Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí

Dieselové motory mají tak jako tak na kahánku, to je z posledního vývoje zjevné. Němcům to přesto není dost a omezovat chtějí i dnes ani nevyrobené vozy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí

11.10.2018 | Petr Prokopec

Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dieselové motory mají tak jako tak na kahánku, to je z posledního vývoje zjevné. Němcům to přesto není dost a omezovat chtějí i dnes ani nevyrobené vozy.

V Německu to v souvislosti s naftovými motory vře a teprve před týdnem přišel kabinet Angely Merkel s řešením dieselové krize. Rozšiřování zákazů vjezdů do měst by dle něj mělo odvrátit nové kolo šrotovného pro starší vozy spolu s osazením novějších aut moderními antiemisními systémy. Už při zveřejnění popsaného záměru jsme pochybovali, že cokoliv z toho zabere a na potvrzení naší domněnky jsme nemuseli čekat dlouho. Berlínský soud aktuálně nařídil městské radě, aby do 31. března příštího roku vytvořila nový plán regulace emisí a aby nejpozději do tří měsíců po tomto datu uzavřela dieselům 11 ulic, ve kterých je znečištění největší.

Na první pohled by se mohlo zdát, že stejně jako v případě dvou ulic v Hamburku vlastně o mnoho nejde. Ostatně Berlín protíná 5 343 kilometrů silnic, a dieselům bude uzavřen jen zlomek z nich. Nicméně je třeba dodat, že zákaz se nebude týkat jen starých a v rámci emisí NOx skutečně škodlivých aut, jež plní normy Euro 1 až Euro 4. Po vzoru Frankfurtu Berlín hodlá vykázat i „euro pětky”. A co více, aktivisté se nehodlají zastavit jen u čtyři roky starých dieselů, vzduch jim prý otravují i ty novější.

Berlínský senát totiž zvažuje, že by se zákaz vztahoval také na vozy plnící emisní normy Euro 6a, 6b a 6c. Platnost poslední z nich přitom končí až 1. září 2019, teprve poté ji nahradí v poslední době velmi často zmiňovaná norma Euro 6d-TEMP. Znamená to tedy, že řada motoristů, kteří po dieselovém summitu v roce 2017 využili šrotovného, a výměnou za svůj starý diesel pořídili nový, bude znovu trestána. Jen v Berlíně se jedná o 85 tisíc majitelů dieselových vozů plnících Euro 6, a to statistiky počítají pouze rezidenty, nikoliv dojíždějící.

Boj proti jakýmkoliv dieselům kromě těch úplně nejnovějších ale nevyhlásil jen Berlín, nýbrž také ministryně pro životní prostředí Svenja Schulze. Ta přislíbila zákaz aut plnících normu Euro 6a, 6b a 6c již na konci září, tedy ještě předtím, než s možným řešením přišla vládní koalice. Oporou jí je organizace DUH, která je financována právě stranou SPD, pod kterou Schulze spadá. Svým způsobem se tak dá říci, že němečtí daňoví poplatníci financují vlastní omezení. Nicméně miliony přiklepává DUH také ministerstvo hospodářství řízené vládními křesťanskými demokraty.

Ač se tedy koalice po jednání z počátku minulého týdne pochvalně plácala po ramenou a zdůrazňovala, že pokud se objeví vážný problém, politici drží pohromadě, aktuální vývoj tomu moc nenapovídá. Jediné, k čemu dnešní stav směřuje, je totální naftová zkáza.

Problém není jen faktický, nejde tu ani tak o to, co Němci chtějí a nechtějí zakázat. Potíž je v tom, že každých pár měsíců říkají něco jiného a v lidech vyvolávají stále větší nejistotu. Pokud se nyní dostávají na černou listinu i motory, které automobilky budou moci ještě skoro rok (!) legálně vyrábět, kdo uvěří tomu, že dnes populární norma Euro 6d-TEMP bude v oblibě ještě za dva měsíce?

Takový postup je šílený, nepochopitelný a ekonomiku samotného Německa zbytečně podkopávající. Jestliže skutečně přistoupí k omezování i vozů plnících normu Euro 6, podepíší naftovým motorům definitivní rozsudek smrti. Po takovém veletoči si je u našich západních sousedů koupí už jen pár členů fanklubu Rudolfa Diesela.


Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 1 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 01Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 2 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 02Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 3 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 03Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 4 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 04Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 5 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 05Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 6 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 06Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 7 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 07Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 8 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 08Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 9 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 09Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 10 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 10Němci musejí být šílení. Jejich nové „řešení dieselové otázky” je definitivně pohřbí - 11 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 11
Loni odhalený faceliftovaný Peugeot 308 byl prvním vozem na trhu, jenž plnil novou emisní normu Euro 6c. Na vjezd do Berlína to ale dieselovým verzím překvapivě nebude muset stačit

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.