Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vůbec nejvzácnější VW Golf je k mání ve stavu nového auta. S úchvatnou technikou je jako posel z minulosti
12.9.2024 | Petr Miler
Mluvit o Golfu jako o vzácném autě zavání vážnou psychickou poruchou toho, kdo podobná slova vypouští z úst, i takové věci ale vznikly. Tahle je díky svému stavu skutečně raritou, také ale podle toho stojí.
Volkswagen Golf je evropský fenomén, po dekády prodejně skoro neporazitelný vůz, který si na Starém kontinentu koupily už desítky milionů lidí. Pokud by se vás tedy někdo ptal na antonymum sousloví „vzácné auto”, spojení „Volkswagen Golf” zní jako dobrá odpověď.
Ze všeho nejvíc to platí o čtvrté generaci Golfu, která byla svého času naprostým fenoménem - jen v roce 1999 oslovila neskutečných 703 932 zákazníků, více než jakýkoli jiný vůz tohoto jména dříve i později v historii. Přesto právě v jeho životopisu objevíme jedno z nejvzácnějších provedení, i když na to na pohled ani nevypadá.
Pokud jste trochu znalí, na fotkách jste jistě rozeznali Golf IV R32, svého času nejostřejší verzi německého bestselleru. Byla absolutním vrcholem nabídky a protože na Golf byla dost drahá, na silnicích nikdy nebyla moc k vidění. Golf R32 se začal prodávat v roce 2002, v nabídce byl jen do roku 2004 a podle oficiálních údajů vznikl jen v 10 062 exemplářích, z nichž navíc téměř polovina skončila v USA.
Po technické stránce je to velmi zajímavé auto, protože ač má karoserii Golfu, motor, pohon všech kol i geometrie obou náprav jsou téměř beze zbytku převzaté z Audi TT té doby. To znamená mnohem živější podvozek, než by se při pohledu na krabicoidní karoserii mohlo zdát. R32 dostal kromě špičkové techniky i ve výbavě to nejlepší, co Volkswagen tehdy uměl nabídnout. Nebyla tu jen kůže na sportovních sedačkách a elektrické ovládání kdečeho, ale také rádio s navigací a měničem CD nebo xenonové světlomety.
To nejpodstatnější ale bylo přeci jen pod kapotou - dnes ikonický motor 3,2 VR6, který dával 241 koní a 320 Nm. Mohl spolupracovat s manuálním šestikvaltem nebo s DSG, což je také zajímavé - byl to první produkční vůz na světě s dvouspojkovou převodovkou, dnes velmi rozšířeným automatem. A jak jsme již zmínili, všechna kola byla hnaná, takže řeči o „přemotorované předokolce” by tady nikomu neprošly.
Jak stojí výše, tohoto auta vzniklo jen málo, něco přes 10 tisíc vyrobených aut ale raritu nedělá, i kdybychom se drželi jen evropských variant. Vtip je jinde - i z tohoto omezeného počtu byla drtivá většina vyrobených Golfů R32 třídveřových, což je dnešní optikou skoro nepochopitelné. Pouhých 500 kusů vzniklo v pětidveřové variantě a narazit na nějaký originální kus na ulici je skoro nemožné. Také v prodeji jsou pětidvířka velkou raritou, právě teď si ale jeden můžete koupit ve stavu, v jakém je jinak snad k vidění jen v muzeu automobilky - pokud tam vůbec takový mají.
Prodávající moc dobře ví, co je tohle auto zač, takže upozorňuje na naprosto raritní věc, která je navíc očividně v raritním stavu. Tento Golf R32 působí dokonale netknutě, je to ale i dílem zběsilého detailingu nám už dobře známého projektu Fabrieksnieuw, který se snaží dát auta do stavu, ve kterém - a to byste uhodli - vyjela jako nová z fabriky. I tak je tu nízký nájezd jen 58 939 km, všemu pak odpovídá cena. 49 950 euro je víc jak 1,25 milionu korun, na dnes už 21 let starý Golf to opravdu není málo.
Odpovídá ale raritnosti a prvotřídnímu stavu, nic takového jsme v prodeji dlouho neviděli. A i pokud nejste sběratelé vzácných Volkswagenů, jde o dobré připomenutí už trochu zapomenuté historie Golfu. Až někdy náhodou potkáte pětidvéřový Golf IV R32 na ulici, možná si ho ani nevšimnete, je to krom poměrně velkých kol a dvou koncovek výfuku v nárazníku docela nenápadné auto. A přitom před sebou budete mít pomalu sběratelskou raritu vzácnější než většinu kdy vyráběných Ferrari.
Pětidvéřový Golf IV R32 je tak vzácný, že se v prodeji nevídá téměř vůbec. V tomto originálním stavu s nízkým nájezdem je jako posel z minulosti. Foto: Fabrieksnieuw, publikováno se souhlasem
Zdroj: Fabrieksnieuw@Autowereld
Bleskovky
- Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
dnes - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
včera - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
včera
Nejnovější články
- Už i současný bestseller Fordu nabízí jako ojetý víc než nové auto, navíc za mnohem míň peněz
před 7 hodinami - Dealeři aut už nevydělávají skoro nic, na nových vozech vůbec nic. I jejich bilance ukazuje, že míříme směr Kuba
před 8 hodinami - Zájem o elektrické pick-upy je tak malý, že i nevalné prodeje Tesly Cybertruck stačí na to, aby všechny válcovala
před 10 hodinami - Je na pováženou, když čínská auta dostávají v testech Němců stejné známky jako VW či Škody
před 11 hodinami - Ford odhalil finální specifikace nejrychlejšího Mustangu historie, srovnává ho s Porsche 911 GT3
dnes
Živá témata na fóru
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.17. 22:28 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.17. 22:20 - řidičBOB
- Předjíždění zprava a mylné tvrzení Autoškoly King 09.17. 02:40 - brnenska.odchytova
- Citroen Berlingo - těžká spojka 09.16. 23:53 - Dextercz
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.16. 22:27 - M.Z.
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 09.16. 13:50 - jerry
- Škoda Auto obecně 09.16. 13:47 - jerry
- Politický koutek 09.16. 11:25 - petr_riha