Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší problémy elektromobilů možná řeší deka, tedy dvě deky: Jedna na zahřátí, jedna na uhašení
18.1.2024 | Petr Miler
Nelze to glosovat bez sarkasmu na rtech, nakonec je to ale vážná věc. I tento (byť zatím nevíme, do jaké míry je skutečně přínosný) přístup je totiž znovu přinejmenším extrémně drahý.
Pět deka, deset deka, dvacet deka, třicet deka... Michal tučný se mýlil, je to jedna deka. Tedy vlastně dvě deky. „Kus hadru” ve dvou podobách je nám totiž nakonec předkládán jako řešení dvou klíčových problémů elektromobilů.
Oba jsme v jejich extrémních podobách mohli shodou okolností poznat v posledních dnech. Nejprve se v Chicagu ukázalo, jak problematická je pro elektromobily větší zima, nyní nám hasiči ze znovu amerického South Metro Fire Rescue připomínají, že se přímo samotná elektroauta mohou postarat také o pořádný žár.
V Chicagu možná zapomněli, že elektrická auta se mají balit do deky a tím je „zahřát”, k našemu překvapení ale něco podobného napadlo hasiče ze Centennialu v Coloradu. Ti před pár dny museli v brzkých ranních hodinách reagovat na poplach, který spustil hořící Jaguar I-Pace, který se v průběhu nabíjení vzňal v garáži majitele jednoho z domů v tamní rezidenční oblasti jako už nejeden elektromobil dříve.
Zásah samotný proběhl relativně úspěšně, když se rodina majitele byla schopna dostat do bezpečí sama, přímo hasiči ze South Metro Fire Rescue po spatření plamenů šlehajících z garáže provedli nezbytná opatření, aby se požár nerozšířil do zbytku domu. Hořící Jaguar dokázali odtáhnout na příjezdovou cestu, otázkou ale bylo, co s ním dál. Jak už z dřívějších požárů elektromobilů víme, jejich výskyt může být omezený, jejich likvidace ale nebývá vůbec snadná, neboť lithium-iontová je velmi hořlavá, obtížně uhasitelná a stará se o spoustu toxických výparů.
Hasiče tak napadlo použít speciální deku, která má v jiných případech zabránit přísunu kyslíku k ohni, což pochopitelně zabraňuje jeho dalšímu šíření. Jak elektrický I-Pace, tak vedle stojící hybridní Hyundai Tucson tedy preventivně přikryli hasicí dekou, vozy naložili na odtahové vozy a převezli do sběrného dvora v nedalekém Parkeru. A byť obecně existuje velké riziko, že se po uhašení požáru baterie elektromobilu znovu vznítí a auta znovu zachvátí oheň, tyto vozy zatím nehoří.
Hasiči tak hlásí úspěch, otázkou ale je, do jaké míry šlo o dílo štěstí či shody okolností, a do jaké míry se tak stalo přispěním oné deky. Znovu nejednou jsme v minulosti viděli, že Li-ion akumulátory vůbec nepotřebují vzduch, aby hořely, hoří klidně i pod vodou, prostě si „vystačí samy”. Přikrývka vážící asi 28 kilogramů pochopitelně pomáhat může, ale hasiči zatím nebyli schopni upřesnit, jakým způsobem. Jisté je tak v tuto chvíli jen jedno - taková deka stojí mezi 3 a 5 tisíc USD v závislosti na její velikosti (cca 68 až 114 tisíc Kč) a může padnout požáru za oběť. I kdyby tedy tato cesta fungovala, opět nebude levná.
Dobíjení elektromobilu přes noc v garáži se zas jednou nevyplatilo jednomu z majitelů Jaguaru I-Pace z amerického Colorada. Při zásahu měla hasičům pomoci ona speciální červená deka, její konkrétní přínos je ale v tuto chvíli předmětem sporů. Foto: South Metro Fire Rescue, CC0 Public Domain
Zdroj: South Metro Fire Rescue
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 33 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 31 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins