Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 nejvíce prodělečných aut všech dob: nesmysly, exoti, propadáky
20.3.2018 | Petr Prokopec
Výroba aut může být skvělý byznys, špatné rozhodnutí ale může přinést i obrovské ztráty. Nejvíce zářezů má na svědomí koncern VW, ale není sám.
Informace o prodejích nových automobilů vám přinášíme pravidelně, a to prakticky z celého světa. Situace na evropské půdě se v posledních letech jen lepší a krom několika menších nepříjemných období byla dobrá po mnoho dekád. Pozitivní vývoj celého trhu ale neznamená, že se daří každému a ani z odbytu jednotlivých modelů nebo meziročních trendů nelze bezpečně poznat, který model přináší automobilce zisk a který ztrátu. Většina modelů je pro výrobce pochopitelně zisková, některé typy ale znamenají pro ekonomickou situaci té které automobilky bolestivé rány. A občas je přinášejí i modely, do kterých bychom to na první pohled neřekli.
Podoba žebříčku poskládaného automobilovou analytickou společností Sanford C. Bernstein, který se zabývá modely, které automobilkám způsobily největší ztráty v dějinách automobilismu, vás tak možná překvapí. Že se na seznamu nejprodělečnějších vozů světa nachází takové Bugatti Veyron, neznalé překvapit může, však jde o nejdražší auto světe vyráběné v tak velkém počtu exemplářů. Jenže Veyron se rodil ve velkých bolestech a koncern VW už od začátku výroby počítal s tím, že výdělečný nebude žádný vůz z 450kusové série. Model z Molsheimu měl symbolizovat jeho technický náskok, zjevně za každou cenu.
Velmi „úspěšný” je ale ve smyslu celkových ztrát také Smart ForTwo. Projekt, který započal zakladatel hodinářské značky Smart Nicholas Hayeck a jenž do konce dotáhl koncern Daimler, se totiž pro německý koncern stal opravdovou noční můrou. Pro novou značku musela být vyvinuta a vyrobena platforma, motory i továrna v Hambachu. Prodeje však neodpovídaly očekáváním (i když celkový odbyt nebyl zrovna malý), kvůli čemuž nakonec celý projekt skončil v ohromné ztrátě atakující 100 miliard Kč.
Takto katastrofální ztráty jsou podle analytiků Sanford C. Bernstein ojedinělé, i když v posledních dvou dekádách k nim došlo hned několikrát a s ohledem na stále rostoucí náklady na vývoj překonaly ztráty spojené s těmito modely všechny dřívější neúspěchy automobilek. V mnoha případech je přitom na vině špatně odhadnutá poptávka - takový Peugeot chtěl původně prodávat o 88 procent více exemplářů modelu 1007, než kolik požadoval trh. Jaguar X-Type pak odbyt přestřelil o 74 %, zatímco Fiat Stilo o 70 procent.
Zájem či nezájem zákazníků je pochopitelně alfou a omegou ekonomického úspěchu většiny modelů, ve ztrátě ale nemusí skončit produkce určitého modelu jen z tohoto důvodu. V případě už zmíněného Veyronu šlo spíše o investici do image značky i mateřského koncernu, kterou byl Volkswagen předem připraven snést. A někdy automobilky samy kráčí problémům vstříc, i když vydělat chtějí. Typickým příkladem je snaha někdejšího šéfa koncernu VW Ferdinanda Piëcha dostat do prodeje luxusní limuzínu této značky. Byl to od začátku velmi umíněný plán a Volkswagen Phaeton se od začátku svých dnů musel potýkat s obrovskými ztrátami absolutně i na jedno vyrobené auto.
Níže si tedy můžete prohlédnout hned dva žebříčky analytické společnosti: první z nich bere v potaz ztrátu automobilky spojenou s prodejem každého exempláře toho kterého modelu, druhý pak celkový prodělek spojený s celým jeho životním cyklem. V obou případech však jde o stejnou desítku automobilů, jen jinak poskládanou. Je pochopitelně otázkou, jak moc lze výsledkům věřit, jsou to stále jen odhady analytické společnosti, třebaže zkušené - automobilky si do svých účetnictví nahlédnout nenechají a neúspěchy se chlubí ze všeho nejméně. Přítomnost všech aut v žebříčku ale lze ospravedlnit, vesměs jde o exotická auta s náročným vývojem a malým odbytem, nesmyslné nápady bez šance na větší úspěch na trhu nebo propadáky, o které trh stát mohl. Ale nestál.
Víme také o dalších vozech, které byly pro výrobce silně ztrátové. Vzpomenout můžeme třeba Ford Focus RS první generace, který automobilka vyrobila v omezeném počtu 4 500 exemplářů. I přes cenu přesahující milion korun modrý ovál na každém údajně exempláři tratil 4 000 GBP (120 000 Kč), čímž by místo v jedné tabulce zaujal. Autoři této studie ale braly v potaz vždy jen ztráty spojené s modelem jako takovým, ne jeho jednotlivými verzemi. Nezdržujme dále, tady jsou obě desítky. Výsledky jsou zajímavé více než dost...
Mejvíce prodělečná auta dle relativních ztrát na jedno prodané auto
10. Mercedes-Benz třídy A 1. generace
Ve výrobě v letech: 1997-2004
Ztráta na kus: 1 214 GBP (cca 35 200 Kč)
9. Fiat Stilo
Ve výrobě v letech: 2001-2009
Ztráta na kus: 2 297 GBP (cca 66 700 Kč)
8. Renault Laguna 3. generace
Ve výrobě v letech: 2007-2015
Ztráta na kus: 2 986 GBP (cca 86 700 Kč)
7. Smart ForTwo 1. generace
Ve výrobě v letech: 1997-2006
Ztráta na kus: 3 762 GBP (cca 109 200 Kč)
6. Jaguar X-Type
Ve výrobě v letech: 2001-2009
Ztráta na kus: 3 945 GBP (cca 114 800 Kč)
5. Audi A2
Ve výrobě v letech: 2000-2005
Ztráta na kus: 6 340 GBP (cca 184 000 Kč)
4. Peugeot 1007
Ve výrobě v letech: 2004-2009
Ztráta na kus: 12 947 GBP (cca 375 800 Kč)
3. Renault Vel Satis
Ve výrobě v letech: 2001-2009
Ztráta na kus: 15 751 GBP (cca 457 200 Kč)
2. Volkswagen Phaeton
Ve výrobě v letech: 2001-2015
Ztráta na kus: 23 655 GBP (cca 686 600 Kč)
1. Bugatti Veyron
Ve výrobě v letech: 2001-2015
Ztráta na kus: 3 887 051 GBP (cca 112 829 000 Kč)
Nejvíce prodělečná auta dle celkových ztrát na model jako takový
10. Renault Vel Satis
Ve výrobě v letech: 2001-2009
Celková ztráta: 1,0 mld GBP (cca 29 mld. Kč)
9. Audi A2
Ve výrobě v letech: 2000-2005
Celková ztráta: 1,2 mld GBP (cca 34,8 mld. Kč)
8. Renault Laguna 3. generace
Ve výrobě v letech: 2007-2015
Celková ztráta: 1,3 mld GBP (cca 37,7 mld. Kč)
7. Jaguar X-Type
Ve výrobě v letech: 2001-2009
Celková ztráta: 1,43 mld GBP (cca 41,5 mld. Kč)
6. Bugatti Veyron
Ve výrobě v letech: 2005-2015
Celková ztráta: 1,43 mld GBP (cca 41,5 mld. Kč)
5. Mercedes-Benz třídy A 1. generace
Ve výrobě v letech: 1997-2004
Celková ztráta: 1,44 mld GBP (cca 41,8 mld. Kč)
4. Peugeot 1007
Ve výrobě v letech: 2004-2009
Celková ztráta: 1,59 mld GBP (cca 46,2 mld. Kč)
3. Volkswagen Phaeton
Ve výrobě v letech: 2001-2015
Celková ztráta: 1,68 mld GBP (cca 48,8 mld. Kč)
2. Fiat Stilo
Ve výrobě v letech: 2001-2009
Celková ztráta: 1,77 mld GBP (cca 51,4 mld. Kč)
1. Smart ForTwo
Ve výrobě v letech: 1997-2006
Celková ztráta: 2,82 mld GBP (cca 81,9 mld. Kč)
Grafický přehled celkových ztrát na jeden model
Zdroj: Sanford C. Bernstein
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva