Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němce ubijí dieselové hříchy minulosti, už teď ztrátový Mercedes má další problém
11.8.2019 | Petr Miler
Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes letos varoval před tím, že upadne do ztráty a stalo se to. Když k tomu došlo, varoval před dalšími nepříjemnostmi a zjevně ani tentokrát nepřeháněl.
Mercedes byl v poslední dekádě skutečnou hvězdou evropského automobilového nebe. Na trh dostával další a další nové modely, byl chválen odbornou i laickou veřejností a 10 let prožíval jeden ziskový kvartál za druhým. Zdálo se, že to tak bude věčně, před pár týdny ale začala dosud precizně fungující stuttgartská mašina zadrhávat.
Nikdo pořádně nechápal, co se děje, když automobilka oficiálně varovala investory před možnými ztrátami. Mnozí to považovali za přílišnou opatrnost Němců v horšících se časech, neboť z prodejního hlediska totiž nenasvědčovalo tomu, že by k něčemu tak dramatickému mělo dojít. Realita ale byla nakonec docela jiná - automobilka po druhém čtvrtletí skutečně po 10 letech spadla do ztráty a vše mělo jedinou příčinu - dieselové hříchy minulosti.
Ačkoli s naftovým skandálem si každý spojí hlavně Volkswagen, ani Mercedes nemá čisté svědomí. Automobilce tak začaly být udělovány pokuty za různá dílčí pochybení z dřívějších let a k tomu přišly obavy z přílišné závislosti na těch samých motorech. Diesely totiž mají nižší spotřebu a tedy i nižší emise CO2, což se automobilkám v době jejich přísných regulací hodí. Hodilo se to i Mercedesu, teď jsou ale naftové motory na ústupu a průměrné emise CO2 této značky stoupají. A to je to poslední, co si může přát, když od ledna 2020 začínají vstupovat v platnost nové a ještě mnohem přísnější limity a tedy i potenciálně vyšší pokuty.
Mercedes tak i po oznámení ztráty varoval před dalšími ztrátami a dokonce uvedl, že dopady současných problémů ani neumí odhadnout. Ani to očividně nebylo přehnané - německý Der Spiegel ve svém pátečním vydání zveřejnil, že stuttgartská prokuratura plánuje udělit Daimleru, tedy mateřské firmě Mercedesu, pokutu ve výši ať 5 000 euro za každý prodaný vůz tříd C a E, u nichž německá KBA odhalila podvodný software.
Jde „jen” o 280 tisíc aut, jenže 5 000 euro na každé je opravdu vysoká suma. Na stole je tedy pokuta až 1,4 miliardy euro (36 miliard Kč) s tím, že prokuratura podle Der Spiegel předpokládá udělení trestu mezi 800 miliony a 1 miliardou euro. To je o něco méně, ale pořád velká rána i pro tak velkou automobilkou, jakou je Daimler resp. Mercedes-Benz.
Mluvčí státního zastupitelství potvrdil probíhající vyšetřování, závěry ale nechtěl komentovat, prý se je dozvíme nejpozději do konce roku. Mercedes k věci odmítl zaujmout stanovisko zcela.
Jakkoli jde zatím o nepotvrzené informace, odpovídají tomu, že Mercedes čeká další ztrátové kvartály. Je navíc třeba se ptát, kolik podobných vyšetřování ještě probíhá a kolik pokut ještě přijde. Mercedes v inkriminovaných dobách prodal v Evropě miliony aut a diesely jich byly osazeny tři čtvrtiny. Zatím dostal pokuty v řádu desítek miliard korun za pouhá procenta z nich - pakliže by firma podváděla i s dalšími modely, může jí to stát peníze, které bude mít problém zaplatit.
Jsme tedy zvědavi, co dalšího se bude dít. Mercedes je už teď očividně nervózní a počítá s mnoha škrty. A to se dosud z pohledu vnějšího pozorovatele nestalo skoro nic. Je tedy nanejvýš pravděpodobné, že špatné zprávy ještě přijdou - zjištění Der Spiegel a nakonec i varovná prohlášení samotného Daimleru budiž toho důkazem. Podobným způsobem, byť v menším měřítku, byly navíc potrestány i Audi, Bosch a Porsche, takže je skutečně otázkou, co Němce ještě čeká.
Dieselové Mercedes třídy C z počátku této dekády mají být jedněmi z dalších aut, u nichž třícípa hvězda obcházela emisní testy podvodným software. Teď za to bude muset platit obrovské sumy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
před 2 hodinami - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 07:18 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.26. 17:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.26. 13:30 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis