Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci najeli 100 tisíc km s VW Passat kombi, na díly ho výjimečně nerozebrali
5.1.2019 | Mirek Mazal
Passat Variant je vedle Octavie Combi jedním ze snů českých motoristů, hlavně jako ojetina. Němci jej v jeho poslední generaci protáhli tradičním dlouhodobým testem na 100 tisíc km, rozebrání ale odložili.
Volkswagen Passat je stálicí střední třídy. V době všeobecného úpadku vozů klasického ražení si dokáže držet své pozice a najít si statisíce zákazníků každý rok. Některý z Passatů si každou minutu objednají dva lidé a každý pracovní den tak do centrály jen z Evropy a Číny dorazí na 2 tisíce objednávek. Typickým zákazníkem je konzervativně smýšlející, 40letý manažer s rodinou, Passat ale dokáže zaujmout i mladší a starší. Proto je nezbytné držet se konzervativních prvků a přidat špetku inovativního postupu, aby si další generace všimli také noví zákazníci.
S osmou generací Passatu máme sami bohaté zkušenosti. Poprvé jsme se s ním seznámili už krátce po jeho premiéře ve verzích 2,0 TDI sedan i kombi, s pohonem předních i všech kol, s manuální i automatickou převodovkou. A od té doby se posadili za volant ještě několika verzí včetně těch benzinových. Krátkodobé dojmy byly jasné - minimum zjevných nedostatků a kompromisní naladění dávaly najevo, že německého lídra těžko někdo ohrozí. Zkušenosti po ujetí pár tisíc kilometrů ale těžko dají znát, co udělá s autem dalších 100 tisíc pod vedením různých řidičů.
Na takový maraton se vydali Němci, kteří si na dlouhodobý test nechali vyrobit kus podle vlastního gusta. Sáhli po kombi s benzínovým motorem 1,8 TSI o výkonu 132 kW (179 koní), které se vydalo dokazovat své kvality na sklonku května 2016. Během zahajovacích deseti dnů zvládlo auto ujet 5 300 kilometrů a Gunnar Heisch si do knihy zátěžové zkoušky poznamenal jako první chválu masážní funkce sedadel. Dalších 7 686 ujetých kilometrů stačilo k tomu, aby svůj názor přehodnotil „Nejhlasitější masáž všech dob. Otravuje při dlouhých cestách.“ Výrobce už tehdy dobře věděl, že s masáží v Passatu jsou problémy, dokázal je ale odstranit. Speciální mazivo dodané v rámci svolávací akce zaručilo opět tiché fungování.
Zbylé příplatky byly spolehlivější. A že jich bylo - testovací vůz dostal dalších 31 doplňků. Od digitálních přístrojů (cena 660 Eur/17 000 Kč) přes velký navigační systém (1 430 Eur/37 000 Kč) až po zimní balíček včetně vyhřívaných zadních sedadel (280 Eur/7 200 Kč). Výsledná cena dosáhla v přepočtu 1,43 milionu Kč právě proto, aby se ukázalo, jestli všechny dostupné prvky výbavy vydrží sloužit 100 000 kilometrů a více. Při konečném verdiktu se počítadlo celkové vzdálenosti zastavilo na hodnotě 102 062 km.
Menší pozdvižení způsobila volba zážehového agregátu. Passatům dominují diesely, ale jejich obliba klesá, a tak do redakce německých kolegů zavítal benzínový čtyřválec s turbodmychadlem. Dlouhodobá spotřeba se ustálila na 8,8 litrech za sto kilometrů, všeho všudy motorem proteklo 8 939,11 litrů paliva za 12 067,80 Eur (310 000 Kč) a 3,1 litru oleje za 103,10 Eur (2 700 Kč). Provozní náklady dále zahrnovaly pojištění a daně celkem za 2 123 Eur (54 500 Kč), servisní prohlídky po 30 000 km dohromady za 1 194,54 Eur (30 700 Kč) a náklady na pneumatiky 1 915 Eur (49 100 Kč).
Prodejní cena nového zkušebního vozu byla zmíněných 55 849 Eur (1,43 mil. Kč), aktuálně by se dal prodat odhadem za 25 690 Eur (660 00 Kč). Celkové provozní náklady na dvouleté užívání se vyšplhaly na 20 050,78 Eur (515 000 Kč), z toho vyplývá cena za kilometr na 0,20 Eur (5 Kč). Se započítanou ztrátou hodnoty vychází celkové náklady na 1 ujetý kilometr 0,49 Eur (12,50 Kč). Všechny částky jsou rozepsané pod článkem v tabulkách, kde najdete i detaily k měření dynamiky či brzdné dráhy na začátku a konci testu.
Testovací jezdci si pochvalovali efektivitu pohonné jednotky, přesuny zahrnovaly všechny režimy jízdy. I zastánci naftového klapotu postupně přišli na jméno kultivovanějšímu benzínu, který je tišší, rychlejší a lépe ovladatelný. Dlouhodobá spotřeba zmíněných 8,8 litru benzinu na 100 km je ovšem o dobrých 20 procent vyšší, než u dvoulitrových dieselů se 150 nebo 190 koňmi.
Volba dvouspojkové automatické převodovky DSG byla v první moment pro mnohé zklamáním, ale ujeté kilometry ukázaly, že si s motorem rozumí velmi dobře. Srovnání jízdní dynamiky neodhalilo žádné ztráty elánu během testování, hodnoty měření zůstaly rovné novému vozu. Chválu si vyžádaly servisní zásahy, jelikož krom běžných prohlídek nepřišlo nic nečekaného, co by si vyžadovalo mimořádnou návštěvu servisu. Naopak výměna brzd až v 90 000 kilometrech je velmi dobré vysvědčení.
Ani etalon manažerských flotil ale není bezchybné stvoření. Kritiku si vysloužila nedoladěná automatika přepínání dálkových světel. Občasné zaspání znamenalo světelnou palbu protijedoucím řidičům do obličeje. Rozpoznávání dopravních značek také nejevilo známky hbité aktivity, asi méně schopná kamera za čelním sklem. Ještě je potřeba zmínit nedokonalou funkci originálních stěračů ve vyšších rychlostech, ale to jsou všechno drobné problémy, které se dají přejít nebo vyřešit.
Volkswagen Passat se stal oblíbeným přítelem, říká editor Holger Karkheck. A s dobrými přáteli se člověk nechce loučit, podobně je na tom vztah zkušebních jezdců a ověřovaného automobilu. Němci proto udělali něco neobvyklého a auto po 100 tisících kilometrech nerozebrali na díly. Zkoumání tedy bude trvat do 150 000 kilometrů a uvidí se, jestli se zhorší zatím výborná výsledná známka 1-. Nakonec moudré rozhodnutí, 100 tisíc kilometrů podobné polykače dálničních kilometrů zase tak neprověří - Passatu se za tu dobu nepřihodilo nic podstatného, za zmínku stojí jen nutná oprava masážní funkce sedadel a nedokonalá práce zmiňovaných příplatků.
Naměřené hodnoty na začátku a konci testu
Rozpis veškerých nákladů na ujetí 102 062 km
Galerie fotografií VW Passat Variant B8
Takto jsme VW Passat Variant svého času zkoušeli, ale jen během stovek ujetých kilometrů. Benzínové kombi nyní v rukou Němců zvládlo 100 000 kilometrů, prakticky bez ztráty květinky. Proto jej čeká ještě dodatečná „padesátka”
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva