Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová i ojetá auta dle Which: Škoda nahoře, Škoda dole
11.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejspolehlivější auto dle Which Car? je Honda Jazz. Ze škodovek si stojí dobře Octavia, Fabii se příliš nedaří.
Spolehlivostí aut se na Autoforum.cz zabýváme pravidelně, však je to jedna z klíčových vlastností vozu rozhodující o naší spokojenosti s ním. Nespolehlivé auto dokáže pořádně zkomplikovat život a pochopitelně také zatížit rozpočet více než to spolehlivé. A tak má smysl snažit se hledat „ta lepší”.
V našem hledáčku přitom nekončí pouze auta nová, ale rovněž i ta ojetá. Povětšinou nás přitom daty zásobuje společnost J.D. Power, výjimkou ovšem nejsou ani analýzy německého TÜV Report. Kromě toho jsme se párkrát mohli opřít také o studie britského magazínu What Car?. A do ostrovního království zamíříme i dnes a zabývat se budeme hned tou nejdetailnější analýzou, kterou Which? každoročně připravuje.
O jjejí sestavení se postaral sám magazín, který svůj žebříček poskládal na základě odpovědí 49 001 majitelů nových i ojetých aut. Hodnoceno přitom celkově bylo 57 918 vozů (někteří z vlastníků mají více než jeden), které byly rozděleny do dvou skupin. Ta první obsáhla nové vozy do tří let, druhá se pak zabývala ojetinami se stářím od čtyř do osmi let. Během rešerše bylo zjištěno 20 500 závad, jež spadají do 58 různých kategorií.
Mimo to studie odhalila, že roční nájezd každého dotázaného majitele činí v průměru 8 707 mil (14 010 km), což je číslo vhodně doplňující včerejší „nájezdovou” statistiku). Celkově pak všichni respondenti najeli 483 668 000 mil (778,22 milionů kilometrů), což je ekvivalent sto cest na Měsíc a zpátky nebo 22 932 obkroužení okolo celého světa. Je tedy zjevné, že dotazníky pamatovaly na vše, přičemž jen dodáme, že 91 % z těch respondentů, kteří si v posledních 12 měsících koupil auto, sáhnulo po zcela novém voze.
Ještě než přitom úvod budeme považovat za probraný, zmíníme, že během hodnocení jednotlivých značek i modelů byly posuzovány závady, ke kterým došlo v uplynulých 12 měsících. Tabulky přitom berou ohled i na závažnost daných problémů a fakt, na kolik dnů odstavily vůz z provozu. Skóre ze všech dílčích kategorií pak bylo sečteno, aby poskytlo co možná nejkomplexnější hodnocení všech „účastníků zájezdu“.
Novým vozům vládne Lexus, Škoda je devátá
Lexus dosáhl vítězství mezi novými vozy hlavně díky modelu IS. Jsme zvědavi, zda toto renomé nová verze 200t nepokazí
V prvé řadě si posvítíme na výrobce, kde celkově se sešlo 32 automobilek. V sekci s novými vozy jich ovšem najdeme pouze devětadvacet, přičemž trůn okupuje Lexus. Ten vystřídal loňského překvapivého vítěze, kterým byla Dacia. Rumunská automobilka přitom letos poklesla na čtvrté místo a je jedinou značkou v top 5, která nepochází ze Země vycházejícího slunce. Opětovně tak přichází ke slovu pravidlo, podle kterého Japonci vyrábí vozy sice nudné, ovšem kvalitativně velmi nadprůměrné.
To jen potvrzuje druhá Toyota a třetí Suzuki, stejně jako pátá Honda. Ta byla na čele pelotonu v roce 2012, přičemž pro letošek zaostala za rumunskou značkou jen o pověstný chlup. O trochu horší hodnocení již má šesté Mitsubishi, které v rámci Indexu spolehlivosti dosáhlo na stejných 95 procent jako Mini a také Seat. O příčku níže pak najdeme tuzemskou Škodu, která dokázala překonat i BMW, Audi nebo mateřský Volkswagen a v rámci 29členného „peletonu” si tak nestojí špatně.
Abychom ovšem nezůstávali pouze na vrcholu, můžeme nahlédnout i na úplné dno, kde nenajdeme francouzské či italské automobilky, ale kupodivu Jaguar a Land Rover. Je to přitom zarážející, když si uvědomíme, že jde o značky, které v rámci prodejů v posledních letech jen rostou. Navíc mluvíme o nových vozech, na něž recenzenti obvykle pějí chválu a jsme ke všemu v jejich domácí Británii. Majitelé jsou přesto opačného názoru, což nakonec jen potvrzuje nezávislost britské studie. Za jejich nesmlouvavým ortelem nad spolehlivostí stojí zejména vysoké účty ze servisů a nespokojenost s dieselovými verzemi.
Nejvíce a nejméně spolehlivé značky nových aut dle Which Car 2015
Ojetiny opět patří Japoncům, Škoda je průměrná
Honda Insight sice mnoho zákazníků nezaujala, nicméně ti, kteří ji pořídili, na hybridní model nedají dopustit
Pokud se přitom přesuneme k ojetinám, kde Land Rover opětovně uzavírá tabulku, pak můžeme hovořit především o výrazné kritice modelu Discovery. V posledním roce totiž více než čtvrtina majitelů hlásila nějaký závažný problém, načež tu máme pouze 39procentní Index spolehlivosti.
Dalším vozem, který má mezi ojetinami od čtyř do osmi let hrozivou reputaci, je Alfa Romeo Giulietta. Většina majitelů totiž sice chválí vzhled, nicméně technika není zrovna spolehlivá. Vrchol tabulky ovšem již nepřekvapí, stejně jako v případě nových vozů zde nalezneme hlavně japonské značky, jen s nepatrně odlišným pořadím. Lexus poklesnul na čtvrtou příčku, zatímco tu první okupuje Honda. Toyota pak zůstala na stříbrné pozici a Suzuki na bronzové.
Ještě než výrobce opustíme a zaměříme se na jednotlivé modely, musíme si vzít na paškál automobilku Porsche. Ta povětšinou platí za symbol spolehlivosti a u ojetin je tento fakt potvrzen, značku ze Zuffenhausenu totiž najdeme na pátém místě. Nicméně mezi novými vozy zaujímá až 24. pozici, za čímž stojí především vysoké účty v servisech za opravu modelu Roadster. Díky tomu je lepší i takový Fiat nebo Citroën.
Nejvíce a nejméně spolehlivé značky ojetých aut dle Which Car 2015
Spolehlivost malých aut
Honda Jazz Hybrid je kupodivu nejspolehlivějším vozem letošního ročníku studie Which?
Hybridní technika neplatí povětšinou za nejspolehlivější, Honda Jazz Hybrid však tomuto tvrzení dává pořádně na frak. Majitelé nehlásí víceméně žádné závady, nulové jsou tudíž i účty ze servisů. Celkové hodnocení 99,64 procenta navíc bylo zaokrouhleno nahoru, pročež zde máme absolutního krále ze všech vozů zařazených do studie. Obdobně je na tom také dvojice Suzuki Splash či Opel Agila, na třetí příčce pak skončil další vůz s alternativním pohonem, a sice Toyota Yaris Hybrid.
O poznání hůře se při výzkumu vedlo Hyundai i10, jehož míra selhání je dalece za původními předpoklady, a to hlavně kvůli nefungující klimatizaci, spojce a palubnímu systému. Valně ovšem nedopadly ani dieselové verze Škody Fabia, které trpí zejména vadami výfukového ústrojí nebo selháním elektroniky a jsou mezi nejméně spolehlivými novými vozy. Toyota Aygo pak byla kritizována za problémy spojené se spojkou a baterií.
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová malá auta
U ojetin je již logicky míra závad daleko větší, ovšem majitelé Hondy Jazz nebo Toyoty iQ si ani tak nemají nač stěžovat. Míra selhání je zde pouze čtyřprocentní, zatímco takový Peugeot 207 se může „pochlubit“ 14procentním skíre. Na vině jsou především dieselové modely, u kterých sice nejsou vysoké účty za opravu, závady jsou však příliš časté a vůz tráví poměrně dlouho dobu v servisech.
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá malá auta
Spolehlivost aut nižší střední třídy
Vítězství Peugeotu 308 je překvapivé, zvláště když jde o předchozí generaci
Přítomnost Peugeotu 308 na vrcholu je možná překvapivá, zvláště když francouzský hatchback i kombík dokázaly překonat jak Hondu Civic, tak i Lexus CT 200h a Mazdu 3. Důvodem je ovšem relativně malé množství selhání, majitelé totiž hlásí pouze závady spojené se světly nebo multimediálním systémem. Oprava navíc vyjde levně, ve výsledku zde tak máme lepší hodnocení než u Volkswagenu Golf, v jehož případě benzinové verze doplácejí na horší kvalitu dieselů.
To je ostatně potvrzeno i chvostem tabulky, kde právě tyto modely z Wolfsburgu najdeme se čtyřprocentní mírou selhání. Ještě hůře je však na tom již zmiňovaná Alfa Romeo Giulietta, úplné dno pak vymetá Citroën C4. Ten přitom dojel zejména na problémy spojené s řídicí jednotkou a elektronikou motoru, zatímco u Italky jde o závady na systému start-stop nebo na podvozku.
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová auta nižší střední třídy
Mezi ojetinami opětovně vítězí hybridní ústrojí, tentokráte to osazené v Toyotě Auris. Ta navíc netrpí selháním motoru, nýbrž kupříkladu závadami spojenými se satelitní navigací nebo centrálním zamykáním. Dieselové Audi A3 Sportback, které je nejhorším vozem této kategorie, naopak dojelo na vadné výfukové potrubí, turbodmychadlo či baterie. Je proto logické, že majitelé ani nemohou očekávat nízké účty ze servisů.
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá auta nižší střední třídy
Spolehlivost aut střední třídy
Škoda Octavia je opět zařazena mezi vozy vyšší třídy než auta u nás obvykle vnímaná jako její konkurenti. Opět ne naším přičiněním a nikoli k její škodě - je druhá nejspolehlivější za dalším autem, které míváme ve zvyku řadit níže
Máme tu další kategorii a s ní další vítězství drátů a cívek spojených se spalovacím motorem. Tentokráte se přitom vavřínů dočkal Prius Plug-In Hybrid, hned za ním ovšem skončil loňský vítěz v podání Škody Octavia. Na mladoboleslavský vůz přitom mířila chvála jak za nízkou míru selhání, tak rovněž za mizivé náklady ze servisů. Je ovšem třeba dodat, že mnohem lépe si vedly benzinové verze, ty dieselové již mají index spolehlivosti nižší.
Mezi nejhorší pěticí kupodivu najdeme BMW řady 3 či Volkswagen CC, přičemž v obou případech je selhání pětiprocentní. Nejhorší spolehlivostí se pak v rámci této kategorie „pyšní“ Opel Ampera, který ovšem nemá problémy s pohonným ústrojím. Místo toho se na jeho nelichotivém hodnocení podílejí závady typu špatných dveřních klik, laku, navigace, brzd, centrálního zamykání, baterie nebo řídicí jednotky. Tedy nemalé množství problémů.
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová auta střední třídy
Ještě hůře si v rámci ojetin vedlo Fordu Mondeo, které bylo vyráběno v letech 2000-2007. Míra selhání v podobě 19 procent je nejvyšší v rámci letošního roku, přičemž problémy lze hledat hlavně u palivového systému a podvozku. Oproti tomu taková Honda Insight vyšla z hodnocení s velmi čistým štítem, závady totiž byly spojeny pouze s bateriemi. A kupodivu se jednalo o standardní, nikoliv ty spojené s hybridním systémem.
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá auta střední třídy
Spolehlivost aut vyšší střední třídy a luxusních aut
Audi A5 Sportback je sice v servisech často, ovšem pouze s banalitami
Dostáváme se na vrcholný „level”, kde ovšem najdeme pouze pět modelů. Důvodem je ten fakt, že u dalších vozů se nesešel dostatečný počet exemplářů nutný k objektivnímu hodnocení. Zabývat se tedy budeme hlavně německou trojkou, které sekunduje Jaguar XF. Ten mezi novými vozy skončil na posledním místě, které si vysloužil hlavně za haprující palivový systém, elektroniku, motor, podvozek, výfukové ústrojí, světla a nejčastěji parkovací senzory.
Audi A5 Sportback oproti tomu sice mělo nejčastější míru závad, povětšinou však šlo o banality typu vadné kontrolky systému start-stop. Účty ze servisů tak nebyly horentní jako třeba u druhého Mercedesu třídy E, kde zákazníci platili především za opravu motoru nebo palivového systému. Majitelé BMW řady 5 pak hlásí vadnou klimatizaci, výfukové ústrojí, podvozek nebo brzdy.
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová auta vyšších tříd
Mezi ojetinami si nejlépe vede dosluhující Mercedes-Benz třídy E, u kterého nové verze mají menší závady na pohonných jednotkách a ty starší na podvozku. Po modelu třícípé hvězdy ale následuje strmý sešup dolů, žádný další vůz totiž již nepřelezl 90procentní hranici Indexu spolehlivosti. Audi A6 a Volvo S80 jsou dokonce na pouhých 77 procentech, za což mohou vysoké účty ze servisů spojené s opravami turbodmychadel, respektive řízení a rozvodů.
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá auta vyšších tříd
Spolehlivost vozů kombi
Vítězství Peugeotu 308 SW je poněkud sporné, výsledky totiž počítají i s hatchbackem. Druhé místo Škody Octavia Combi je však nezpochybnitelné
Jednotlivé obchodní třídy již máme hotové, nyní se tedy můžeme podrobněji věnovat některým karosářským stylům. Jako první přicházejí na přetřes kombíky, v jejichž případě je králem Peugeot 308 SW. Jeho vítězství je ale poněkud sporné, dostupná data totiž počítají rovněž se spřízněným hatchbackem. Navíc nebylo dosaženo takového množství exemplářů, aby došlo k rozdělení na benzinové a dieselové modely.
Spíše se tedy budeme zabývat takovými Škodami Octavia Combi a Fabia Combi, kdy u benzinových modelů je druhé a čtvrté místo nezpochybnitelné. Majitelé přitom hlásili jen minimum problémů a tedy i nízké účty ze servisů, což ale již není případ dieselových variant. Ještě hůře pak skončily prémiové Audi A4 Avant či Jaguar XF Sportbrake, jimž nešly k duhu drahé opravy. V tomto ohledu je ale smutným lídrem Hyundai i40, ačkoliv i v jeho případě data počítají rovněž s liftbackem.
Nejvíce a nejméně spolehlivé nové kombíky
Mezi ojetinami se rovněž v dobrém světle profilují modely mladoboleslavské automobilky, kromě Škody Octavia Combi a Fabia Combi zde najdeme i Superb Combi. Ve všech případech jde hlavně o benzinové modely, ty dieselové mají problémy trochu větší. Chvost tabulky pak okupuje Ford Mondeo, ovšem i v jeho případě jde o data poplatná také pro méně praktickou verzi. Je tedy otázkou, zda by jen samotný kombík dosáhl vyššího či nižšího Indexu spolehlivosti, než je poplatný celé řadě.
Nejvíce a nejméně spolehlivé ojeté kombíky
Spolehlivost MPV
Altea sice již ve výrobě skončila, první místo mezi MPV do tří let však dobýt zvládla
MPV sice nejsou aktuálně mezi zákazníky favorizovanou karosářskou verzí, i přesto se na ně ovšem zadíváme zblízka. Na čelo přitom můžeme vynést Seat Altea/Altea XL, u kterého nejsou hlášeny žádné výrazné závady. Obdobně je na tom Opel Meriva, u kterého reputaci kazí pouze horší elektrické ovládání oken nebo centrální zamykání. Třetí Ford S-Max je však na tom již poněkud hůře, míra jeho selhání je totiž tříprocentní.
Nižší spolehlivostí se může pochlubit také VW Golf Plus, který má problémy se spojkou a případně také dvouspojkovým automatem. Na převodovku trpí rovněž Peugeot 3008, ovšem daleko vyšší měrou než Volkswagen. Nejhůře pak skončil Citroën Berlingo Multispace, u kterého je velmi často nutné dojíždět do servisů kvůli haprujícímu podvozku, pohonnému ústrojí či rovněž převodovce.
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová MPV
Mezi ojetinami asi překvapí poslední místo Mazdy 5, přeci jen japonský vůz bychom na chvostu žebříčku nehledali. Důvodem jsou přitom poměrně časté závady na podvozku, které hlásilo 34 % všech majitelů. Třináct procent zákazníků pro změnu není spokojeno s výfukovým potrubím. Takový Renault Scénic a Grand Scénic ovšem mají více než dvojnásobnou míru selhání, kterou navíc doplňuje ještě drahý servis.
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá MPV
Spolehlivost SUV a off-roadů
Mini Countryman je opravdu překvapivým vítězem mezi SUV
Mezi nejžádanějšími modely současnosti asi překvapí první místo Mini Countryman. Nicméně benzinové verze tohoto modelu se ukázaly být značně spolehlivými, neboť dosáhly téměř nulové poruchovosti. Takový Renault Captur, Audi Q3 nebo BMW X1 však již svým majitelům mohou přivodit menší vrásky, neboť zejména u dieselových verzí dochází k vadám spojeným s agregáty. I přesto je však Index spolehlivosti u těchto vozů značně vysoký.
Na druhé straně žebříčku najdeme Mercedes-Benz třídy ML, který je zjevně noční můrou třícípé hvězdy. Deset procent majitelů si totiž stěžuje na vady spojené s řídicí jednotkou, 6 % hlásí vady s chlazením a tři procenta s automatem. Ve výsledku tu tedy máme 13procentní selhání, které je vskutku alarmující. Zvláště když kupříkladu takové mnohem levnější Hyundai Santa Fe tráví v servisech mnohem méně času.
Nejvíce a nejméně spolehlivá nová SUV
Kategorie ojetin je pak oním hájemstvím Land Roveru, ovšem nikoliv v dobrém smyslu. Modely této značky jsou totiž čtyřmi nejhoršími vozy této třídy, přičemž jak jsme již zmínili, Discovery třetí generace je nejhůře hodnoceným vozem vůbec. Na vině jsou hlavně vysoké náklady spojené s opravami podvozku, přičemž na podobný nešvar dojíždí rovně majitelé první generace Range Roveru Sport. Pokud tedy toužíte po ojetém Land Roveru, platí více než kdy jindy přísloví „Dvakrát měř, jednou řež“.
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá SUV
Spolehlivost sportovních aut a kabrioletů
BMW 4 Coupe opanovalo segment sportovních vozů
Jsme na samotném konci reportu o spolehlivosti nových a ojetých aut, tedy u kategorie sportovních aut. Zde přitom loňského vítěze BMW 3 Coupé vystřídala nová řada 4, samotné hlášení majitelů se ale příliš nezměnilo. Opětovně tu máme jen malé množství minoritních závad a s tím spojené nízké účty ze servisů. Zajímavé přitom je, že pouhý rok stačil k tomu, by předchozího krále postihla celá řada problémů, třeba v podobě vadných brzd. Mnichovská automobilka tedy okupuje jak čelo, tak i dno tohoto segmentu.
Mezi těmito mantinely najdeme Volkswagen Scirocco, které si vůči loňsku nadmíru polepšilo díky modifikovanému palivovému systému. Taková Mazda MX-5 ovšem poklesla ze druhé příčky na pátou, i když ani v jejím případě majitelé nemusí zoufale vypisovat inzeráty související s prodejem. Účty ze servisů jsou nadále nízké a taková střecha je zcela bezproblémová. To ovšem nemohou tvrdit majitelé Volkswagenu Golf Cabrio, v jehož případě je míra selhání plátěného řešení desetiprocentní.
Nejvíce a nejméně spolehlivé nové sporťáky a kabria
Mezi ojetinami asi zaujme kladné i záporné hodnocení Volkswagenu Scirocco, kdy ve druhém případě jde o dieselové verze, jimž se nevyhýbá vadné výfukové potrubí či podvozek. Nejhůře hodnocené v této sekci je pak Volvo C70, kde kritika míří na podvozek, elektronickou brzdu, klimatizaci nebo baterii. Oproti tomu vítězné BMW řady 1 nemá pro letošek hlášeny prakticky žádné závady, účty ze servisů ovšem v případě dieselových verzí nejsou zrovna nízké.
Nejvíce a nejméně spolehlivé ojeté sporťáky a kabria
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 8 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 11 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel