Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci odhalili plán, jak zabránit Číňanům, aby ovládli jejich automobilky
11.2.2019 | Petr Prokopec
Čínské Geely je už dnes jasně největším akcionářem Mercedesu a nikdo neříká, že u současného stavu skončí. Německá vláda se toho obává, a tak chce firmy sama skupovat, aby tomu zabránila.
V poslední době neuplynul pomalu ani týden, abychom nezmínili zajímavou čínskou automobilovou novinku, která by z fleku mohla překročit hranice a zamířit i na evropské trhy. Na rozdíl od předchozích kreací ze země se zdí viditelnou až z Vesmíru by se většina z nich velmi pravděpodobně setkala s úspěchem, neboť jde o auta pohledná a levná. A co je též podstatné, pod kapotou počítají s technikou, která ve srovnání se zavedenými evropskými značkami rozhodně netahá za kratší konec provazu - i proto, že je vlastně evropská.
Číňané totiž již pochopili, že přímý útok na starokontinentální předsudky je sebevraždou, zvláště pokud jej nedoprovází špičková kvalita, nýbrž pouze výpary smradlavého lepidla. Proto zvolili o trochu jiný přístup, jenž spočívá v koupi některého zahraničního partnera. Díky tomu se snadno dostanou k jeho know-how, jenž mohou využít ve svůj prospěch. Po úvodním výprasku navíc nehodlají nic uspěchat, místo toho naopak trpělivě budují povědomí o nově nalezených kvalitách.
Tohoto vývoje a s ním související změny jsme si nevšimli pouze my, ale i mnozí evropští politici. Nejvíce jsou slyšet ti němečtí, kteří začínají bít na poplach. A nezůstávají jen u slov, aktuálně totiž již došlo i na činy - německý ministr průmyslu Peter Altmaier odhalil nový plán na ochranu domácího průmyslu, podle nějž by vláda mohla skupovat podíly v domácích automobilkách, aby tak zabránila příchodu zahraničních, zejména pak čínských automobilek. Jen tak prý bude moci být německé know-how zachováno pouze v Německu.
Je nanejvýš pravděpodobné, že podnětem k novému plánu nazvanému Národní průmyslová strategie 2030 byla hlavně koupě desetiprocentního podílu v Mercedesu Li Shufuem. Čínský miliardář se totiž díky tomu stal největším samostatným akcionářem třícípé hvězdy, a jakkoliv zpočátku mluvil o tom, že do dění nehodlá nikterak zasahovat, německá automobilka krátce po této akvizici „čirou náhodou“ začala zvažovat užší spolupráci se značkou Geely, jíž Li Shufu rovněž vlastní, ač něco takového dříve odmítala.
Právě Geely je zodpovědné za řadu v úvodu zmíněných čínských novinek, jenž by mohly okouzlit i Evropany, přičemž automobilce k tomu dopomohla hlavně dřívější koupě Volva. Její současné modely totiž disponují švédskými motory a zároveň stojí na modulární platformě, která byla vyvinuta ve spolupráci se Švédy. Altmaier se tak logicky obává toho, že obdobně by mohl být zneužit i Mercedes, stejně jako další německé firmy. A proto by je vláda měla skoupit dříve než Číňané.
Je samozřejmě otázkou, zda bychom se náhodou v takovém případě nedostali pouze z deště pod okap - vláda možná nebude stát o know-how automobilek, je ale notoricky špatným hospodářem. Altmaier sice dodává, že skoupení vlastnických podílů by nevedlo ke znárodňování a vláda by do chodu firem nikterak nezasahovala, nicméně totéž říkal Li Shufu, a jaká byla realita, jsme zmínili výše. Čínského miliardáře navíc vede pouze byznys, nemá důvod oslabovat firmu, do které musel investovat. A ovládnutí Mercedesu by jej stálo obrovské peníze.
Navíc je tu otázka, jak moc by vláda chtěla hrát na ekologickou notu, pohled na aktuální represe u našich sousedů je ale nemalým varováním. Na realizaci návrhu ale bude třeba ještě vyčkat, pokud vůbec bude uskutečněn. V jednom se ale Altmaierovi musí dát zapravdu - pokud si Němci nepospíší, Číňané jim jejich průmyslovou pýchu skutečně převezmou přímo pod nosem a následně ji poměrně levně prodají každému, kdo má zájem o německou techniku v čínském hávu. Venku ze hry je dnes akorát BMW, ve kterém stále vlastní rozhodující podíl jediný dědic původního zakladatele. S Volkswagenem už je to složitější a Mercedes je zcela volně obchodovatelnou firmou.
Německý ministr Peter Altmaier chce Číňanům zabránit v tom...
...aby německé know-how využili ve svůj vlastní prospěch stejně, jako to udělali třeba s tím švédským
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva