Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci podrobili nový VW Passat důkladnému testu. Dnes spíš česko-slovenské auto si o známce 1 může nechat jen zdát
20.5.2024 | Petr Prokopec
Nenechte se mýlit, již devátá generace německé legendy není špatným autem, někdy až nesmyslné ústupky se v něm ale najdou snadno. Cenově zajímavým ho pak činí jen to, že moderní „alternativy” jsou ještě dražší.
Do roku 2019 bylo prakticky nemyslitelné, aby německá média prskala nad produkty domácích automobilek. Stála za tím nejen národní hrdost, ale také fakt, že modely jako Volkswagen Golf či Passat skutečně neměly ve své třídě konkurenci. Ano, lze souhlasit s tím, že ani jeden vůz nebyl vyloženě dokonalý, jenže celkově dokázaly natolik pokrýt potřeby zákazníků, že ti je dál pochopitelně preferovali před jejich soupeři. Golf či Passat se tak staly nastavenými laťkami, s nimiž ostatní výrobci poměřovali své novinky, ať už chtěly nebo ne.
To vše se ale během pár změnilo, a nikoli kvůli koronaviru, energetické krizi či válce na Ukrajině. Skutečným důvodem byla snaha Němců urychleně přejít od spalovacího pohonu k elektrickému. Na tento oltáři pak bylo položeno prakticky vše, tedy i příslovečná kvalita. V tomto ohledu byl navíc sešup dolů natolik citelný, že už ani dříve servilní média nedokázala mlčet. Prakticky ihned poté, co se objevil Golf osmé generace, se tak všude objevovaly rozpaky. Pročež někdejší lídr evropských prodejů často i nefiguroval mezi desítkou nejlepších aut.
Passat s interním označením B9 byl odhalen teprve loni, tedy v době, kdy si již Němci sypali hlavu popelem kvůli svým „golfovým“ prohřeškům. Člověk by tedy očekával, že u svého dalšího klíčového modelu již takové chyby neudělají. A jak se zdá na základě hodnocení našich kolegů z Auto Bildu, do jisté míry se tak i stalo. A to přesto, že autu sebral notný kus svébytnosti fakt, že vývoj měla vedle nového Superbu na povel Škoda a výroba se přestěhovala z německého Emdenu na Slovensko, kde se bude montovat i český liftback a kombík znovu bok po boku. Ať se vám to líbí nebo ne, je to spíš česko-slovenské než německé auto.
Možná největším problémem ale je, že Passat výrazně podražil a levným se jeví být jen vedle elektrického VW ID.7. Základní verze osazená 1,5litrovým čtyřválcem, jemuž napomáhá mild-hybridní systém, totiž v Německu stojí 44 995 Eur (cca 1 115 000 Kč). Takto vysoko se přitom před devíti lety, kdy dorazilo provedení B8, prodával vrcholný Passat 2,0 TDI Bi-Turbo s 240 koňmi pod kapotou a našlapanou výbavou Highline. Základní jedna-čtyřka na stupni Trendline byla o poznání levnější, pořídit jste ji mohli za něco málo přes 700 tisíc korun.
Německá automobilka se navíc rozhodla, že pomalu za cokoli si nechá připlatit, a to opravdu tučnou částku. Kolegy testovaný vůz tak nakonec překročil hranici 60 tisíc Eur (1 488 000 Kč), což je na auto osazené vcelku titěrným motorem opravdová darda. Kombík, což je ostatně jediná varianta, jaká se bude vyrábět, si tak odváží na jednu stranu chvályhodné hodnocení, tedy známku 2, neboť v klíčových ohledech dokázal zachovat to, co publikum milovalo. O kdysi skoro samozřejmé jedničce si ale může nechat jen zdát.
Nicméně buďme pozitivní - zavazadelník zvládá pobrat 690 litrů již v základu, stejně jako není problém připojit za Passat 1,6tunový přívěs. Pohonná jednotka si pak reálně řekne o 5,9 l/100 km, což je sice o trochu víc, než VW uvádí, nicméně je třeba si uvědomit, že čest máme s takřka pětimetrovým vozem, který váží 1 665 kg a zvládá jet maximální rychlostí 222 km/h. Kolegy dosažená spotřeba je tak sympatická, jakkoli (znovu citelně dražší) 2,0 TDI bude ještě jinde.
Nárůst rozměrů vedl k tomu, že taková 16palcová kola by v podbězích vypadala utopeně. Testovaný vůz tak byl osazen osmnáctkami, kvůli nimž k pozadí posádky proniká celá řada silničních nerovností. Vedle multimediálního systému, který je paradoxně horší než u Superbu, jde o jeden z významnějších důvodů ke kritice. Tedy vedle oné vysoké ceny, kvůli které již nový Passat nepotáhne davy jako jeho předchůdci. Což jej může během pár let úplně zabít. Když se zamyslíte nad tím, proč se dnes o takovém scénáři bavíme jako o reálně možném, je to velmi smutné.
Multimédia jsou tradiční slabinou koncernových aut, devátá generace Passatu je na tom ovšem ještě hůř než spřízněná Škoda Passat. Chyb je ovšem víc, proto také auto nedostalo v testu jedničku, ubližuje mu navíc citelný posun výš po cenové stránce. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 8 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před 9 hodinami - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 11 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva