Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci strhali domácí „prémiovky” ve studii spolehlivosti, už věří jen jedné značce
19.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Léta budovaná image německých prémiových automobilek dostala další těžkou ránu. Ani v domácím průzkumu spolehlivosti mezi zákazníky dvě značky nedokázaly bodovat.
O spolehlivosti nových aut byla řeč vcelku nedávno. V průzkumu společnosti J.D. Power, který proběhl ve Velké Británii, dali tamní motoristé na vrchol žebříčku korejské automobilky a Škodu. To bylo nemalé překvapení, stejně jako skutečnost, že prémiové značky Audi a BMW se propadly na úplný chvost pelotonu. Jelikož má spolehlivost vliv na loajalitu, mohou tito výrobci počítat s odlivem některých zákazníků. A to vlastně nikoliv jen ve Velké Británii, ale také ve své domovině.
Jak jste nejspíše již pochopili, u spolehlivosti nových aut zůstaneme, přesuneme se však do Německa. I zde firma J.D. Power v únoru, březnu a dubnu letošního roku oslovila celkově 14 292 motoristů, jež své vozy zakoupili mezi únorem 2015 a dubnem 2017. Popsat měli své zkušenosti z posledních 12 měsíců, kdy případných 177 symptomů bylo rozděleno do osmi základních kategorií od exteriéru přes pohonné ústrojí až po kabinu.
Absolutní čísla byla následně převedena do relativní podoby prostřednictvím poměru počtu problémů na sto vozidel (PP100). Jeho nižší hodnota znamená vyšší kvalitu a naopak, pochopitelně. Stejně jako ve Velké Británii přitom mainstreamové značky ty prémiové převálcovaly, což je překvapivé o to víc, že podle viceprezidenta společnosti J.D. Power Joshe Halliburtona zákazníci prestižních automobilek mají sklony k větší toleranci, protože mají pocit, že si koupili „něco víc”.
Studie kromě toho zjistila, že největší obavou u zákazníků je strach ze selhání motoru a převodovky. Ve srovnání s loňskem sice tato oblast doznala zlepšení o 1,5 PP100, nicméně s ohledem na ceny případných oprav je stále velkým strašákem, a to hlavně pro kupce masových aut. Prémiové zákazníky možné selhání trápí o 5 procent méně, i proto, že většinou mají více aut a koupi nového motoru, převodovky či rovnou nového vozu si mohou snáze dovolit.
Nicméně tu máme již zmíněnou loajalitu, která velmi prudce klesá po zaznamenání prvního problému a ještě více ve chvíli, kdy problémy jsou tři a více. Jak je patrné, nešvary jsou kvůli adopci stále většího množství elektroniky doménou hlavně prémiových značek. Jakkoliv tedy jejich zákazníci jsou tolerantnější i movitější, ve chvíli, kdy u nich dojde k obratu o 180 stupňů, daný výrobce již nemá příliš šancí, jak je zlákat zpět.
Pokud toužíte po konkrétním čísle, můžeme dodat, že rozdíl ve věrnosti zákazníků bez negativní zkušenosti a těmi, kteří jsou v servise jako doma, je opravdu značný. Po třech a více závadách by vůz od stejného výrobce koupilo o 39 procent méně lidí než tam, kde je potřeba jen běžný servis. Pokud tedy automobilky touží po stálých zákaznících, musí ve svém tlaku na kvalitu ještě přitvrdit.
Toyota a Škoda na vrcholu, Audi a BMW na dně
Přistoupíme-li ke konkrétním výsledkům, je třeba ze všechno nejdříve průměr celého odvětví klesl na 133 PP100 z loňských 151 PP100. To je opravdu působivé zlepšení, za čímž stojí hlavně posun k lepšímu v oblasti exteriéru a doplňků, ovládání a displejů. Na vrchol žebříčku se vyšplhala Toyota se 101 PP100, která tak v podstatě zopakovala svůj „britský výkon“ (109 PP100). Na tamním trhu ovšem skončila devátá.
Jak se tedy zdá, němečtí motoristé jsou o poznání kritičtější než ti britští. Ať už je to jakkoli, na druhé místo poslali Seat, na třetí Volvo (jako prvního prémiového výrobce) a na čtvrté Škodu. Ta zopakovala své britské umístění, byť problémů je zde o trochu více (104 PP100 vs 97 PP100). Zároveň česká značka nedokázala pokořit tu španělskou.
Zmínit pak ještě musíme, že na úplném konci žebříčku najdeme Audi, Fiat a BMW. Přesně takové je i pořadí těchto značek ve Velké Británii, jen počet problémů je v rámci Německa o malý chloupek nižší. Jak se tedy zdá, tito výrobci se opravdu přestávají trefovat do středu zákaznického terče, na rozdíl od Mercedesu, který je ve výrazném nadprůměru. Vůbec bychom se přitom nedivili, kdyby u mnichovské automobilky za tím stálo její sejití z cesty, kvůli čemuž přišla o tradiční klientelu, která dokázala ocenit specifické vlastnosti a mávnou rukou nad pár menšími neduhy.
Značky nejspolehlivějších aut dle J.D. Power VDS pro rok 2018
Mercedes je hvězda opravdová, nejen třícípá
Již jen v krátkosti se zadíváme na nejspolehlivější modely. Zlaté vavříny míří hlavně do Stuttgartu, neboť třícípá hvězda zabodovala s třídou E a Mercedesem CLA. Třída B navíc získala třetí místo mezi MPV. Audi má jen první příčku Q5 a BMW nemá v žebříčku jediný vůz. To samé lze sice říci i o Volvu, švédské modely jsou ale evidentně blíže špičce než ty mnichovské. Je proto jasné, proč žebříček automobilek dopadl tak, jak dopadl.
Kromě Mercedesu a Audi zabodovaly také Ford C-Max/Grand C-Max, Mazda 3, Opel Adam a Toyota Yaris. Vozy Volkswagenu a Hyundai pak najdeme jen na druhých nebo třetích místech, v případě Škody lze mluvit o dvojitém stříbru, o něž se postaral Superb a Fabia. Modrý ovál pak přihodil ještě dvojitý bronz za Mondeo a Kugu, tím ale výčet nejlepších značek končí. Už tedy víte, kam za kvalitou?
Nejspolehlivější vozy dle obchodních tříd
Škoda v Německu boduje i díky Superbu, který se dostal před Ford Mondeo i Volkswagen Passat a ztrácí pouze na Mercedes. Konkurenční Audi a BMW nemají v žebříčku ani jeden model
Zdroj: J.D. Power
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva