úkoly spalovacích aut a že je možné nutit je všem bez rozdílu postavení a využití. Ani Němci to nemohou nevidět.
Lidé žijící „zelenými” ideály nás vnímají jako partu dinosaurů žijících v baště odporu proti pokroku, jsme ale spíše racionálně uvažující lidé vnímající svět bez klapek na očích. Nemáme vůbec nic proti elektrickým autům, mají svůj smysl, krásy a využití. Vadí nám ale způsob, jakým jsou protěžovány - či dnes už spíše nařizovány - a nepromyšlené nadšení kolem nich panující.
Říkat, že elektrická auta nejlépe zastanou jakoukoli roli v motoristickém světě, je stejně hloupé, jako říkat, že žena tmavé barvy pleti bude nejlepší pro jakoukoli roli ve společnosti. Je správné, dokonce zcela nezbytné zacházet se všemi férově a bez předsudků zkoumat, co skutečně dovedou a pro jakou roli se hodí. Je ale úplně stejně špatné cpát někoho do pozic, které není schopen zvládat jen proto, že je navenek takový nebo onaký. Diskriminace - ať už dobře nebo špatně míněná - je pořád diskriminace.
Mnozí se ale dnes rozhodli diskriminovat spalovací auta - či „pozitivně diskriminovat” ta elektrická - jen proto, že si myslí, že to něčemu pomůže. Tato teorie drhne už na papíře, ona ale bude ještě více drhnout v realitě, neboť strom života je velmi zelený a teoretické předpoklady platící pro to či ono v praxi často neplatí. Pro politiky nebo manipulující aktivisty to může být obtížně přijatelná teze, jsou to ale bohužel (pro ně) obvykle jednotliví lidé, kteří nejlépe budou vědět, co je ekonomicky i ekologicky efektivní právě pro jejich způsob života. Svoboda takovou možnost zvolit je jim ale brána a k ničemu dobrému to nevede.
Pokud někdo jezdí stovky kilometrů denně za prací po Autobahnu, nemá šanci to rozumně obsloužit s elektromobilem. Pokud má někdo na auto omezený rozpočet, který ani dnes nedosahuje na žádný rozumný nový vůz, nemá šanci takové auto zvolit. Pokud někdo žije v odlehlé oblasti, kde každý větší vítr znamená výpadky elektřiny - a i jindy má k dispozici jen omezený elektrický výkon - nemůže s takovým vozem vyžít. A tak dále a tak dále, existuje tisíc a jeden způsob využití automobilu, pro který se elektrický pohon nehodí, politici ale říkají, že takové auto máme mít všichni pro všechno. A jdou tak daleko, že jiná chtějí za 9 nebo 14 let zakázat.
Jednou ze zemí, které míří tímto směrem, je Německo. Podpora elektrické mobility je extrémní, dotace umožňují mít nové auto i zcela zdarma a jen se čeká, než někdo vysloví určité datum. Ani tamní novináři - a už vůbec ne obyčejní lidé - ale nejsou schopni nevidět limity, která údajná náhrada spalovacích motorů má. A projevilo se to i v testu Škody Enyaq německým Auto Bildem.
Nedá se říci, že by auto neprošlo, kolegové jsou s ním v zásadě spokojeni a v rámci elektrické nabídky jej označují za dobrou hodnotu za peníze. Jenže už v jejich testu dojezdu předpisovými rychlostmi ujel vůz místo udávaných 521 jen 351 km a my bychom dodali, že rychlá jízda třeba po tamních dálnicích zkrátí dojezd ještě na 20 až 30 procent nižší hodnoty, tedy na desítky km. A pak je tu pochopitelně cena, která je možná přijatelná v rámci nabídky elektromobilů, pořád ale jde o 58 850 euro, což je sakramentsky hodně peněz na škodovku (1,5 milionu Kč), a to i po započtení vysoké, skoro čtvrtmilionové dotace (1 255 000 Kč).
Auto tak dostalo nijak ohromující známku 2 a shrnutí testu by šlo tesat: „Nepochybujte, že Enyaq je dobré elektrické SUV. Ale je také důkazem, že elektrická mobilita je drahá a dojezd a oba dobíjení by měly být použitelné pro víc než druhé auto v rodině. Ani Škoda na tom nic nedokáže změnit.” Tak to bohužel je. Druhé auto pro relativně bohatou rodinu? Snadno. Jediné řešení pro všechny a všechno. Ani omylem, ani náhodou.
Ani v testu Němců Škoda Enyaq neohromila, neměla jak. Na to je moc drahá a kvůli svému dojezdu a době dobíjení málo použitelná. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 9 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 5 hodinami - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
před 7 hodinami - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
před 8 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 9 hodinami - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva