Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci teď chtějí zakázat diesely v až 335 městech, přísné limity rozšířit i k nám
31.1.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli je stávají tažení Němců proti autům s naftovými motory terčem kritiky, snahy o další utahování šroubů nepolevují. Chtějí snížit současné limity na polovinu a rozšířit je na celou Evropu.
Nad hysterií, s jakou Němci vedou boj s dieselovými auty, lze z naší strany hranice jen kroutit hlavou. Jejich nově nabytou averzi vůči „producentům sazí“ by šlo pochopit, pokud by jejím cílem byly opravdu staré vozy zjevně otravující ovzduší. Nic takového se ale neděje a omezování klidně jen pár let starých aut pro stěží měřitelná překračování ničím nepodložených limitů nedává smysl.
Jakkoli je současná situace absurdní, neboť stojí na z prstu vycucaném limitu 40 mg NOx/m3, má se stát ještě absurdnější. Už od letošního roku nesmí diesely plnící emisní normu Euro 4 či nižší do desítky německých metropolí, v několika případech pak ještě v průběhu letoška opadne kosa i na ty, které plní modernější Euro 5. Často tedy půjde i o pět let stará auta, z nichž mnohá jsou již opatřena účinnými anti-emisními systémy. To však aktivisty z organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) nezajímá, a to přesto, že dosavadní opatření přinesla změnu leda k horšímu a ani úplné zákazy automobilové dopravy třeba při maratonu Oldenburgu koncentrace NOx výrazně nesnížily.
DUH tak nyní říká, že lidskému zdraví je nebezpečné dlouhodobé vystavení už koncentraci 20 mg NOX na kubický metr. S podporou některých politiků tak usiluje o zavedení takového limitu v Německu, což by teprve znamenalo problém. Normě by v tu chvíli vyhovovalo pouze 193 z 528 metropolí, kde jsou měřící zařízení instalována. Jinými slovy by do 335 měst, tedy do 63 procent, by přinejmenším starší naftová auta nemohla.
Nejde tu ale už jen o Německo. Sami naši západní sousedé už zjistili, že jejich lokální zákazy vedou jen ke zlevnění dieselů a jejich exportu do jiných zemí. Novým záměrem je tedy udělat z 20 mg NOx/m3 evropský limit a zajistit jeho vymáhání i v jiných zemích, Českou republiku nevyjímaje.
Jakkoli to může znít nereálně, DUH byla zatím ve svém tažení stoprocentně úspěšná a zástupci měst se žalobám jen zřídka bránili a soudní nařízení obvykle s pokorou přijímali. Jak vše dopadne, je zatím ve hvězdách, na zdravý rozum ale nemá smysl sázet. Nakonec, tak přísné limity jako už nyní v EU neplatí nikde jinde na světě.
Třeba v USA národní průměr činí 103 miligramů, pouze v Kalifornii byl stanoven na 57 miligramů. Pokud by i přísná kalifornská norma platila v Německu, pak nějaký problém existuje pouze v osmi metropolích. A to ještě s ohledem na očekávaný pokles emisí v loňském roce není jisté, neboť jde o data za rok 2017. Logika se ale zřejmě z Německa i EU již definitivně vytratila, místo toho prim přebírá hysterie. Že z toho nevzejde nic dobrého, netřeba dodávat.

Výsledky kontrolního měření z roku 2017 naznačují, že zavádění zákazů vjezdů starších dieselových a benzinových aut bude pokračovat. A pokud dojde k zavedení nižšího limitu NOx, padne na více jak 330 měst
Omezení tak dále bují, a to přesto, že první aplikované zákazy v Hamburku nepřinesly nic dobrého. Situace se pouze zhoršila a naznačuje, že za znečištění budou v prvé řadě odpovědné jiné zdroje
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 4 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 10 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 59 minutamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 2 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 3 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 4 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 14:34 - jerry
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.