Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejžádanější ojetiny v ČR v roce 2017: na tenhle svět je i Dieselgate krátká
18.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco preference kupujících nových aut mění následky naftové aféry VW rychlostí blesku, v ČR se na trhu ojetin nemění skoro nic. Nafta dál vládne.
Ojetým autům se na našem webu věnujeme poměrně často. Nemělo by to být překvapivé, neboť jakkoliv prodej nových vozů u nás v posledních letech výrazně roste a loni dosáhl rekordních hodnot, jejich koupě se pořád zdaleka netýká každého. Ačkoli by si tedy mnozí jistě rádi pořídili zcela nový vůz, na jeho pořízení jednoduše nemají, a proto musí sáhnout právě po automobilu z druhé, třetí či kdovíjaké ruky. A tak je trh s ojetinami ještě mnohonásobně větší.
Na sklonku loňského roku jsme se zabývali spolehlivostí takových aut, stejně tak jsme vám ovšem poradili, jak při koupi ojetiny ušetřit i desetitisíce. Stačí totiž, abyste ustoupili ze svých požadavků, které obvykle korespondují s psychologickou bariérou. To ostatně platí i v běžném životě, kde suma do 99 Kč pro většinu lidí mnoho neznamená. Jakmile ale daná částka překročí sto korun, už s jejím vydáním daleko více váháme. U aut tedy mnoho lidí hledá ojetiny s nájezdem do 100 tisíc kilometrů, pročež ty se 101 tisíci jsou díky tomu výrazně levnější.
Pojďme ale už k podstatě dnešního článku, jíž je ohlédnutí za vývojem na českém trhu s ojetými vozy v uplynulém roce. Dodavatelem dat je opět Cebia, která neeviduje jen počet prodaných či dovezených ojetin, ale i spoustu dalších detailů od druhu paliva až po barvy. To všechno si na následujících řádcích projdeme, někdy jde o vážně zajímavá data...
Původ ojetých vozů
V minulém roce změnilo majitele celkem 750 tisíc ojetých osobních vozů. Ve srovnání s předchozím obdobím jde o 7procentní nárůst. Zajímavé přitom je, že daleko více roste prodej ojetin, které mají původ v České republice. Na tuto část trhu totiž připadá 579 366 kusů, což představuje meziroční zlepšení o 8,18 %. V případě ojetých vozů dovážených zejména z dalších evropských zemí sice můžeme mluvit rovněž o posunu, ovšem 170 634 aut představuje „pouze“ 3,78procentní růst.
Podle ředitele Cebie Martina Pajera jde o jasný signál změny smýšlení lidí. Zatímco dříve byla auta především z Německa vnímána jako spolehlivější, nyní jsou zájemci o ně konfrontováni se stále většími riziky. Mezi ty patří stáčení tachometrů nebo možnost koupě kradeného vozu, případně opraveného po totálce. I proto ostatně podíl dovážených ojetin meziročně klesl.
Skladba zemí se přitom dlouhodobě příliš nemění, dominanci drží Německo následované Itálií s polovičním (tedy šestiprocentním) podílem. Kromě toho jsou ojetiny často dováženy také z Rakouska a Francie. Tedy alespoň tak to může na první pohled vypadat. Společnost Cebia ovšem zjistila, že více než polovina aut, která měla pocházet z Německa, má svůj původ v zemích jižní nebo jihovýchodní Evropy, případně pak dokonce ve státech bývalého sovětského bloku. A v Německu byla pouze krátkodobě registrována, aby jejich historie vypadala atraktivněji.
Stáří ojetin a počet najetých kilometrů
Česko bývá často nazýváno vrakovištěm Evropy, což víme, že není tak úplně pravda. Faktem ale je, že stáří místního vozového parku se zvyšuje a statistiky o dovozu ojetin naznačují, že se to hned tak nezmění. Podíl dovezených aut starších 10 let totiž loni vzrostl na 53,5 procenta. Díky tomu tyto vozy celkově již přesáhly poloviční podíl na celkové skladbě. Dalších 34 procent pak připadá na auta stará 6 až 10 let, na ty modernější tedy připadá jen relativně malá část trhu. Průměrné stáří vloni prodaných ojetých vozidel (ať již dovezených ze zahraničí nebo pocházejících z ČR) tedy vzrostlo na 10,1 roku.
Pokud se zadíváme na tachometr, pak by nadpoloviční většina ojetin měla najet něco mezi 100 a 200 tisíci kilometry, dle Cebie bylo průměrem 172 000 km. jelikož ovšem zhruba 40 procent aut bylo stočeno, odpovídá reálný stav 217 000 km. Oficiálně by přitom do této kategorie mělo spadat pouze 28 procent aut, realita je ale evidentně horší.
Stav a historie ojetin
Vloni bylo prodáno pouze 7,5 procenta aut bez platné STK. Na 74 % ojetin pak dokonce disponovalo servisní knihou, což vůči roku 2016 představuje posun o nemalých jednadvacet procent. Dáno je to především zájmem tuzemských motoristů o tuzemské ojeté vozy. Krom toho se také zvyšuje počet dražších a kvalitnějších vozů, u kterých byl autorizovaný servis prakticky jistotou. Zároveň daná skutečnost koresponduje i s faktem, že lidé upřednostňují auta po prvním majiteli. Počet takových ojetin totiž meziročně vzrostl z 51 na 56 procent.
Pozoruhodné je, že 99,9 procenta veškerých ojetin bylo prodáno jako nehavarovaná auta. Tento údaj při celkovém množství 750 000 ojetých aut ale podobně jako najeté kilometry znovu nemůže odpovídat realitě, představoval by totiž pouze 750 vozů. Evidentně tedy lžou jak soukromé osoby, na které připadá 55procentní podíl prodaných ojetin, tak i autobazary a dealeři, s nimiž je spojeno 35 % trhu. Zbytek pak připadá na certifikované dealerské programy, kde je ovšem již možnost zatajení takové skutečnosti minimální.
Nejprodávanější značky a modely
Stejně jako u nových vozů je také mezi ojetinami lídrem Škoda. Na tu aktuálně připadá čtvrtina trhu, což představuje meziroční růst o dvě procenta. Druhé místo patří Volkswagenu, který taktéž navýšil svůj podíl o 2 %, zatímco třetí Ford si polepšil o 1 %. Mezi deset nejžádanějších značek dále patří Renault, Hyundai, Peugeot, Kia, Citroën, Toyota a Opel, přičemž celkově si tito výrobci ukousli 75 procent celého trhu. Vůči předloňskému roku jde o nárůst o 2 %, oproti roku 2015 pak dokonce o 8 %.
Ani skladba jednotlivých modelů se u ojetin příliš neliší vůči registracím nových vozů, lídrem je totiž Octavia následovaná Škodou Fabia. Mladoboleslavská automobilka má ovšem v žebříčku ještě další dva zástupce, a sice Superb a Rapid. Volkswagen a Ford bodují mezi desítkou nejlepší vždy dvěma vozy, kromě toho se ovšem do žebříčku vešla i Kia Cee'd a možná i poněkud překvapivě také BMW řady 3. Nicméně jde o jeho starší generace.
Nejprodávanější barvy a paliva
Ojetiny následují nové vozy také v rámci zájmu o konkrétní barvu karoserie. Loni byla nejvíce preferována bílá, která zdobila 20 procent prodaných vozů. Pokud se přitom podíváme na data spojená s novými vozy, tam je podíl dokonce 30procentní, v rámci celého světa pak 37procentní. Nicméně popularita tohoto odstínu se meziročně snížila o jedno procento, což je poněkud překvapivé. Růst oproti tomu začíná zaznamenávat šedá, a to jak mezi ojetými, tak i mezi novými vozy.
Pozoruhodná je situace v případě paliv, kde mezi novými vozy tradičně vládnou benzinové motory a nejinak tomu bylo i loni (58,5 % vs. 37,8 %). U ojetin je tomu ale přesně naopak a nic na tom nemění ani následky dnes už 2,5 roku staré naftové aféry Volkswagenu, která západními trhy citelně otřásla. Na český trh ojetin je zatím krátká - opět skoro dvě třetiny (59 %) lidí chtěly naftu, jen 38 % dalo přednost benzinu. Dá se očekávat, že z dlouhodobého hlediska se i zde následky Dieselgate projeví, ale spíše kvůli slábnoucí nabídce dieselových vozů, ne kvůli změně preferencí kupujících.
Kromě toho můžeme zaznamenat i pohyb na trhu s ojetinami osazenými hybridním či ryze elektrickým ústrojím. Zatím jde sice pouze o drobné desetiny procenta, nicméně jelikož velmi pozvolna narůstají i jejich registrace, lze do budoucna očekávat zvyšování podílu.
Prodejní cena
Jsme v samotném závěru, a sice u bodu, který vás možná bude zajímat nejvíce. Je jím cena, která v průměru dosáhla částky 202 400 Kč. To již rozhodně neodpovídá představě vraku, čemuž nahrává i změna v kategorii aut do 100 tisíc korun. Jejich podíl totiž meziročně klesl z 27 na 19 procent. Naopak začíná růst podíl nejdražších ojetin s cenou přes 300 tisíc korun, po nichž loni sáhlo již 22 procent motoristů.
Abychom tedy vše sesumírovali, lze uvést, že nejžádanějším ojetým vozem loňského roku byla Škoda Octavia s dieselovým motorem a bílou barvou karoserie. Ideálně by pak mělo jít o 6 až 10 let starý vůz s platnou STK, servisní knihou a nájezdem do 200 tisíc kilometrů. Cena takové ojetiny by se přitom v závislosti na výbavě měla pohybovat mezi 100 a 200 tisíci korunami.
Takto vypadá tuzemský ideál mezi ojetinami, i když zájem je zatím spíše o druhou generaci Škody Octavia než tu třetí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 6 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 9 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch