Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo prodává konečně pořádný motor, monstrum z nadzvukového Concordu
10.4.2019 | Mirek Mazal
Do osobního auta ho vměstná asi jen hodně velký nadšenec, supersilný náklaďák by s jeho pomocí ale mohl vzniknout docela snadno.
Překročení rychlosti zvuku se v dopravním letectví stalo cílem velmi brzy po uvedení proudových letadel do služby a v šedesátých letech se převratný sen stal skutečností. Letadlo Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 vybavené čtyřmi motory Olympus 593 MK-610 se stal fenoménem. Concorde uměl překonávat dlouhé vzdálenosti nadzvukovou rychlostí za doprovodu obřích sonických třesků.
První zkušební let proběhl přesně 9. dubna 1969. Skoro na den přesně před padesáti lety poprvé vystoupal do výšin letoun s ostrým čumákem, který během premiéry pilotoval veterán RAF z druhé světové války jménem Brian Trubshaw.
Vnitřní uspořádání stroje neumožňovalo dopravu většího počtu cestujících. Malý palubní prostor byl vykoupen zvýšeným luxusem. Provoz prvního nadzvukového letadla byl ukončen po tragické havárii u letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Následovaly debaty o ekonomické neefektivitě, které se staly posledním důvodem k uzavření celé kapitoly revoluční přepravy osob. Žádný supersonický dopravní letoun od té doby nevznikl
Concorde o délce 61,7 metru a rozpětí 25,6 metru vážil prázdný 78,7 tuny. Maximální vzletová hmotnost dosahovala 185 tun, čtveřice proudových motorů s přídavným spalováním vyvíjela tah 676 kN. Díky tomu byla maximální rychlost stanovena na 2 179 km/h, cestovní rychlost byla jen o 21 km/h nižší. Spotřeba paliva se při letu se pohybovala okolo dvaceti tun za hodinu, přitom stejné množství motory potřebovaly jen během přiblížení na přistání.
Pohonná jednotka byla původně vyvinuta pro britský strategický bombardér Avro Vulcan a pro prototyp taktického bombardovacího, útočného a průzkumného letounu stejného původu BAC TSR.2. Později se o ústrojí začala zajímat francouzská společnost Snecma Moteurs, která agregát přizpůsobila pro leteckou přepravu.
Podle dobového ceníku z roku 1972 vyšla cena jednoho Concordu na 33,8 milionu dolarů (768 milionů Kč), po 47 letech je v Británii nabízen jeden z motorů za 748 tisíc liber, což je v přepočtu 22,2 milionů českých korun. Srovnáním cen se inzerát nadneseně jeví jako zajímavý obchod, prodejce sám říká, že jde o „perfektní předmět do sběratelských kolekcí“. My bychom jej pochopitelně raději viděli v nějakém autě, to by pak zřejmě létalo i bez křídel...
Motor z Concordu i s dokumentací čekají na nového zákazníka, který bude ochoten dát za tento technický klenot před 22 milionů Kč
Zdroj: eBay
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis