Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci nejsou zvědaví na „Čapí hnízda”, Tesle Model S vzali účelově získané dotace
4.12.2017 | Anna Fišerová | Přidat příspěvek
Tesla si nechtěla nechat ujít německé dotace, a tak loni cenu Model S na oko dostala pod zákonem stanovenou mez. Podmínky plní i teď, dotace už nemá.
Je tomu takřka přesně rok, kdy jsme upozorňovali na oportunistický krok Tesly v Německu. Tamní vláda nedlouho předtím zavedla dotace až 4 000 Eur (asi 102 tisíc Kč) na nově prodané elektromobily, nastavila pro ně ale přísná pravidla. Ta hovoří i o maximální ceně vozu, který dotaci může získat - činí 60 000 Eur, tedy asi 1,5 milionu Kč.
To zní jako rozumné opatření, však nakonec nedává moc velký smysl dotovat relativně malou částkou placenou daňovými poplatníky (reálně se jedná o 2 000 Eur, tedy asi 51 tisíc Kč, druhá polovina částky jde na účet výrobce) nákup luxusních aut za miliony. Tesly tím byly automaticky ze hry, Američané se ale s nastalým stavem nehodlali smířit.
Vytvořili tak jakousi základní, nebo spíše osekanou verzi Modelu S, která se s cenou pod 60 000 Eur dostala. Jenže podmínky splnila asi tak, jako když Andrej Babiš dočasně převedl dnes proslulou farmu Čapí hnízdo do majetku menší firmy, aby dosáhl na evropské dotace a pak ji přesunul zpět pod křídla Agrofertu. Tesla totiž Model S sebrala jen softwarově vypnutelné funkce, které si pak kupující dodatečně přikupovali.
Analogie s Čapím hnízdem je skoro dokonalá - v tomto případě to byl převod farmy pod menší firmu, získání dotace a následné převedení farmy zpět do rukou skutečného majitele. U Tesly automobilka Model S vypne některé funkce, tím se dostane na cenu pod 60 000 Eur, majitel si auto jakoby za tuto cenu koupí, dostane dotaci a pak si připlatí za paket Komfort, který cenu až dodatečně vrátí tam, kde celou dobu reálně byla.
Tesle tahle praktika u úřadů nějakou dobu procházela, ale teď je s tím konec. I když automobilka nadále na oko nabízí Model S bez onoho paketu za základní cenu pod 60 tisíc Eur, Němce už to nezajímá. Úřady jednání Tesly dokonce označily za velký podvod, neboť když se zákazníci u dealerů značky ptali na možnost koupit Model S bez paketu Komfort, bylo jim řečeno, že to vůbec není možné. Existuje tak podezření, že auto bez oněch uměle osekaných funkcí ani nikdo nikdy nekoupil a docházelo pouze k rozepsání kupní částky vozu na dvě faktury - na tu se základní cenou do 60 000 Eur a za příplatkový paket Komfort koupený jakoby později.
Tento stav se samozřejmě nelíbí Tesle, která se proti tomu důrazně ohradila. Dokonce se odvážila německé úřady obvinit z pokusu o totální zneuctění značky v Německu. Podle automobilka byla cena schválně nastavena tak, aby kupující dosáhli na různé značky elektromobilů, jen ne na Teslu. O podvod prý v žádném případě nejde, firma prý jen nabídla zákazníkům svou vlastní cestu jak k Modelu S, tak také k dotacím.
V reakci na obvinění ze strany úřadů se Tesla rozhodla obrátit se na evropskou komisařku pro obchod Cecilia Malmström, která by měla postup německých úřadů prošetřit. A že se takové auto lidem vůbec nedařilo koupit, když o něj projevili zájem? „Pokud obchodník řekl zákazníkovi, že si nemůže koupit základní verzi Model S bez paketu Komfort, není to přesné, jasně to překračuje nastavená pravidla a procedury. Celou věc prošetříme a přijmeme nezbytné kroky,” stojí dále v prohlášení automobilky.
Pravdu samozřejmě neznáme, faktem ale je, že nabídka Tesly byla zjevně účelová a vůbec snaha nechat si dotovat nákupní cenu auta s cenou v řádu milionů Kč působí drze. Bude ale na jiných, aby rozhodli, kdo v tomto případě tahá za delší kus provazu a zda je postup německých úřadů v pořádku.
Potíže v Německu se na každý pád přidávají k mnoha nepříjemnostem z poslední doby, které Elonu Muskovi přidělávají vrásky na čele. Automobilku trápí kvalita výroby, utrácí obrovské peníze a někteří ji tak věští rychlý konec. A místo toho, aby Musk řešil tyto provozní a aktuální potíže, snaží se je přelepit novými projekty, jakým je třeba před nedávnem představený nákladní vůz blízké budoucnosti. Tak uvidíme, jak, a jestli vůbec se Tesle podaří vyhrabat se z problémů. Přáli bychom jí to, zatím ale kráčí vstříc spíše opačnému konci...
Model S (na snímcích americká verze typu P100D) už v Německu nedosáhne na dotace, i když je Tesla na oko plní
Zdroje: Reuters, Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 6 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch