Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci říkají, že vyřešili dieselovou krizi. Pro Česko to bude znamenat jediné
2.10.2018 | Petr Prokopec
Po několika odkladech dospěla německá vládní koalice k řešení tamní dieselové krize. Některé Němce spasí, jiné ne, u nás bude mít za následek ještě intenzivnější dovoz starších nafťáků.
Dlouhých šest hodin trvalo jednání německé kancléřky Angely Merkel se zástupci tří vládních stran, během kterého nešlo o nic jiného než o osud dieselových motorů. Politici se snažili dospět k řešení, které by zamezilo rozmachu zákazů vjezdů naftových aut do měst, jež v tuto chvíli hrozí 60 německým metropolím. Dle organizace DUH v nich dochází k výraznému překračování povolených limitů NOx právě vinou aut osazených dieselovými motory. A zákaz jejich vjezdu je prý jediné řešení vedoucí k nápravě závadného stavu.
Může vám to přijít úsměvné, lidem kolem Angely Merkel ale do smíchu není. Soudy na tuto argumentaci slyší a městům nezbývá, než k zákazům skutečně přistoupit. Vláda se tedy ocitá pod tlakem občanů, kterým hrozí, že jejich auto bude dost možná úplně k ničemu, pokud se s ním dnes pohybují hlavně ve městě. Sama vláda nedokáže zákazům přímo zamezit, může ale exekutivními kroky docílit toho, že občané nebudou mít vozy, na které dopadnou. A přesně o to se nyní snaží.
K čemu tedy německá vládní koalice dospěla? Pokud pomineme chválu směřující do vlastních řad, dle které politici při vážném problému dokážou držet pohromadě, pak to není nic až tak převratného, třebaže výsledek vrcholní politici označují za „řešení dieselové krize”. Konstruktivní vládní rozhodnutí na stole opravdu je, vyžaduje ale souhlas automobilek a ani úspěšná realizace všech opatření zákazům stejně zcela nezamezí.
Začněme ale pěkně popořádku konstatováním, že dle vládního návrhu bude dieselová krize řešena jak novým kolem „šrotovného“, tak zpětných osazením starších aut (těch plnících normu Euro 5) moderními antiemisními systémy. Za ty by podle politiků lidé neměli platit, účty mají za automobilkami. Asi nikoho nepřekvapí, že se jim to nelíbí, zvláště když by mělo jít o úpravy účinné za všech okolností, navíc s garancí od výrobců.
Tyto kroky by podle koalice měly postačit k tomu, aby byl zrušen zákaz vjezdu ve dvou hamburských ulicích, kde byl zaveden vůbec poprvé. Zároveň pak nebude aplikován v Mnichově, Kolíně, Reutlingen, Dürenu, Limburgu, Dusseldorfu, Kielu, Heilbronnu, Darmstadtu, Ludwigsburgu a především ve Stuttgartu, kde má začít platit od ledna příštího roku.
Na ostatních místech jsou zákazy zřejmé nevyhnutelné, budou se ale týkat jen aut plnících normu Euro 4 nebo nižší, v jejichž případě instalace nového hardwaru (především pak selektivní katalytické redukce) není možná. Majitelé těchto vozů tedy budou postaveni před volbu - buď se svého starého dieselu zbaví a využijí dotace na nákup nového, nebo jednoduše do dotčených měst nebudou moci vjet.
Nové kolo „šrotovného“ by však dle části politiků mělo být omezeno jen na nejšpinavější města a jejich okolí (do 70 km). Druhá část ovšem dodává, že je třeba, aby lidé do budoucna nebyli nikterak omezováni. Jakkoliv se tedy koalice pochvalně plácá po ramenou, evidentně až tak soudržná není.
Otázkou také je, kdo ony modifikace aut plnících Euro 5 zaplatí. Např. VW naznačil, že je ochoten nést na svých bedrech 80 procent z ceny konverze. Ta ovšem nesmí překročit sumu 3 000 Eur (cca 77 400 Kč), což může být problém, neboť dříve se mluvilo klidně i o dvojnásobné částce. Nejde však o jediné omezení ze strany VW, automobilka dále odmítá nést jakékoli garance. Postoj dalších výrobců není znám.
Ať už se ale situace vyvrbí jakkoli, efekt pro nás je jasný. Stejně jako v případě předchozích šrotovných, kdy motoristé dostávali na nové vozy dodatečné dotace ve výši až 10 000 Eur (258 tisíc Kč), bude výkup starších vozů znamenat nikoli jejich sešrotování, ale export třeba i k nám. Můžeme se tedy připravit na ještě intenzivnější růst dovozu starších naftových aut z Německa, který čile rostl už v uplynulých měsících, kdy Němci o ojeté diesely „jen” nestáli kvůli riziku možných budoucích omezení vjezdu do měst. Jakmile budou naftová auta plnící normu Euro 4 v Německu v podstatě k ničemu a budou vykupována dealery se štědrou prémií, nic jiného než převoz na východ je nemine. A je tedy otázka, kam si nakonec Němci pomohou, když tytéž emise budou pouštěny do ovzduší o pár desítek či stovek kilometrů dále východním směrem...
Německá vládní koalice dlouho řešila dieselový problém, zabránit chtěla hlavně zákazu vjezdu starších aut do měst. K nějakému řešení dospěla, uspokojivé ale bude jen pro někoho - dorazí nové kolo „šrotovného“ a pravděpodobně i modifikace aut plnících normu Euro 5
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva